|
|
עמוד:8
8 מבקריו המבקשים זמר עברי מקורי, יש קשר גם להתייחסות פוליטית, שגילויה הבולט ביותר יבוא לידי ביטוי בתקופה מאוחרת יותר . כאשר נבדוק את מידת הישראליות, הפעם ביצירת יוצרים ישראלים שמקור גידולם בארץ וצמיחתם בתנועה, כדוגמת דוד זהבי, הרי שהוא עצמו מונה בין מקורות השפעתו לחנים ערביים . הבכך ישראליותו ? האם הישראליות טבועה בתנועה מראשיתה ? ואולי עצם קיומה של התנועה והאופן שבו היא קיימת על פי זיקותיה והשפעותיה השונות, הוא הוא המאפשר גיבוש תנועה ארץישראלית ? בדיקת הזמר בתנועות הנוער תוכל לעזור לענות על שאלות אלו . ג . איסוף \vm החומר ח 7 * ק מעבודת המחקר הזמר שהוא אחד סמאפ"ני תנועת הנוער לא זכה עד עתה למחקר ולהתייחסות ראויים . יוצא מכלל זה 6פרו של הרצל שמואלי, "תזמר הישראלי" . אלא שספר זה דן בצד המוקיקלי האופייני לזמר הישראלי, ללא התייחסות למשמעות התכנים העולים מהמילים או לצדדים החברתיים הקשורים בי . הספר דן בזמר הישראלי ולא בזמרה הישראלית, שהיא כמובן שדה נרחב יותר בהיותה כוללת גם שירי זמר רבים ש'נהגו ועדיין נוהגים לשיר, למרות שמקורם אינו עברי . לא רק שאין למצוא מחקר מתאים בנושא, אלא שאין בנמצא למיטב ידיעתי איסוף ומיון של החומר במוסדות המתאימים . אפילו בבית הספרים הלאומי בירושלים אין חומר מתאים, וכול שתוכל הוא להגיע לארגז מוצפן עם שירונים ישנים לא ממוינים ולא מקוטלגים, ללא איסוף שיטתי מסודר, המונח בפינת אחת המחלקות ומחכה לגאולתו . וכך, עוד טרם עבודת המחקר עצמה, מצפה לחוקר עבודה ראשונית רצינית ביותר בת כמה שלבים : 1 . איסוף החומר . 2 . מיון החומר . קודם לעבודת המיון יש צורך להחליט על פי איזה מפתח למיין : האם לפי נושאים, לפי אופי המילים, לפי הלחנים, לפי תמליל שהוא תרגום ללחן זר, לפי תמליל מקורי אך מותאם ללחן זר . האם לפי זמר מקורי גם בתמליל וגם בלחן . או עלפי מקורות ההשפעה . האם בחתך אורך : תנועה תנועה ושיריה בתקופותיה השונות . ואולי בחתך רוחב :
|

|