|
|
עמוד:12
12 הסכימו עמ הצורר למנוע פוליטיזאציה של הגוער, שפירושה היה הסתייגות מהקניית השקפות ועמדות בנושאים שנחשבו לפוליטיים בתהליכי החינוך . מייסדי היבלאווייס' האמינו כי שיבוי במערכי הנפש יוביל בהכרח את הנוער להכרה ציונית . רק כעבור שנים, ולאחר מאבקים פנימיים, נטשו את התפיסה כי המשוטטים יהיו לציונים אם אך 'ישוטטו כהלכה' . למרות כל אלה נאמר במצע כי המדריכים חייבים להיות בעלי הכרה ציונית . דגש נוסף הושם על טיפוח רוח היחברותא' והייחוד היהודי שלה . מח הביא את הילדים והילדות ואת המבוגרים לתנועה ? אחד מן הראשונים אמר, בכינוס היובל של היבלאווייס', ב 1962 : 'גדלנו באווירה ובתפיסת עולם שהוגדרה לאחר מכן כ"ויקטוריאנית" . כלפי חוץ הכל היה ממודר למשעי . כל ילד ידע בדיוק מהו הלבוש היאות וכיצד להתנהג כראוי . והנה בא לפתע מישהו, עקר את הילדים האלה מתוך בתי ההורים ואמר להם בדיוק את ההיפר ממה ששמעו בבית, תהא עמדת ההורים כלפי היהדות אשר תהא . היה זה חידוש גמור שהיות יהודי משמעו משהו שאין צורך לבטאו בזהירות ולגונן עליו מעין העולם שמסביב, משהו שמכירים בו בטבעיות ובחופשיות, משהו המעסיק אותך, שהיגו חשוב בשבילך . בראשונה למדנו, איפוא, להתייחס לחברות בקבוצות יהודיות ולפעילות בהן כאל עניין מובן מאליו, שאיו להצניעו או להתייחס אליו בביטול . לזה נוסף אורח החיים החדש לחלוטין י,41 13 . Leitfaden fuer die Gruendung eines Juedischen בהוצאת היבלאללייס' בברלי 7 , 1913 . Wanderbundes הרצאה מורחבת בשם BlauWeiss Fuehrer 1917 . 14 . דברי 3ראנץ מאייר, חיברת כינוס הייבל של היבלאללייס' , נהריה 1962 ) גרמנית' ( .
|

|