|
|
עמוד:10
10 אחד ממייסדי היבלאוויימ', המורה והמחנך משה קלווארי ) Kaivary ( , כתב, עוד לפני ייסוד היבלאווייס', כי הרעיון הציוני עורר את הנוער להתלהבות . הוא מאפשר להתגבר על האינדיבידואליזם, והציונות המדינית הציבה משימה ותביעה לחיים פעילים . ליהודי גרמניה העניקה הציונות תובנה חדשה בדרך יחסו של הפרט לכלל או ל'חבר ותא י . ואכן, הסטודנטים הציונים, שחתרו לביסוס הכרה צירנית וחייבו את חבריהם לעבור קורסים ובחינות בהיסטוריה יהודית, באידיאולוגיה ציונית ובידיעת הארץ, התאפיינו גם בכמיהה לחברותא יהודית . באגודותיהם אכן יצרו תחושת שותפות ושייכות וזיקות אישיות מאריכות ימים . לימים כתב רוברט ו ולטש, שהיה שייר לאותו דור של סטודנטים בפראג, כי הדיבורים שלהם על 'חיים יהודיים' ועל 'שיבה ליהדות' היו נטולי משמעות תוכנית וממשית . הם קבעו בסיס הכרתי שלא חייב אורח חיים שונה מזה של העולם שמסביב . תנועת היבלאו וייס 1 עתידה הייתה לסטות מן הדפוסים של הסטודנטים, וכבר ב 1917 נאמר עליה כי 'הנוער קם על יוצרו' . אדלג על נסיבות ייסוד קבוצת המשוטטים הראשונות בברסלאו ובברלין, שקשרו ביניהן קשר ביוני ,1912 ואימצו את השם 'בלאו וייס' ) כחוללבן ( . חודשים מעטים לאחר מכן פרסם קלווארי, שהיה גם ראש אגודת היואנדרפוגל' בעיר מגוריו, מאמר בשם 'המשימה החינוכית של הציונות הגרמנית' . כאן דיבר על הסינתזה ביו ערכי תנועת הנוער המשוטטת ובין המשימה החינוכית האימננטית להגות הציונית . אצטט קטע מדבריו : "אכן, רווח בל ישוער הייתה מפיקה הציונות, לו עורר אוויר ארץישראל את תחושת המולדת של ילדינו . . . 10 . "די רלט", 1911 . 11 . 6 . 11 . ררלטש, עט' 29 .
|

|