נסיבות הצמיחה של תנועות הנוער

עמוד:8

­ 8 ­ התיאורטיקנים שקמו ביואנדרפוגל' הלכו בעקבות ההוגים היפולקיים 1 וייחסו לקירבה לטבע ולנוף משמעות של חיפוש שורשים, תור כדי התמזגות נפשית עימם . הם חשו מחויבות ליפולק', למסורת ולמיתוס, טיפחו אידיאלים גרמניים של הרואיות ויופי נורדי, החיו את שירי העם ואת הריקוד העממי, וטקטי פולחן פגאניים, אשר למדורה הייתה בהם משמעות סמלית . היואנדרפוגל' היה פטריוטי ועם זאת א­פוליטי . הוא העדיף את הרגש על הארגון, ואת ההתחברות האורגאנית על המכניסטית . על מכלול דברים אלה כדאי מאוד לקרוא את מפרו של מוסה : 'משבר האידיאולוגיה הגרמנית', ופרק בספרו : 'גרמנים ויהודים' . הוא דן בהם גם בתנועות הנוער הגרמנית והיהודית ובהשפעת הרעיונות היפולקיים' על בובר ועל יהדות גרמניה . אני השתכנעני שהמפגש והקירבה בין עולמם הרוחני של האינטלקטואלים הציונים הצעירים ובין עולמו של היואנדרפוגל' ­ ובכלל זה הרעיונות היפולקיים' ­ הולידו את הרעיון לראות בהקמת תנועת נוער יהודית דרך לתיקון הפרט והאומה, לבד מן הסיכוי להבטיח בדרך זו עתודה לו 1נועה הציונית . אתאר עכשיו כמה קווים עיקריים להבנת עולמם הרוחני של צעירי הציונים בגרמניה, ערב ייסודה של תנועת הנוער . מבהיגם קורט בלומנפלד ) Blumenfeid ( עשה נפשות בקרב צעירי המתבוללים בתזה שהיהודים הם חסרי שורשים בגרמניה . הוא עקר אותם מן ההזדהות עם הלאומיות הגרמנית, אף לא מן התרבות הגרמנית . אכן, הם היו מודעים למשבר הזהות האישית, ומצוקתם האישית התבטאה בחיצוי הנפשי בשל הגרמניות התרבותית והתודעה היהודית הלאומית . העקירה מן הזהות הגרמנית הייתה תהליך של תובנה לוגית, מהפכה הכרתית, ונחוצות היו לשם כר הזדהות רגשית וזיקה אל היהדות ואל העם היהודי שבהווה ואל גורלו ההיסטורי .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר