|
|
עמוד:7
ר ובתפיסת הילדות, לכאן שייכת גט ראשית פעולתו החינוכית של גוסטאב וינקו ) Wyneken ( ורעיון 'קהילת ביתהספר החופשית' שלו, ונוצרו המפגש והקירבה בינו וביו תנועת הנוער עד גבול מסוים . הוא כתב כי לזכות היואנדרפוגל' יש לזקוף את העברתם של מרד הנעורים, של הדחף לחירות ושל הכמיהה להפנים נעלים ויפים, מן המעמד האינדיבידואלי אל החברה . החידוש היה במודעות של הנערים לכר שהתחושות והכיסופים משותפים להם ולבני גילם . 6 עיצוב אורחות חיים, ערכים עצמיים וגיבוש העדה היו תופעות מקוריות ומהפכניות, אולם בתחום החשיבה שאבה השכבה הבוגרת של היואנדרפוגל' מנכסי הזרמים הרוחניים של התקופה . מדובר, קודם כל, בתנועה היפולקית' ) nnnannt'; , ( v # 1 kisch בגרמניה בשליש האחרון של המאה התשעעשרה, ומקורותיה היו בראשית הרומאנטיקה הגרמנית במאה השמונהעשרה . המושג "פולק" עם ביטא בשבילם את איחודה של קבוצת אנשים עם גרעין של מהות טרנצדנטית, המתמזגת בטבעו של הפרט, ובה מקור היצירתיות, מעמקי הרגש, האישיות האינדיבידואלית וגם האחדות עם שאר בני ה'פולק' . כל אלה מתעצבים בעזרת הקשר שבין האדם והטבע . אופיו של העם והיצירתיות שלו מותנים בטבע מולדתו ובנופה . כיוון שלא ניתן למצות במסגרת זו את דרכי החשיבה היפולקית' ואת גלגוליה, אסתפק ברעיונות אותם שאבה תנועת הנוער הגרמנית ממנה, ולא אדבר על הניאורומאנטיקה הגרמנית, שפרחה בראשית המאה העשרים . ג'ודג' מוםה ) Mosse ( כתב שהנהירה הסוחפת של הנוער הגרמני אל היואנדרפוגל' הייתה אחת מגילויי התפשטות הרעיונות היפולקיים' והניאורומנטיים . תנועות אלה ביקשו למצוא פתרון למשבר האידיאולוגיה הגרמנית, שהתחולל עקב התיעוש, העיור והתמורה בחברה, עלידי היצמדות לערכים האסתטיים והמוסריים של היפולק', ולפי שלא ביקשו לשנות את מבנה החברה והכלכלה והיו אלה תנועות שמרניות והמהפר ששאפו אליו היה רוחניתרבותי . 6 . מ'נלל 171 אצל פררס, עמי 45 55 .
|

|