|
|
עמוד:4
4 קובצו ההרצאות של אליהו שדמי, לא מצאתי אלא קווים כלליים על מהות השפעת תנועת הנוער הגרמנית . אגודת ביבלאווייסי בווינה הוצגה כמבטאת את מסורת ה 1ואנדרפוגל ,1 וחברי השומרהצעיר התרשמו מן היחסים החופשיים ביו נערים ונערות . מש 1י החיבורים שהזכרתי אפשר להתרשם כאילו קיימת כמעט זהות בין גוסטאב וינקו והווינקניזם לביו תנועת הנוער הגרמנית, אם כי במקורות השומר הצעיר קיימת הבחנה כזו . נושא זה חורג מדיוננו היום, אך הייתי מעוניינת לשמוע מפי חוקרי השומרהצעיר אלו יסודות מן הסגנון, הדפוסים והערכים של תנועת הנוער הגרמנית התקבלו בתנועה החינוכית בחוץלארץ . קשה יהיה לי למצות את הנושא שבדעתי להעלות כאן במסגרת הזמן שהוקצב לי, ואאלץ לוותר על הסבר מקיף יותר של ההקשרים הרעיוניים ושל מקורות היניקה של תנועת הנוער עליה אדבר . גם טרם לידתה של תנועת הנוער היהודית הראשונה בגרמניה, שהוקמה ב ,1912 היה לציונות הגרמנית דור צעיר, בעל ייחוד משלו, אינטליגנציה צעירה ממוצא בורגני, אשר הקימה מסגרות משלה בהמתדרויות הסטודנטים הלאומיות . מקרבם יצאו מייסדי היבלאו וייס', והם היו מדריכיו לאורך שנים . איו להביו את היבלאווייס' בשנותיו הראשונות בלי הצגת עולמה הרוחני של האינטליגנציה הציונית הצעירה בגרמניה . נתון שני ומרכזי לנסיבות הצמיחה הוא שלנגד עיני אבותיה מולידיה של תנועת הנוער היהודית עמדו המסורת והמופת של ה יואנדרפוגלי, ואחדים מהם אף היו חברים בו . לדעתי ניתן לקבוע שתנועת הנוער היהודית הראשונה קמה תודות לסמיכות ולקירבה ביו עולמםשל האינטלקטואלים הציונים הצעירים ובין עולמה של תנועת הנוער הגרמנית . אפתח כתנועת הנוער הגרמנית, שנדמה לי כי היא ידועה אצלנו, אם בכלל, מספרו המצויו של לקוויר . בשנים הראשונות של המאה טרם היה ליואנדרפוגל' ביטאון, והוא טרם ניסח משנה מדורה של ערכים ועקרונות . אולם, הקבוצות שלו עיצבו, ספונטאנית, הווי משלהן, סגנון לבוש והתנהגות, זיקה מיוחדת למדריך ובין החניכים לביו
|

|