|
|
עמוד:8
8 | לחיות כמו יהודי שעה, לשמר מחויבות עמוקה למסורת — ולהשתלב בחברה הכללית, הקוסמופוליטית, הנוטה לזלזל במחויבות זו . אחת הסיבות לקושי לפייס בין השתיים היא שאפילו אלו השייכים במובהק לשתי תרבויות גם יחד מתקשים לזהות את הבדלי המפתח שבין תרבות אבותיהם לבין התרבות המערבית הדומיננטית . לא זו בלבד, בחברה המערבית בת זמננו השתרשו נורמות ואמונות מסוימות שאינן עולות בקנה אחד עם מרבית המסורות הדתיות ; כה עמוק הן השתרשו, שתפיסת המציאות שלנו ארוגה בהן לבלי הפרד . הן נעשו לנקודת הייחוס שממנה אנו שופטים נורמות מסורתיות — משפט שעל פי רוב מסתיים בהרשעה . בחיבור זה אני מתמקד במסורת היהודית . לאורך הספר אני מזהה את ההבדלים היסודיים בין נורמות ואמונות יהודיות מסורתיות לאלו של התרבות השלטת, ותוך כך מציע בסיס חדש מעט להבנה של היהדות כפי שהיא נחווית בפועל בקרב כמה מן המסורים שבמקיימיה . השתדלתי להגדיר את ההבדלים הללו בלי ליפול בפח יקוש לרבים, הלוא הוא תפיסתן של אי-אילו הנחות יסוד מערביות עכשוויות כעליונוֹת, שלא לומר הכרחיוֹת . לא זו אף זו, ניסיתי להצביע על האמונות והנורמות המקודשות לחברה הפרוגרסיבית ומהוות למעשה מעין דת בפני עצמה . תקוותי היא שברגע שאמונות ונורמות אלו תהיינה מפורשות ונתונות לביקורת, הן תאבדנה את הילת ההכרחיוּת המקיפה אותן . גרסת היהדות שאתמקד בה היא אינטואיטיבית וחווייתית יותר מדת-הספר — זו המוכרת למי שרכש את רוב חינוכו הדתי במוסדות לימוד ורק את מיעוטו במסגרת המשפחה והקהילה . את היהדות האורגנית הזו תגלם לאורך ספרנו דמות המשקפת אותה, ואנו נתוודע לתפיסותיה ולנטיותיה . העובדה שנאלצתי לשוב שני דורות לאחור כדי לאתר דמות שכזו אומרת דורשני, ואפשר לחשוב שזו עדות לכך שגרסה זו של היהדות חלפה מן העולם . אולם אני סבור שלא כן . חיברתי ספר זה בדיוק משום שאני משוכנע שיהדות אורגנית כזאת יכולה לשוב ולפרוח, ואני מבקש באמצעות תרומתי הצנועה הזאת להעניק לה דחיפה קטנה .
|

|