|
|
עמוד:13
משום כך , יש חשיבות אדירה וגם סיפוק אדיר להיות איש מילים — מי שמנסה לנסח את השקפת העולם , את הפתרונות ואת האידאות של הרוב הלאומי השפוי — זה שיקרא בהקדמה זו מטעמי נוחות — " הימין . " חייבים להודות : במבט חיצוני וחטוף , יש לאנשי המילים בשמאל כמה יתרונות בולטים . הראשון הוא הפרנסה . לאיש המילים שמשמאל יש הרבה יותר עיתונים , תחנות רדיו , תוכניות טלוויזיה , חברים באירופה , ג ' ובים באקדמיה והזדמנויות פרנסה באופן כללי . השני הוא הכיבודים . לאיש שמאל יש סיכוי הרבה יותר גדול מזה של איש מילים מן הימין לזכות בכתבת שער מפרגנת , בפרס ממסדי , בהזמנה לדבר בפאנל , או לשבת אל השולחן לארוחת ערב בבית השגריר . בעיני רוב מוחץ מקובעי הבון טון , איש השמאל ייחשב מוצלח יותר , חכם יותר ובעיקר מוסרי יותר מבן הפלוגתא שלו . וזה נעים , חייבים להודות . נעים ליהנות מפרנסה . נעים להתפנק בכיבודים . נעים מאוד להיחשב חכם יותר ומוסרי יותר . לרעיונות , כי אז השמאל הוא המקום הנכון לאדם כותב , הוגה ומרצה . אבל מרקס טעה כאן . הוא פספס חתיכה חשובה בפאזל המכונה אדם . הוא צדק במובן השטחי : בני האדם הם חומרניים . אבל בשורשם , בני אדם הם לפני הכל משהו אחר . רוב בני האדם שואפים לבית יפה , למכונית נאה ולנופש בחו " ל — אך כל העושר הזה הוא רק קליפה ריקה מתוכן בלעדי אותו משהו אחר — משהו שהוא גדול , חשוב ומהותי אפילו יותר ממעמד חברתי או כבוד . בני אדם שואפים לחיים שיש בהם משמעות . הם כמהים לחיים שאותם יוכלו לחיות לפי טבעם ומצפונם , חיים שיאפשרו להם להטביע חותם על העולם ועל האופן שבו הוא מתקיים ומתנהל . בסעיף משמעות החיים , אין לאינטלקטואל הימני יתרון יחסי על האינטלקטואל מן השמאל — בסעיף זה , היתרון שלו מוחלט ומוחץ . ראשית , לאיש מילים ימני יש זכות להיות מקורי . ציבור הקוראים שלו מצפה ממנו לנאמנות בסיסית לרעיון קיומה של מדינה יהודית בארץ ישראל — אך כאן נגמרות הדרישות , פחות או יותר ומעבר להן — כל דעה כמעט נחשבת לגיטימית . הליברליות הזו נובעת מהיסוד הבסיסי בתפישת העולם השמרנית , הגורס כי המצוי קודם לרצוי . לכן , כל מידע או זווית ראייה חדשה העשויים לקדם את הבנתנו לגבי טבעה 13
|

|