|
|
עמוד:13
13 1975 ( ; בית הספר שהוא רבממדי מבחינת התוכנית והמשימות החינוכיות ) דר, 1992 ( ; תוכניות הלימוד ומבנה בית הספר נענו לצורכי התלמידים ולצורכי הקהילה . במבנה החינוך הקיבוצי קיים פרדוקס אימננטי : בהיותו מכוון ונוקט עמדה, מחד, אך מדגיש ביטוי אינדיווידואלי ומפעיל דרכים שיתופיות ודמוקרטיות המקנות אוטונומיה ועצמאות, מאידך נוצר מתח בין חינוך להמשכיות, סגירות ונטייה לאינדוקטרינציה, מול חינוך לפתיחות, להכרעות אוטונומיות ולחדשנות . בפרדוקס זה יש סיכון של התגברות כיוון זה או אחר, אך טמונה בו אולי האפשרות לאזן בין יסודות המעודדים קולקטיביזם לבין יסודות המעודדים אינדווידואליזם . איזון זה, טוען כהנא ) 1975 ( , עשוי להסביר את יכולתה של המערכת ליצור הן מחויבות לערכי החברה והן יכולת לחדשנות . מראשיתו של החינוך המשותף נעשים לאורך כל הדרך נסיונות לאזן בין "ההגיונות הסותרים" של החינוך הקיבוצי . דפוס חינוכי זה התקיים כל עוד היתה החברה הקיבוצית חברה משימתית וחלוצית . בהקשר חברתי זה הועברו המסרים האידיאולוגיים בעיקר עלידי מסרים של מבנה והמערכת החינוכית המעיטה להזדקק למסרים של תוכן ) דר, 1992 ( . מאפיינים נוספים, שניתן לציינם במאפייני החינוך המשותף, הם : מרכזיות הקבוצה החינוכית, ואוטונומיה ועצמאות חברתית בגיל הנעורים ) אלון, 0891; דר, 1986 ( . ) ג ( ועדות החינוך הנבחרות עלידי הציבור מהוות מערכת בקרה פורמלית, כאשר ההורים משמשים כמערכת בקרה לאפורמלית, ובשתי מערכות אלה נבדקת המידה בה מקיים בית הספר את מטרותיו . מערכת החינוך, במשמעות הרחבה של המושג, כוללת את כל סוכני החיברות . בית ההורים, החווייה הקיבוצית, בית הספר וקבוצת בני הגיל, שותפים למערכת של יחסי גומלין . בתהליך זה מעצב האדם תכונות אישיות, לומד ומפנים את מערכת הערכים, התפקידים החברתיים, ונורמות ההתנהגות של החברה בה הוא חי ) 1988 Hurrdmann, ( . במבנה המיוחד של החברה הקיבוצית חזקים יותר יחסי הגומלין בין סוכני החיברות השונים וגוברת יכולתם המשותפת להקנות מחויבות ערכית ורגשית בתהליך החיברות . מהיותם ארוגים האחד בשני, במידה רבה, דיון בשינויים בבית הספר עשוי להאיר זווית אחת בלבד . מחקר זה מתמקד
|

|