הערות רקע תיאורטיות

עמוד:10

ועיצבה אותה תפיסה . נורמות אלה משקפות את הפרשנות המחייבת שנותנת המערכת לערכים ולעקרונות הכלליים, ודרך בחינת השינויים בהן, ניתן לעמוד גם על השינויים הערכיים . פועל יוצא של תפיסה זאת הוא, כי הרשימה המלאה של העקרונות והערכים המכוננים של הקיבוץ ) אשר למיטב ידיעתי לא הופיעה לעולם ( , אינה זאת שהתפרסמה ) או לא התפרסמה ( בכתובים השונים . הרשימה היא אותה רשימה שכוננה בפועל את מערכת הנורמות הקיבוצית . או מכיוון אחר, אותם עקרונות שיכולים להצדיק ולספק את הפרשנות הטובה ביותר של המערכת הנורמטיבית הקיבוצית, הם העקרונות המכוננים . לצורך הדיון הורכבה רשימה המבוססת על רשימותיהם של מספר חוקרי קיבוץ שעסקו בנושא ,8 הכוללת ערכים כמו שוויון, שיתוף, אחריות משותפת מוחלטת, עבודה עצמית, הקיבוץ כשליחות חברתית ועוד . אך כאמור, מבחינת דיון זה, מעמדו של ערך כערך­מכונן, נובע מהיותו מרכיב במערכת כינון הנורמות, ולא בשל הופעתו בכתובים כאלה או אחרים . נקודה נוספת שכאן המקום להדגישה היא, כי הדיון עוסק בקשר שבין הערכים לנורמות בקונטקסט המערכת * . ההקשר המערכתי הוא הנותן לערכים את משמעותם הקונקרטית ) כפי שזו באה לידי ביטוי ברמה הנורמטיבית ( , הנקבעת בהשפעת הערכים האחרים, האינטרסים והאילוצים האובייקטיביים של המערכת הנידונה . תפיסת השוויון הקיבוצית, כפי שהיא באה לידי ביטוי בנוסח הידוע "מכל אחד לפי יכולתו ולכל אחד לפי צרכיו, על­פי יכולת הקיבוץ", נקבעה בהשפעת ערכי השיתוף, האחריות המשותפת, הנכונות להסתפק במועט, כמו גם השאיפה לספק צרכים במגבלות היכולת הכלכלית . כל אלה קבעו את הפרשנות הספציפית שנתן הקיבוץ לערך השוויון . כשאנו באים לבחון שינוי נורמטיבי, יש לזכור כי עלינו לבחנו אל מול התפיסה הערכית הקונקרטית, כפי שזו באה לידי ביטוי בקונטקסט המערכתי, ולא מול הערך במשמעותו הכללית . את הערך בניסוחו הכללי ניתן לפרש באין ספור דרכים . לשוויון, כמו לשיתוף, פרשנויות רבות, כך שאם ברצוננו לאבחן שינוי ערכי, עלינו לבחון את השינוי הנורמטיבי אל מול הפרשנות שנתנה המערכת לערך השוויון בתוכה . שינוי ערכי יהיה אפוא מעבר מתפיסת שוויון אחת לאחרת, ולא רק מעבר משוויון לאי­שוויון . 10

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר