מושג "המשבר" במחקר

עמוד:11

3 . שינו * משמעותי בחלוקת התגמולים ) המעורר שאלות של צדק חברתי ( או בהקצאת המשאבים ) שאלות של יעילות ( . עקב כך מתעוררת שאלת ההשתתפות בשלטון כייצוג האינטרסים של הקבוצות, מבחינת השפעתם על המדיניות הציבורית . 4 . שינוי במרכיב מרכזי בהגדרה של היחידה . השאלה השכיחה בהקשר זה קשורה בזהות האתנית או התרבותית של המסגרת . במקרה של הקיבוץ מתעוררת שאלה מרכזית, שהיא ייחודית לתצורה החברתית הזו; חוסר בהירות ואי­הסכמה בהגדרתה ובקביעת מרכיביה היסודיים . מלאכת ההבחנה אינה פשוטה משום שהאידיאולוגיה הקיבוצית הינה מערכת הטרוגנית המורכבת מיסודות שנובעים ממקורות שונים : ציונות, סוציאליזם, אתיקה הומניסטית וכוי . האינטגרציה ביניהם רופפת ביותר, וכתוצאה מכך כוללת המערכת סתירות פנימיות רבות, אשר בנסיבות מסוימות עלולות להעמיד את החברים בדילמות של החלטה ופעולה ) בן­רפאל, 6891; 1966 Cohen, ( . חלק מן החברים ומן החוקרים טוענים שקשר בין תגמולים אישיים למאמץ ) נוסף ( בעבודה או בתפקידים ציבוריים, יפגע בציפור הנפש של הקיבוץ, הווה אומר : ב"עיקרון אי­ההתנייה" . לפי עיקרון זה, החבר תורם משאבים לקיבוץ "כפי יכולתו", והקיבוץ מקצה משאבים לפי "צרכי החבר" במגבלות "יכולת הקיבוץ", ללא התניה בתרומתו, ברמתה או באיכותה ) בן­דוד, 1973 ( . לעומת זאת אחרים טוענים, שמכיוון שהקיבוץ אינו תנועה דתית המקדמת מימושה של "קהילת קודש" עלי אדמות ­ אין בנמצא קריטריון קבוע ומקובל לשפוט את היותו או אי­היותו קיבוץ, מעבר להגדרת החברים בו ) 738 : 1976 Cohen, ( . בהקשר זה, המשבר נתפס כחלק מתהליך השינוי החברתי, אשר מביא לעיצוב מחדש של המבנה החברתי . בתחילת התהליך מתרחשת הפרת שיווי המשקל של המערכת ) לא בחלקה אלא בכללותה ( , המהווה שיאו של המשבר . בסופו של התהליך, המערכת מתייצבת בשיווי משקל חדש, אחרי שהתרחש שינוי במהותה . השינויים והניגודים שהם מעוררים כרוכים בכשל בהסכמה החברתית ) consensus ( לגבי הערכים המרכזיים של החברה וההסדרים המוסדיים שמגלמים אותם . כשל זה יכול להביא לקונפליקט בין 11

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר