הקדמה

עמוד:13

הקדמה 13 רצח, ניתן להעמידו לדין ואף לגזור עליו עונש מוות, אך ספק אם ניתן להדיחו 7 מכיסאו . בימי הביניים הלכה והתפתחה בגלויות היהודיות ברחבי העולם צורת הנהגה 8 אחרת, שבראשה עמדו מי שכונו פעמים רבות "ראשי הקהל" או "טובי העיר" . הייתה זו צורת הנהגה מעין דמוקרטית, שבה נבחרו מנהיגים שייצגו פלחים שונים בקהילה והנהיגו אותה יחד . אף כאן התפתחו דיונים הלכתיים רבי משמעות בעניין ראשי הקהל המעורבים בפלילים . אלא שכאן שאלת החסינות לא עמדה במוקד הדיונים ההלכתיים, שהרי מובן מאליו היה שאין לראשי הקהל חסינות 9 חלף זאת נערכו דיונים ערים בכשירות למינוי של מי שמעורב מפני העמדה לדין . בפלילים, בהעברה מכהונה של מי שהתגלה כי הוא מעורב בפלילים, ובשאלת חזרתו לתפקיד הנהגה של מי שהורשע בעבר וריצה את עונשו . בחיבור זה אדון אפוא בשאלות של מינוי, חסינות, הפסקת כהונה וחזרה לחיים ציבוריים, לאור דיני המלך ולאור דיני ראשי הקהל . אף שמבחינה תמטית ראוי היה לפתוח בשאלת הכשירות למינוי, בכל זאת אפתח בשאלת החסינות, שהדיון בה נערך מוקדם יותר כרונולוגית בהקשר של דיני המלך, ובמידה רבה היא שקבעה את גבולות הדיונים בשאלות הנוספות שבאו בתקופות מאוחרות יותר . המקורות שבהם אדון לאורך מחקר זה לקוחים משלושת אלפי שנות יצירה יהודית . אפתח בחוק המקראי, משם אעבור לספרות המשנה והתלמוד, ואגיע עד כתיבתם של פוסקי המשפט העברי 7 השוו עם דברי רבי משה פיינשטיין : "פשוט וברור שהמלך מדין התורה דנין אותו מלקות כשחטא במזיד בהתראה וחוזר לגדלותו" ( דברות משה, גיטין, סימן כג, הערה נו, עמ' שנה ) . 8 ספרות רבה נכתבה על התהוותה של הקהילה היהודית בימי הביניים ומאפייניה . קצרה היריעה למנותה כאן, ולפיכך אסתפק בהפניה לאסופת המאמרים קהל ישראל : השלטון העצמי היהודי לדורותיו ( ישעיהו גפני, אברהם גרוסמן, יוסף קפלן וישראל ברטל עורכים התשס"א - התשס"ד ) . 9 אם המלך חייב לתת דין על מעשיו, פשיטא שאין מקום לחסינות לראשי הקהל . ג . מתודולוגיה

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר