|
|
עמוד:7
בין 11 בספטמבר ל – 7 באוקטובר : חינוך לערכים דמוקרטיים בצילה של מלחמה 7 וחוקר התרבות סלבוי ז'יז'ק במסות שחוברו לאחר ובעקבות אסון התאומים ומצוטטות פעמים רבות, יכולות להתאים גם למציאות הישראלית מאז 7 באוקטובר 2023 : במבט לאחור אל החודשים שלאחר המתקפה על מגדלי התאומים, נראה כאילו אנו מצויים באותו פרק זמן ייחודי שבין אירוע טראומטי לבין ההשפעה הסימבולית של האירוע, כמו ברגע הקצר לאחר שנחתכנו עמוק, עוד לפני שהכאב מכה בנו במלוא עוצמתו . רק ימים יגידו מהי הצורה הסימבולית שאותו אירוע ילבש, מה תהיה התועלת הסימבולית שלו, ואילו פעולות יצדיק בצורתו הסימבולית הזו ( ז'יז'ק, ,2002 52 – 53 ) . הסקירה הנוכחית מבקשת להתבונן באופן ההתמודדות של מערכת החינוך בארצות הברית עם גודל האסון ועם ההשפעות הסימבוליות של הטראומה, וכיצד הם תורגמו למסרים חינוכיים וערכיים במסגרת מערכת החינוך, בדגש על השנה הראשונה לאחר האסון, ובמבט רטרוספקטיבי לאחר 23 שנים . מסרים ותכנים אלו הם מקרה מבחן לתהליך התהוותם של המסרים והתכנים המועברים במערכת החינוך בישראל בעת הזו ביחס למלחמה, שנה לאחר פרוץ המלחמה ואירועי 7 באוקטובר, ובמיוחד משום שהמלחמה עדיין נמשכת . ישראל של סתיו 2024 נמצאת עדיין בעיצומה של ההתרחשות . המלחמה שפרצה כמעט לפני שנה עדיין נמשכת, ואף מסלימה . סיומה נראה רחוק, והתשובה לשאלה כיצד תסתיים ומה יהיה "ביום שאחרי" אינה ברורה, ובכל מקרה נתונה במחלוקת המשקפת את הקיטוב והשסעים שהתקיימו גם לפני המלחמה . 3 מחלוקות אלו מתגברות ככל שהלחימה מתארכת . מערכת החינוך הישראלית התמודדה עם הצורך לחזור לשגרת לימודים בזמן חירום ולתת מענים לתלמידים ולילדים בכל הגילים, קודם כול למי שביתם נהרס ועברו טראומה קשה, כולל מראות קשים של רצח בני משפחה וחברים והרס הבית . נדרשו מענים חינוכיים ורגשיים להתמודדות עם המציאות הקשה בכל רחבי הארץ, ועם מעגלי הפגיעה השונים — חטופים, פצועים והרוגים . כשפתחה מערכת החינוך את שנת הלימודים תשפ"ה, עשרה חודשים לאחר פרוץ המלחמה, לא כל המענים הושלמו, תלמידים רבים עדיין מפונים מבתיהם בצפון ובדרום, ולא כל מוסדות החינוך ממוגנים 3 ראו מדד הקול הישראלי, אתר המכון הישראלי לדמוקרטיה .
|

|