מאפייני החברה האיראנית - פרספקטיבה אישית

עמוד:47

גיליון 100 47 1 - 100 : מאה גליונות ניסן תשפ"ה . אפריל 2025 איראני האומר דבר שקר, מקיים בכך את מה שנכון בעיניו לומר באותו רגע, לכן אין לו כמעט ייסורי מצפון  חידון אתגרי 22 # התחום : אמ"ן החידה : יציאת מצרים חלקית ורבת - תושייה בחסות המסקיטר . הפיתרון בעמ' 102 ההבדל בין איש מודיעין להיסטוריון "מבחנו של איש מודיעין המעריך מידע הוא לכאורה בצפייה הנכונה של העתיד, בזיהוי תפניות מראש והתרעה עליהן . הקושי העיקרי הוא 'הערפל' הנגרם מפערי המידע ומשפע הרעשים המכוונים והמקריים . תפקידו של ההיסטוריון הפוך : לשחזר את מה שהיה ולבודד אותו ממה שהיה 'יכול' או 'צריך' לקרות ולזהות בדיעבד תהליכים, סיבות ותוצאות שלא יכלו להיראות בשעתו" . פרופ' יואב גלבר . גיליון ,45 יוני 2006 שקיימים אחרים שהם לא פחות טובים ממנו, ומכאן הוא מתקשה מאוד בשיתוף פעולה כן עם חבריו . על מנת להצניע תכונת אופי זו, הם ירבו במילות חנופה וקילוסין לשותף / יריב, אך בעצם יזלזלו בו ( בבחינת "זר לא יבין זאת" . . . ) שחיתות השחיתות הממוסדת הייתה מאז ומעולם סימן ההיכר של החברה והכלכלה האיראנית . עם התפרקות הסדר הישן וצמיחת העילית החדשה פשתה שחיתות זו ביתר שאת בכל תחומי החיים, לעיתים קרובות תחת הכסות של בירוקרטיה אימתנית שהשתלטה על כל תחומי החיים . הנפוטיזם חוגג ושושלות חדשות של משפחות השליטים משתלטות על עושרה של איראן ומקיימות אימפריות כלכליות אדירות . מתחת למעטה השאיפות המדיניות והיומרות המשיחיות של המשטר, שוכנת מערכת מיושנת ופטרונית המשחיתה את כל מי שמתקרב אליה . "כתמאן" - הימנעות מאמירת אמת הכוונה להתכחשות למעשיך ולדעותיך, למרות שאתה ממשיך לחתור להגשימם . . . ההתנהלות האיראנית הנוכחית בנושא הגרעין, והטענות בדבר "אנרגיה אזרחית גרעינית", היא דוגמא טובה ל"כתמאן" : אין זה שקר ממש, אך בטח ובטח לא האמת . אם נחזור לימים של טרום עליית אנשי חומייני לשלטון, הם חזרו והבטיחו לממשל האמריקאי ש"הממשלה האיסלאמית", לכשתקום, תוסיף ותשמור על קשרים הדוקים עם ארצות הברית – מה שנגד תכלית ניגוד את תפיסת עולמו או את כוונותיו של ח'ומייני . אז אמרו ! ואפילו הבטיחו . . . ! שר איראני לשעבר אמר לי באפריל 2008 : "לאיראן 3000 שנות היסטוריה : אם בכל שנה למדנו רק שתיים או שלוש דרכים חדשות כיצד לשקר, הרי שיש לנו היום 12,000 דרכים לשקר . . . " אמת ושקר באיראן הינם מושגים גמישים . ל"תקיה" ל"כתמאן" ול"סיגה" ( SIGHEH - להלן ) מקום מיוחד בהתנהגות הפרט והכלל והן נגזרות של צווים דתיים ( "פתוות" ) , הרשאות או איסורים . כאשר שיעי נמצא בסביבה עוינת מותר לו להעמיד פנים שהוא חלק מן הרוב . חלק מן הפוסקים השיעים קבעו שמותר לנהוג כך רק במקרה של סכנה אישית . אלא שהשימוש בהרשאה זו הפך לשגרה בחיי היום - יום האישיים והלאומיים . משמעות ה"סיגה" – "נישואין לשעה" . אלה נערכים בנוכחות מולא, ומאפשרים לבני הזוג לחטוא בסמכות וברשות . בגרסתה המורחבת, התופעה מאפיינת את כושרם של האיראנים להלבין שחורות, לבטל או יותר נכון לעקוף איסורים, ולהיות כשרים למהדרין בעיני עצמם ובעיני הדת שבשמה הם עושים את המעשה, ולאורה הם מנהלים את חייהם . כך יכול היה ח'מאנאהי להכריז ב - 18 באפריל 2010 "אנו רואים בשימוש בנשק להשמדה המונית 'חאראם' - איסור על פי הדת, ורואים במניעתו תפקידה של האנושות כולה" . הוא כמובן לא דיבר על ייצור נשק כזה שבו עוסקת הרפובליקה האיראנית במרץ רב . אם אסור לשתות יין ( שראב ) , אז שותים וודקה או ויסקי . . . ( אלה לא הוזכרו בקוראן כאסורים . . . ) . עטיית "צ’אדור", מכסה פעמים רבות את הג'ינס ושמלת המיני . איראני האומר דבר שקר, מקיים בכך את מה שנכון בעיניו לומר באותו רגע, לכן אין לו כמעט ייסורי מצפון . החיים מתנהלים כ"בזאר", כשהמונח "באלה" ( BALEH ) היא מילת קסם לה אלף מובנים ופרושים - הכל מותנה באינטונציה בה היא נהגית . גם כאשר נאלצים לומר את המילה המפורשת לא, יוסיפו לזה את המילה "ח'ייר", שפירושה טוב . ומדוע ? כיוון שזה לא מנומס לאמור לא . המהדרין יסתפקו במילה "ח'ייר" ויתכוונו להגיד לא, וידלגו כליל על אמירת ה - לא . תגרנות היא שם המשחק : איראני טוב לעולם לא יענה ישירות לעניין, גם אם אין לו צורך בכך, הוא ינסה לנחש תחילה מהן ציפיות בן שיחו, ומה לדעתו יאהב לשמוע וכך ינסח את תשובותיו . נקודת המוצא הינה שהצד השני לא אומר את האמת ולכן יש לגלותה טרם מענה - האיראני חשדן במידה רבה מאוד, והאמירה "אתה לא יכול לסמוך על מראה עינייך" ממחישה חשדנות זו . בנאומו ב - 6 בנובמבר 2009 ח'מאנאהי אמר : "בכל פעם שעל פרצופי האמריקאים יש חיוך, הם מסתירים סכנה חדשה מאחורי גבם" . תשובתו הראשונה של איראני תהיה כמעט תמיד חיובית ומגששת, אבל אסור לראות אותה כמבטאת את דעתו – הוא יתיש אותך תחילה ותוך כך ינסה להבין מה עמדתך, לבסוף ייתן לך תשובה אותה ניתן לפרש בכן ולא . . . האיראני לא יאפשר לך כמעט לעולם להבין מה רצונו האמיתי – תשובתו החיובית לשאלתך היא בסיס להחלטות מאוחרות יותר . כמעט תמיד תסיים פגישה עם איראני בהרגשה טובה שהשגת את מטרותיך, כשהאמת אינה כזו : תקבל תשובת ביניים שיכולה להשתמע לפנים רבות, תוך שהוא נטע בך תחושה שהוא מקבל את עמדתך, אבל, הוא יעשה כטוב בעיניו . . . סוחר איראני ינהל מו"מ למכירת דבר מה וכאילו אין זה מעניינו כלל, וכאילו כל הזמן בידיו . גם הקונה ינהג באותה דרך . גישה זו הינה דרך חיים, מן משחק שבו אתה שומר על נכסיך ולא ממהר למכור אותם, ועושה להשיג עבורם כמה שיותר . הזמן אינו אילוץ, והסבלנות משתלמת . . . ה"תערוף" שהוא נימוס, מחמאה - דחייה מנומסת של ההצעה או הכיבוד שהוגש לך על ידי בן שיחך, הינו יסוד מוסד בהתנהגות . האורח באיראן הוא מעל לכל, הוא זוכה למעמד הגבוה ביותר . לעולם יעמדו שני האיראני לא יאפשר לך כמעט לעולם להבין מה רצונו האמיתי - תשובתו החיובית לשאלתך היא בסיס להחלטות מאוחרות יותר

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר