מאפייני החברה האיראנית - פרספקטיבה אישית

עמוד:45

גיליון 100 45 1 - 100 : מאה גליונות ניסן תשפ"ה . אפריל 2025 "מבצע משה" : מפגש מרתק במל"מ בין ניצולים ומצילים שמונה שנים לאחר יוזמת המל"מ לקיים תחרות חיבורים בין בני נוער אתיופים על חוויות מסע ההצלה בדרך לישראל, התקיים במל"מ אירוע לרגל הוצאת הספר "הגדת יציאת אתיופיה" . היה זה מפגש מרגש בין בני הנוער האתיופים לבין לוחמי המוסד שהשתתפו במבצע החילוץ מסודן . אלה גם אלה תיארו את רגעי החילוץ הדרמטיים . "לא היה מבצע כזה בתולדות המודיעין", תיאר יו"ר המל"מ, אפרים הלוי . גיליון ,43 דצמבר 2005 הוא הפציר להקדים ולזרז את שובו, על מנת לפתור את בעיות העולם ולעזור לעם האיראני לגבור על הרוע . כל ישיבה של המג'לס נפתחת בהבעת תקווה להופעתו הקרובה של האימאם ה - ,12 הכליף האמיתי שיגאל את המאמינים . החברה האיראנית הינה חברה דתית ומסורתית במובנה המלא של המילה . המסגד הוא המרכז החברתי והקהילתי - הכל בא לשם, ויוצא משם . הדרשנים במסגדים הם אנשים פוליטיים, החשים את צרכי המתפללים ויודעים לתת להם את הרגשת הכבוד העצמי שכל כך חסרה לדלת העם . המסורת חשובה לא פחות מהדת . גם חילונים משכילים "נגועים" בדת, עמה הם צומחים וגדלים . ל"אח'ונד" – איש הדת, מקום חשוב ומרכזי בחברה האיראנית . הוא מעביר המסרים והמפיץ אותם, אך כאשר מכנים מאן דהוא "אח'ונד", מתכוונים לומר שהאיש מתוחכם, תחמן רמאי ו"מסתדרן" . השיעה היא מקור ההשראה והסמכות והיא זו השלטת בכל . בטהראן, עיר בת כשבעה עשר מיליון תושבים, אין אף לא מסגד סוני אחד . צריך לראות כיצד מאות אלפי איראנים ממלאים בימי "העשורה" את רחובות ערי איראן תוך הלקאה עצמית עד זוב דם, כדי להבין את עומק השפעת השיעה על האיראני המצוי . החברה האיראנית היא חברה של זהויות מנוגדות . אין הכוונה שלכל קבוצת אוכלוסייה קיימת זהות משלה שמתנגשת בזהויות האחרות, אלא שהזהויות המנוגדות קיימות כמעט אצל כל איראני - בין אם מדובר במנהיגי המשטר ובין אם מדובר במנהיג אופוזיציה השוהה בחו"ל . למרות ההשפעות הרבות שחדרו לחברה האיראנית עקב כיבושה בעבר, וכן עקב השפעות המערב והמודרניזציה שהביאה עמה, היא נותרה פרסית . קשה להפריד בין היסודותהשונים שלהזהות האיראנית,אולם באופן כללי ניתן לומר כי מקצתה פרסית, מקצתה איסלאמית ומקצתה מערבית, והסתירות מתקיימות בה זו לצד זו . אולם קיימת זהות פרסית נפרדת שהתמזגה בתרבות האיסלאם השיעי, ופיתחה אותו לכדי אמנות . האמביוולנטיות היא יסוד מוסד של החברה האיראנית . יש לא מעט מסורות זרטוסטריות שנשמרות גם היום למרות השתלטות השיעה והמולות על המדינה . חברה פטריארכלית ומעמדית המשפחה מקודשת, המותר והאסור טבוע עמוק בהתנהגותה . שם המשפחה קובע את היחס לנושא השם . איראני שיתבקש לומר לך מיהו פלוני, יקפיד לספר לך תחילה על מוצא משפחת האיש ומקורותיו של הלה, אך הוא לא יוותר ויספר תוך כך שמשפחתו שלו הרבה יותר חשובה ואצילה מזו של האיש בו מדובר . . . זוהי חברה מעמדית המתנהגת כך גם שנים אחרי הלאמת קרקעות המדינה וחיסולו לכאורה של הפיאודליזם ששרר בה עד ל"מהפכה הלבנה" של השאה רזא פהלווי בשנת 1963 . היא מתנהלת על פי היסודות של האדון והעבד - "ארבאב" ו - "נוכאר" . לכן כה חשוב לאיראני להציג את מעמדה החשוב של משפחתו גם אם זו ירדה מנכסיה זה מכבר . השליטה על נשים וחיזוקה של המשפחה הפטריארכלית הם מרכיבים להם סוגד האיסלאם הפונדמנטליסטי . על פי תורת חומייני, התנועה הפמיניסטית היא סטייה שהושאלה מהמערב, המובילה לניאוף ולפירוק התא המשפחתי . חומייני האמין עמוקות בנחיתות האישה, מבחינה פיזית, נפשית, מוסרית ואינטלקטואלית – כך גם ממשיכי דרכו . האב הוא השליט האבסולוטי של הבית והאישה מצויה בתחתית הסולם - היא כבולה באזיקי המסורת . למרות העובדה שנשות איראן מהוות כיום כ - % 60 מחובשי ספסלי האוניברסיטאות באיראן, הן לא מצליחות להביא את יתרון השכלתן לידי ביטוי . הן לא מוצאות עבודה בהתאם, ועם שובן הביתה הן שבות לשרת, ללא כל סיוע של הבעל או הילדים . חוקי האישות האיסלאמיים והשריעה הרעו את מצבן וקיפדו את מעט הישגיהן מתקופה השאה האחרון, מוחמד רזא פהלווי . אין שום הגנה מול מה שמכונה "רציחות כבוד" של קורבנות אונס . לא ניתן להעמיד לדין בגין רצח אישה אשר נאנסה, אך ניתן גם ניתן לסקול אישה שנאפה או רצחה את בעלה בגין התעללות או בהגנה עצמית . על הנשים לציית לקוד הלבוש האיסלאמי - להסתיר ולכסות את שיערן, זרועותיהן, רגליהן וכפות רגליהן . המעמד השליט בתקופת השאה היו "אנשי המלך", והיום אלה ה"חודי", מילה פרסית שמשמעותה "אנשי שלומנו" . אלה מאמצים, למראית עין, את ראיית עולמם של אנשי הדת הבכירים ואף מצייתים לקוד הלבוש שהמשטר כפה עליהם . בחברה האיראנית קיימת הפרדה ברורה בין "חודי", למי שאינו "חודי" ויחס השלטון אליך הוא בהתאם . סגידה לכוח היא אחד ממאפייני תרבות איראן . רפיסות, התחשבות באחר ואי - עמידה על עקרונותיך, נחשבים לחולשה המנוצלת לרעה . העוצמה והכוח זוכים להתייחסות, ובדרך כלל כנועה . אם האיראני יחשוב שאינך יכול להזיק לו, הוא לא יתחשב בך ובדרישותיך, ובמקרה הטוב יתעלם ממך, כך בחיי הפרט וכך בחיי הלאום . על מנת להמחיש דברים אציין שהאיראנים סגדו לשאה, עד שהוא גילה חולשה ולא פעל, כפי שציפו ממנו, להכניע את המהפכה  שבדרך . אותם איראנים צייתנים הפכו לא ניתן להעמיד לדין בגין רצח אישה אשר נאנסה, אך ניתן גם ניתן לסקול אישה שנאפה או רצחה את בעלה בגין התעללות או בהגנה עצמית חידון אתגרי 21 # התחום : אמ"ן מחקר החידה : מורה הנבוכים הגנוז של פטי על הקברניט ואנשי הצללים הפיתרון בעמ' 102 סגידה לכוח היא אחד ממאפייני תרבות איראן . רפיסות, התחשבות באחר ואי - עמידה איתנה על עקרונותיך, נחשבים לחולשה המנוצלת לרעה

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר