|
עמוד:67
גיליון 100 67 1 - 100 : מאה גליונות ניסן תשפ"ה . אפריל 2025 חשיבותו של הקמ"ן הזוטר בשטח לא היה ברור בראשית האינתיפאדה מי אחראי לגיבוש התמונה המודיעינית הישראלית . השב"כ היה אחראי על השליטה הביטחונית בשטחים, אלא שלא הייתה לו אז מערכת מודיעינית מחקרית . . . הגורם הראשון שזיהה "כי יש משהו אחר" בגל המהומות שפרץ ברצועת עזה ונמשך גם בגדה, היה החיילים המוצבים בשטח . מודגשת כאן חשיבותו של המודיעין הקרבי . הקמ"ן הזוטר בשטח מחזיק את האצבע על דופק האירועים ומזהה אותם מכלי ראשון . . . גיליון ,65 פברואר 2013 בזירה הימית, גם קשר רופף או זיקה עקיפה ביותר של כלי - שיט לישראל סומנו על ידיהם ככשרים לתקיפה ״מבול לעבר השחרור״ והזירה הימית : הקשר הפלסטיני בשירות החות׳ים וההשתלטות על באב אל - מנדב תימן ושהיה בכוחן לפגוע בהם כלכלית ולצמצם זרימת מטבעות זרים ( בעיקר דולרים ) לידיהם . איומיהם לפגוע במטרות אסטרטגיות בסעודיה ולחדש את הלחימה בתוך תימן הובילו את הממשלה בדרום לסגת מיישומן . מהלך אחר שביצעו החו׳תים בחסות ״הילת עזה״ היה ההכרזה על כינון ממשלה חדשה באוגוסט 2024 : ״ממשלת השינוי והפיתוח״ . היו מי שקיוו שהממשלה החדשה תבשר שינוי של ממש אך מבקריה טענו כי מדובר ב״מטבח ששינו בו את דלת הכניסה״, פתגם תימני שלועג לאלו המבקשים להציג הבדל קוסמטי כשינוי מהותי . לאמיתו של דבר בישרה הממשלה הזו שינוי חשוב : היא מנתה 19 שרים והחליפה את קודמתה שהוקמה בשנת ,2016 ברוח הברית בין החות׳ים לנשיא המנוח סאלח וביטאה את מאזן הכוח בין הצדדים באמצעות מינויים של 31 שרים . ממשלת השינוי של החות׳ים נועדה לרכז עוד כוח וסמכויות בידיהם ולחסל את שאריות הכוחות הקודמים בשורותיה . כלפי חוץ ביקשו החות׳ים לאותת כי יותר מאי פעם, אין סיבה לפשרה מדינית מצדם בתימן . התמיכה בפלסטינים סיפקה בידיהם גם מכשיר יעיל לגיוס תמיכה לממשלה החדשה ולשינויים עתידיים, שכן הצעד הראשון והמשמעותי לעריכת רפורמות, כפי שהודיעו כמה מבכירי הממשלה, הוא שיתוף פעולה בין האוכלוסייה לבין הממשל שנחיצותו מהותית לאור האתגרים החיצוניים בפניהם ניצבת תימן . במצב זה הם הקנו לעצמם יכולת לפרש כל גילוי התנגדות או ביקורת לרפורמות כבגידה או פגיעה בשלטון . להשתלטות הפוליטית שלהם על מנגנוני המדינה נוספה רפורמה משפטית, שהחלה בספטמבר ,2024 זמן קצר לאחר מינוי הממשלה החדשה . הפגיעה של החות׳ים במערכת השיפוטית ובעצמאותה החלה זמן קצר לאחר שתפסו את השלטון בכוח בהפיכה שביצעו בספטמבר 2014 . במשך עשור פעלו החות׳ים להחלישה, וגם כאן חידון אתגרי 32 # התחום : אמ"ן / 504 החידה : מסמכיו של החותן והגיס של "חותל" נחשדו כחזרה על המבצע של אלנבי, אך היו לעזר רב . הפיתרון בעמ' 102 נשענו על פיקוח חיצוני מטעמם באמצעות ועדה שכמעט כל חבריה היו מקורבים אליהם ונאמני המשטר . בניסיונם לטשטש את ההבחנה בין הרשות המבצעת לשופטת הם הפקידו סמכויות מינוי בידי מהדי אל - משאט, ראש המועצה המדינית העליונה, ופעלו לדה - לגיטימציה של החוק האזרחי, בטענה שהוא נותק בכוח מהמורשת הזידית שלו לטובת אימוץ ״השפעות תרבותיות מיובאות״ . החות׳ים הקפידו למסגר מעורבותם במלחמת ״חרבות ברזל״ במשולש שבין עזה, ישראל ותימן . מאז הם הרחיבו וצמצמו את הפרשנות למסגרת הזו בהתאם לצורכי השעה, אולם ככלל דבקו במטרה שהיא משרתת : מאבק למען הפלסטינים נגד התוקפנות הישראלית . בזירה הימית, גם קשר רופף או זיקה עקיפה ביותר של כלי - שיט לישראל סומנו על ידיהם ככשרים לתקיפה . כאשר ייסדו האמריקאים והבריטים את הקואליציה הימית בים סוף, השתמשו החות׳ים בזכותם להגן על ריבונותם מפני היכולות הצבאיות סייעו להרתיע את סעודיה והאמירויות תוקפנות זרה במרחב הימי והטריטוריאלי שלהם וזיהו אותם כבעלי ברית של ישראל הפועלים בשירותה . ההסכם שהושג בין חמאס לבין ישראל צמצם את מרחב התגובה שלהם, אולם הם הקפידו לשמרו בזירה הימית גם לאחר תקיפות חוזרות ונשנות של ישראל על נמליהם החשובים במחוז אל - חודידה ובשטחי המדינה בבירה צנעא, בסעדה ובעמראן . בסופו של דבר, סיפקה המערכה הצבאית שלהם ב מ ס ג ר ת המלחמה בין ישראל לעזה רווחים גדולים . גם אם לאורך זמן הם לא יוכלו להחזיק במעמדם האזורי או יעדיפו להשתחרר ממנו ( למשל, בשל מעורבות גוברת של איראן עליהם או מאבק פנימי על דמות המדינה הזידית המתחדשת ) , הרי שהיא הקנתה להם עמדת מיקוח אדירה בתוך תימן ומול סעודיה .
|

|