|
עמוד:66
גיליון 100 66 1 - 100 : מאה גליונות ניסן תשפ"ה . אפריל 2025 ערבית שפה רפה - לימודי הערבית במשבר "אנחנו חיים במזרח התיכון, מוקפים במאות מיליוני ערבים שיש להם תרבות משלהם, שפה משלהם, חיים משלהם . אנחנו צריכים להחליט אם חזוננו הוא להשתלב במרחב הזה או להסתגר, להתנתק, להקים חומות בידוד . . . " " . . . אנשים מתנגדים ללמוד את השפה הערבית וזה גם מה שהם משדרים לילדים שלהם . . . " " . . . בצד השני לומדים עברית, יודעים עברית ויש סקרנות עצומה לגבי ישראל ומה שקורה אצלנו . בכל פעם מחדש נדהמתי מהיקף העניין והרצון ללמוד" . רב - שיח על החשיבות בהקניית השפה הערבית . גיליון ,64 אוקטובר 2012 צבאיות, חשיבות אזורית ומסגרת הזדהות רחבה יותר . משום כך, נדמה כי הפיתוי לראות בחות׳ים פרוקסי איראני, בוודאי בעיניים ישראליות בעת הזו, הוא ברור, אולם אינו מדויק . הברית עם איראן מבטאת את הדומיננטיות של הקו התקיף והפרו - איראני שאימצו החות׳ים ושאינו מייצג בהכרח את כלל האוכלוסייה או אנשי הדת הזידים . מדובר בגורם מקומי, אורגאני, שצמח והתעצם בהדרגה בתוך תימן . החות׳ים פעלו בהקשר פנים - תימני, והוכיחו את חיוניותם נגד מרכז השלטון במשך שנים גם ללא סיוע משמעותי מבחוץ . לעצמאות הפעולה שלהם יש חשיבות מרובה, גם אם היא פחתה במחיר הפיכתם לכוח המוביל בציר ההתנגדות . בשדה הכלכלי, החות׳ים מנהלים מערכת כלכלית עצמאית במידה רבה ורווחית . הסיוע הכלכלי מאיראן חשוב להם, אולם הוא רכיב אחד מכוחם הכלכלי והם שוקדים על הרחבתו וגיוונו . בתחום הצבאי, שבו ניכרת התלות באופן המשמעותי ביותר, שואפים החות׳ים להרחיב את ייצור אמצעי הלחימה או לפחות חלקים שלהם בתוך תימן . נוכחותם הגוברת של פעילים חות׳ים בעיראק ובסוריה בעת האחרונה יכולה להצביע לא רק על שיתוף פעולה עם איראן אלא גם על ניסיונם להרחיב את השפעתם . בממד הדתי לא מדובר בברית של קבוצות שיעיות אלא יותר בזיקה רחבה כלל - מוסלמית, שמעגנת בתוכה גם שנאה לישראל ולארצות הברית, ושיכולה להסביר את שיתוף הפעולה עם גורמים סוניים . במובן זה אפשר להצביע על שני תהליכים מעניינים : האחד מבטא ״שיעיזציה״ של האיסלאם הזידי, כלומר השפעה של הזרם הנהוג באיראן ( התרי - עשרי ) על הזידים בחסות השלטון החות׳י . ביטוי מובהק לתופעה זו אפשר לראות בקיום טקסי העאשורא בתימן באופן נרחב בשטחי השליטה של הזידים בשנים האחרונות . השני מרחיב את מסגרת ההזדהות ומצביע על ״איסלאמיזיציה״ של הזידיה בתימן, שמשרתת אותם בהקשר הפלסטיני . יום השנה הראשון לאירועי ה - 7 באוקטובר צוין על ידי החות׳ים בסיסמה : ״מבול לעבר השחרור״, בהשראת שמם הערבי ״מבול אל - אקצא״ . תהלוכות ענק מן הבירה צנעא וערים אחרות שודרו בערוץ אל - מסירה של החות׳ים ובכלי תקשורת אחרים והדהדו את הצלחתה של ההתנגדות לישראל ולבעלות בריתה במערב . זו היתה דוגמא מייצגת לאופן שבו תיעלו החות׳ים את מעורבותם במלחמת ״חרבות ברזל״ לצורכיהם ואת המעמד שהיא הקנתה להם ככוח אזורי . עמדה זו סייעה להם להרתיע מדינות שכנות ובראשן סעודיה ואיחוד האמירויות, באמצעות הפגנת יכולות צבאיות משופרות, מצד אחד . מצד שני, ניתנה להם לגיטימציה לפעול מבית והם חיזקו בעטיה את מעמדם הפוליטי והכלכלי, וגייסו לוחמים לשורותיהם . החות׳ים הביעו לאורך השנים תמיכה בפלסטינים ובמאבקם, בדומה לשלטון המרכזי בתימן שאותו הדיחו בהפיכה בסוף 2014 . הצהרות התמיכה והפגנת הסולידריות עם חמאס והפלסטינים, קיבלו אצל החות׳ים ממד מעשי שהלך והתחזק . הם הציעו למשל, במסגרת עסקת חילופי שבויים ואסירים עם סעודיה ב - ,2020 לשחרר שבויים מכוחות הקואליציה ובהם שני אנשי חיל האוויר הסעודי, בתמורה לשחרור כמה עשרות פלסטינים שעמדו בפני משפט בסעודיה או שהואשמו בתמיכה בטרור . העסקה לא יצאה אל הפועל, אולם היא שיקפה את עמדתם . החות׳ים נחשדו גם בסיוע להעברת נשק מאיראן לידי חמאס דרך ים - סוף ובסיוע חזבאללה . תפקידם החדש כחיל - חלוץ של המאבק הפלסטיני ריכך את הדימוי השלילי שממנו סבלו ואף העלה את קרנם כמי שמנהלים בגבורה ובהצלחה מערכה נגד ארצות הברית וישראל . בחסות הקמפיין למען עזה הסיטו החות׳ים ביקורת פנימית על התנהלותם ודחקו הצידה טענות על הזנחת תשתיות, בעיות באספקת שירותים בסיסיים לתושביהם והשתלטות על נכסים ומבנים לצורכיהם, לעתים כדי למכור אותם במחירים מופקעים . לצד זאת, הכבידו את עול המסים בשטחיהם והצליחו למנוע את מימושן של סנקציות כלכליות שניסו לקדם סעודיה וארצות הברית באפריל 2024 באמצעות הממשלה בדרום ארועי "האביב הערבי״ בתימן ב - 2011 , הפנו תשומת לב איראנית לכוחם העולה של החות׳ים בתימן והפכו אותם להימור משתלם בחסות הקמפיין למען עזה הסיטו החות׳ים ביקורת פנימית על התנהלותם ודחקו הצידה טענות על הזנחת תשתיות ועוד מפגן ראווה : החות'ים צועדים לשחרר את אל - אקצא . . .
|

|