|
עמוד:61
גיליון 100 61 1 - 100 : מאה גליונות ניסן תשפ"ה . אפריל 2025 תת - קרקע ? חמאס לא המציאו את הגלגל עיון במסמכי מודיעין שנחשפו בבריטניה ומתייחסים לתקופת המנדט הבריטי בארץ ישראל, חושפים שיטות שבהן פעלו כל שלוש המחתרות בניסיון להסתיר סליקים ובהם נשק ואמצעי לחימה : מיקום סליקים מתחת לבתי כנסת, בתי קברות, בתי ילדים ומקלחות נשים . מקומות שנבחרו בהבנה שירתיעו את המחפשים משימוש בשיטות כוחניות ; מקומות שההגעה אליהם כרוכה בסיכון כגון כוורות דבורים ומכלאות פרים . גיליון ,59 אפריל 2011 בתקופת כהונתו של אריאל שרון כראש הממשלה, התחלפו שלושה ( ! ) ראשי מל"ל . התחלופה המהירה הזאת של ראשי המל"ל אומרת דרשני . . . ! ראש המל"ל, יוסי כהן, עם ראש הממשלה . "כהן כיהן כפרויקטור אישי של ראש הממשלה תוך שעקף או התעלם מכלל המערכת הביטחונית . " כך קבע השופט העליון בדימוס, אשר גרוניס, שבדק את מעורבותו בפרשת הצוללות . צילום : לע"מ הזה לא התקיים אפילו דיון אחד . ההמשך ידוע - המלחמה המשיכה והמצב הידרדר . . . " פונקציות נוספות במשרד ראש הממשלה במשרד ראש הממשלה קיימות פונקציות נוספות שלכל אחת מהן יש מעמד והשפעה על הנושאים המובאים להחלטה של ראש הממשלה והקבינט המדיני . כך למשל, ראש הסגל מרכז את כל עבודת המטה וסדר היום של ראש הממשלה וכמעט כל נושא שמצריך את מעורבותו חייב להגיע אליו לפני שהוא מגיע לראש הממשלה . המזכיר הצבאי מעורב בכל ההיבטים הביטחוניים בסדר היום של ראש הממשלה, משתתף בישיבות שלו עם ראשי המערכת והוא זה שמכין ניירות בנושאים אלה לקראת ישיבות הקבינט . במקרים מסוימים קיים גם יועץ מדיני לראש הממשלה, שאף הוא רוצה להשפיע ולוקח לעצמו סמכויות . הוא עשוי לטעון שלעיסוק המל"ל בנושא מסוים יש השלכות מדיניות, ולכן מצוי בתחום המנדט שלו, ואין הוא מעניינו של המל"ל . "העובדה שהיועץ המדיני לא היה חלק מהמל"ל ולא עדכן אותי בכל פגישותיו עם ראש הממשלה בוודאי פגעה בעבודת המל"ל . כלומר, שני גופים באותו משרד פעלו כשהמל"ל לא מעודכן בפעילות היועץ", אומר מזרחי . ריבוי גורמים זה גורם בהכרח לחיכוכים בין הפונקציות השונות מה שעשוי לגלוש מהר מאוד להיבטים אישיים שאינם מאפשרים עבודה סדירה ומיטבית של המל"ל, שכן הם יוצרים אווירה עכורה ומתסכלת . היבטים פוליטיים הגורם המדיני המרכזי בקבלת החלטות בתחומי הביטחון והחוץ הוא הקבינט המדיני - ביטחוני ( ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי ) . הגוף הזה מאויש בהכרח על ידי אנשים פוליטיים שהאג'נדות הפוליטיות הן בהתאם, וכמובן משפיעות על דרך הצבעתם בדיונים . בחלק גדול מהדיונים בהם השתתף מזרחי, הם הגיעו לא מוכנים לדיון, מבלי שקראו את החומרים, והביעו דעה בהתאם לאידאולוגיה שלהם . כיצד ניתן לנהל דיון ענייני במצב כזה ? וכך, בהכרח, הצעות שמגיעות מהמל"ל אחרי שנעשתה סביבן עבודת מטה יסודית, לא זוכות להתייחסות נאותה . כך למשל, מזרחי הציע לקבל את הרעיונות שעומדים בבסיס "היוזמה הסעודית" ( "יוזמת השלום הערבית" ) ולהתחיל במגעים מדיניים בניסיון לגבש מסגרת להסכם על בסיסה . זאת, כשההיגיון והתבונה המדינית הוליכו לגישה לפיה עדיף להגיד כן אבל . . . , ולא לומר מייד לא פסקני שמצטייר כסרבנות למהלך של שלום . עמדה זו נתקלה במחסום אידיאולוגי של שרים שהתנגדו להקמתה של מדינה פלסטינית, שהיא חלק ממתווה התוכנית . מינוי ראש מל"ל "יחסי אמון בין רה"מ לבין ראש המל"ל הם מרכיב חשוב וחיוני לעבודת המטה", אומר מזרחי, "מרכיב לא פחות חשוב, ואולי אף יותר, הוא היותו של ראש מל"ל איש מקצוע בתחום הביטחון, בעל ידע עשיר וניסיון רב שנים במגוון התחומים שמערכת הביטחון עוסקת בהם . הוא צריך להיות איש מוערך עם יכולת השפעה ועמוד שדרה איתן, להביע את דעותיו ועמדתו ללא מורא, ונטול כל שיקול פוליטי זה או אחר . "עד היום כל ראשי המל"ל היו אנשי מקצוע שבאו מתוך מערכת הביטחון והביאו איתם את הניסיון העשיר והידע . מינוי של איש פוליטי, כמו זה האחרון ( צחי הנגבי ) , מייצר דילמה מובנית, שהרי קידומו הפוליטי של האיש תלוי בראש הממשלה, ומכאן עולה השאלה עד כמה תלות זו יש בה כדי להשפיע על כושר העמידה בהצגת עמדות ודעות המנוגדות לחלוטין לאלה של הממונה עליו . לסיכום , הבעיות עליהן הצביע אילן מזרחי הן מובנות בתוך המל"ל ויחסיו עם המערכת מולו הוא פועל . להבנתנו, כל עוד לא יחול שינוי בהתייחסות המערכתית למקומו ומעמדו של המל"ל אזי, בהתאמה, תפקודו יהיה לקוי גם בעתיד . לסיום, נראה כי פתרונה של השאלה שנשאלה בפתיח למאמר : "מה היה חלקו של המל"ל בתפיסת המודיעין והביטחון לפני האירוע הקשה והכואב של ה - 7 באוקטובר 3202", חייב להיבדק היטב, והוא מונח לפתחה של ועדת חקירה ממלכתית, אם וכאשר תקום . חידון אתגרי 29 # התחום : תנ"ך / סיגינט החידה : חרב מפקד המלקקים מעפרה קצרה את ראשון הישגי הסיגינט והל"פ . הפיתרון בעמ' 102
|

|