|
עמוד:60
גיליון 100 60 1 - 100 : מאה גליונות ניסן תשפ"ה . אפריל 2025 "הסכנה המיידית לישראל – חזבאללה" "בעזה אנחנו 'אוכלים קש' ולא רק מהקסאמים . מסביבנו יש את איראן, סוריה, חזבאללה וחמאס . לדעתי, הסכנה המיידית היא דווקא מכיוונו של חזבאללה . ראיתי בלבנון איך גדל הארגון הזה, איך הוא השיג את עצמאותו והתחזק . מי שחושב שהארגון הזה הוא בובה – טועה . זהו הגורם הכי מיליטנטי באזור ויש קושי להילחם בו כי הוא לא צבא מסודר" . גדעון עזרא, לשעבר סגן ראש השב"כ בראיון למבט מל"מ . גיליון ,58 ינואר 2011 עיקרי הבעיות בתפקוד המל"ל וכך פתח אילן מזרחי : "כאשר קיבלתי את המינוי לתפקיד ראש המל"ל שאלתי למה בעצם כל קודמַי בתפקיד זה התפטרו בטרם עת ? . . . " ואכן, מאז ,1999 אז התמנה ראש המל"ל הראשון, ועד היום התמנו 12 אנשים לתפקיד זה . האחרון שבהם התמנה בשנת 2023 ועדיין מכהן . מתוך 11 ראשי מל"ל הקודמים רק אחד ( ! ) שרד כהונה שלמה בת ארבע שנים . כל יתר העשרה כיהנו בממוצע שנתיים בלבד בטרם סיימו את תפקידם ( יש ביניהם גם כאלה ששירתו פחות משנה ) . בתקופת כהונתו של אריאל שרון כראש הממשלה, התחלפו שלושה ( ! ) ראשי מל"ל . התחלופה המהירה הזאת של ראשי המל"ל אומרת דרשני . . . ! אילן מזרחי ביקש להדגיש כי דבריו נסמכים אך ורק על התנסותו בתקופה שעמד בראש המל"ל עד להתפטרותו . בהחלט יתכן כי ראשים אחרים רואים את תפקוד המל"ל בצורה שונה . חרף אמירה זאת עדיין נותרה השאלה, המחייבת בדיקה, לסיבות שהביאו לכהונתם הקצרה של ראשי המל"ל שבאו אחריו . יחסי גומלין מול יתר הגופים כאמור, עקב אכילס המרכזי בתפקודו של מל"ל הוא שאינו גוף ביצועי ואין לו יכולת מודיעינית איסופית ומחקרית עצמאית . לכן, הוא נסמך על מידע ומסמכים המתקבלים מן הגופים השונים שבקיאים היטב בפרטי הפרטים של הנתונים, ויודעים להציע הצעות לפעולה על סמך ניסיונם והיכרותם את היכולות . בהכרח, לראשי המערכות הביטחוניות האחרות יש יתרון יחסי גדול מאוד על המל"ל . עוצמתם מול הדרג המדיני היא גדולה, והאוזן הקשבת של הדרג המדיני ומקבלי ההחלטות נתונה להם . המל"ל מתקשה בהצגת עמדה סותרת, וכאשר זו באה לידי ביטוי בהרבה מקרים עמדת הגוף האחר היא זו שמתקבלת . הרעיון לתכלל את כל החומר שמגיע מהגופים השונים הוא יפה בתיאוריה אבל אינו ישים במציאות . הקונפליקט קיים כי אף גוף לא מעוניין, ולא מוכן, שיהיה גורם אחר כלשהו שיחצוץ בינו ובין ראש הממשלה, הקבינט והממשלה ( דומה שמצידו, גם ראש הממשלה אינו מעוניין בכך . . . ) . מזרחי מעיד על כך שמסר כזה הועבר בשעתו בצורה ברורה מאוד על ידי הרמטכ"ל באותה עת . לדבריו, כאשר הציע לראש הממשלה להצטרף לישיבות שבועיות שיש לו עם ראשי המערכת בהן מתקבלות החלטות, התקבלה תשובה חיובית מיידית על ידי ראש השב"כ דאז, אך ראשי הארגונים האחרים סירבו באופן חד משמעי . יודגש שבישיבות אלה מובאות בהרבה מקרים הצעות לפעולה נקודתית של הגופים ואין אף גורם נוסף בחדר שיאתגרם ויציג היבטים בעייתיים והשפעות שעשויות להיות לה בתחומים אחרים, כמו למשל יחסי החוץ . כך, יכולה פעולה לצאת לדרך ולבסוף לגרום לתקלה חמורה ( ראה ניסיון החיסול של חאלד משעל ) . "אסור שראש המל"ל יהיה ממודר", אומר מזרחי, "כך למשל אודות ההחלטה והתהליך שהתקיים לתקיפת הכור הגרעיני הסורי שמעתי מידִידַי ב'מוסד' . אחרי סיום אירוע חיסול הכור התפטרתי . . . זו הייתה התפטרות אחרונה וסופית לאחר שכבר הגשתי אותה מספר פעמים קודם לכן בגלל תחושה שאין לי השפעה במערכת קבלת ההחלטות" . בשורה התחתונה, התובנה היא שראשי המערכות רוצים בלעדיות על אוזנו של ראש הממשלה וכל דבר שמפריע להם בדרך נדחק הצידה . בישיבות משולבות אצל ראש הממשלה עם גופי הביטחון השונים דעתם נשמעת יותר ובדרך כלל מתקבלת . במקרים רבים נוצר אצל ראשי המערכות צורך לקבלת החלטה מיידית, ולכן הם עוקפים את כל צינורות הסינון שבדרך, כולל המל"ל, ופונים ישירות לראש הממשלה . המל"ל אינו מעורב בתהליך זה ואינו מכניס את תובנותיו האפשריות אלא אם כן מבקש זאת הדרג המחליט . הוא למעשה מנוטרל ואינו מסוגל למלא את ייעודו, כפי שנקבע בחוק . מזרחי הביא כדוגמא, מסמך שהכין ב - 16 ביולי ,2006 אשר הופנה לראש הסגל ולראש הממשלה . כותרתו הייתה : "המלצות למדיניות בזירה הלבנונית" בהקשר למלחמת לבנון השנייה . המסמך הציג את תמונת המצב של המלחמה ותוצאותיה עד אז, תוך ציון העובדה שהושגו הישגים אסטרטגיים והופגנה עוצמתו של צה"ל . המלצתו הייתה להפסיק בשלב זה את הלחימה ולהתחיל דו - שיח מדיני מעמדה של כוח . "לצערי", אומר מזרחי, "על המסמך צחי הנגבי החליף בינואר 2023 את איל חולתא בתפקיד ראש המל"ל . צילום : לע"מ אילן מזרחי, ראש המל"ל לשעבר : "התחלופה הגבוהה של ראשי המל"ל אומרת דרשני" . חברי הקבינט המדיני - ביטחוני הגיעו לא מוכנים לדיון, מבלי שקראו את החומרים, והביעו דעה בהתאם לאידאולוגיה שלהם
|

|