נוף, תרבות ומורשת היסטורית בעיר חרדית: הרהורים על שימור במלאת 100 שנים להקמת בני ברק - אברהם (אבי) ששון

עמוד:435

435 סים , חגיגות , אמנות קולינריתקכוללות מסורות מילוליות , מנהגים , שפות , מוסיקה , ריקוד , ט 19 . ועוד הצורך להגדיר מורשת לא מוחשית נובע מתוך האבחנה שבכל מורשת מוחשית המטופלת מהווה את הסיפור או מוחשיתבלתימוחשי והרוחני . מורשת - במרחב , יש משמעות רבה לפן הלא שאיןעל אףהמסגרת החברתית והמסורתית שבלעדיה אין למורשת הנופית לעיתים זכות קיום . הן נתפסות – למדידה ולכימותותקשןעוררין לגבי החשיבות של שימור מסורות רוחניות , כיון שה של ניתן לאמוד את ערכן הכלכליבהם , גם במקריםזאת ועודלעיתים כחסרות ערך כלכלי . לרוב לאתרי מורשת , נופי תרבותיםשאין להם ערך דומה לערכי נדל " ן המיוחסהריהמסורות , מגבהלכן , שימור מורשת בלתי מוחשית אינה יכולה להיות מנותקת מממשקואתרי טבע . . תומכתוממערכת חינוכית ין המורשת המוחשית לזואת ההפרדה בךדומה כי בעיר מיוחדת כבני ברק קשה לערו כמעט תמידפה " ( מקבלת - פה " ) על משקל " תורה שבעל - " התרבות שבעל שאינה . זאת מכיוון ש ערך לימוד תורה יובילכך , למשל , . כלל בדמותו של מבנה הקשור לאותו ערךבדרך , ממד פיזי . מבנים נוספים להקמת ישיבה , בית מדרש ו זוכים לחשיפה ואינטראקציה רחבהמוחשית בעיר - חלק גדול מנכסי המורשת הבלתי פעילים . הפעילותושמורים , מטופחים , נגישים . כפועל יוצא מכך , הם ואינטנסיבית עם הציבור בהם וסביבם במשך כל ימות השנה מתבטאת בביקורים , אירועים יזומים לתלמידים ולציבור , ישיבות , מכוני מחקר : פרסומים ועוד . כך מתקבלת פריסה רחבה של מוסדות התרבות הדתית לשמר אוצרות מיוחדים שלשל האחרונים הואכל ייעודם . ולימוד , בתי גנזים וארכיונים האוכלוסייה המקומית ותרבותה . כך ניתן לסמן ערכי מורשת בלתי מוחשית בעיר , בהקשרה האדריכלי . - הפיזי אלא שנושא זה מדגיש את הפרדוקס המתחולל בעיר זו . לצד מוסדות רבים שייעודם ש תהליך עמוק של פגיעה בערכימתרח – לארגן , למסד ולשמר את המורשת הבלתי מוחשית ניתוח בעקבותממילא , המורשת המוחשית , במבנים היסטוריים מראשית ההתיישבות בעיר . - תוצאות מחקר זה ובהמלצותינו להמשך , עולה הצורך להתייחס למורשת המוחשית והבלתי מכלולי שימור התרבות בעיר . יתקיימובמסגרתהמוחשית בעיר כמקשה אחת , ש עלמעידותההיסטוריותשכונותיה . ורוחניתפיזיתתרבותמורשתעירהיאברק בני הדבר מתבטא . מהיווסדה החל , ישראל - בארץהתורהוחייהציונותבמימוש ועל מעמדהמקומה גבוהים שאיןובצפיפותבריכוזתורהללימודבינלאומימרכזהמהוויםתורהמוסדותבהקמת ומורשתשימורערכיבאתרים ההיסטוריים מגולמים . ישראל מדינת שלהבנוי בנוף ורעאחלהם . ובינלאומית לאומית , מקומיתחשיבותבעלי , להפרדהניתןהבלתיבשילובהוא , בה ששרדו המבנים שלוייחודם , ברק בני של ייחודה החלוצים . תושבי העיר של והתרבותיהחברתי , האנושילסיפורהאדריכליהמצאיבין השתרשות , יצירהשל רוח , דתי יהודיחייםאורח , אחרתהפיחו רוח הדתייםוהמתיישבים הסובבים את העיר . ביישובים ונבנה שהלךוהתחדשות באזור . 190 שם , 19

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר