|
|
עמוד:276
276 תפקידו . כמו כן , נראה שדיווחי הנכד והסב דומים זה לזה , וההסכמות בתפיסותיהם רבות מן ההבדלים . , הגם למשתנים הדמוגרפיים השונים יש משקל בהתייחס לשאלות המחקר . כך עולה לדוגמ נכדות מזדהות יותר מהנכדים עם תפיסת , מצד אחד . שנושא המגדר הינו מורכב ואיננו חד משמעי ים התגלומשמעותיאך בעת ביצוע העזרה בפועל לא נמצאו הבדלים ביניהם . ממצאים , התפקיד גם באשר לגיל הנכדים ומצבם המשפחתי . בעוד תפיסת התפקיד אצל נכדים צעירים ורווקים הינה חיובית יותר מאשר אצל נכדים מבוגרים ונשואים , הרי שבבדיקת ביצוע העזרה לסב בפועל לא נמצאו הבדלים מובהקים ביניהם . ית הגדרה למשמעות הנכדאות . יתרומתו הייחודית של המחקר במישור התיאורטי הוא התוו דורית והפנמת נורמות ודפוסי - תפיסת התפקיד של הנכד הבוגר מתעצבת באמצעות העברה בין ההתנהגות של ההורים . ניתן בהחלט לראות את הנכד כבעל תפיסה של מחויבות ואחריות מביע עמדה חיובית גבוהה יותר מהסב לגבי אחריות זאת . חידושכאשר הנכד פיליאלית כלפי סבו , סב - משמעותי נוסף הוא בחינת ביצוע התפקיד הלכה למעשה ובחינת מערכת יחסי הגומלין נכד של הנכדים – היסוגיות הללו מתוך שתי זוויות הראיעיסוק בפי מצב תפקודו של הסב . כמו כן , - על מוסיף נופך מיוחד וחדשני . מבחינה זאת , המחקר הנוכחי מצטרף למחקרים – ושל סביהם כמותניים בודדים שעסקו בשני הדורות , וניתן לומר שבישראל הוא מהווה מחקר חלוצי מסוגו . המשמעויות הפרקטיות של תוצאות המחקר נוגעות לתחום הקליני בעבודה סוציאלית . - הראייה שהנכדים הבוגרים הם חלק בלתי נפרד מרשת התמיכה של הסב תתרום להערכה פסיכו סוציאלית מקיפה ולתכנון תכנית טיפול והתערבות במשפחה הכוללת גם את בני הדור השלישי . ניתן גם לפתח שיטות התערבות כהכנה פרקטית של הנכדים למעורבות ותמיכה , ולהכשרת לסיכום , ממצאי המחקר המשלבים בין התיאוריות בחקרהמשפחות לשימוש במשאב זה . דורית תוך בניית גשר לתחום הפרקטיקה ממקמים את הנכדאות במקום מרכזי - המשפחה הבין במערכת המשפחתית .
|
אדמוני, אריאל
|