רבי עקיבא בפרדס: אהבה אלוהית, מכשול המלאכים והמבחן המוסרי - נפתלי רוטנברג

עמוד:109

109 אמר רבי עקיבא : באותה שעה שעליתי במרום נתתי סימן במבואות הרקיע יותר ממבואות וכשהגעתי לפרגוד יצאו מלאכי חבלה לחבלני . אמר להם הקב " ה : הניחו לזקן זה של ביתי . 23 . שהוא ראוי להסתכל בכבודי ואף רבירבי עקיבא עלה בשלום וירד בשלום , ועליו הכתוב אומר : מָשְׁכֵנִי אַחֲרֶ י� נָּ רוּצָה . עקיבא בקשו מלאכי השרת לדוחפו , אמר להם הקדוש ברוך הוא : הניחו לזקן זה , שראוי 24 . להשתמש בכבודי כפי שעולה מהדיווח מסע חד צדדי של החכם השלם בגן הנעלם , אם כן , הכניסה לפרדס איננה החכם אינו תחת זאת , עולה כי . ת הסוגיהבתחילהמצומצם בתוספתא ובמובאה המצוטטת בגמרא הוא – " מָשְׁכֵנִי אַחֲרֶ י� " . בתוככי הפרדסמסעומשתתף בכבודו ובעצמו בלבדו אלא הקדוש ברוך הוא בכך שהוא מתערב ומונע , לחדריו , בפועל להיכנס אל הקודש פנימה אותומושך נענה לבקשת החכם ו . , או לחבלוממלאכי השרת לדחפו עביר - עקיבא בשבילי הפרדס נתקלת במכשול בלתיבי גם דרכו של ר , כמו שלושת חבריו אלא אף את רבי עקיבאמכשולים שעמדו בדרכם , הם נדחפו החוצה ונחבלו בשלתמותה . לא רק - לבן - : הקדושלחכמים האחרים . אלא שקורה לו מה שלא קרה ולפגוע בוקשו לדחוף משם והלאהיב ל לעבור לבדו . הוא זקוק לעזרה , ויכ אינו מכשול שה הוא נחלץ לעזרתו ומעביר אותו את - ברוך ל " מָשְׁכֵנִי אַחֲרֶ י� " כדי לעבור מעל מדרגת המלאכים ולא להיכשל בהם ולהידחף החוצה . כאשר דם . מהיחבריו של ר ' עקיבא נתקלו במכשול הם נפלו מבלי שהופיע הקב " ה בסיפור ומבלי שעמד לצ כניסה חד צדדית , קורה לר ' מכאןשהייתה על פי המשתמע , שלא התרחש בכניסתם של חבריו הוא ראוי להשתמש בכבודי " ומכשול מלאכי השרת מוסר " שעקיבא כאשר הקב " ה מעיד עליו : מאליו . . ר ' עקיבא מספר בגוף ראשון על עלייתו למרום וצפייתו במרכבה , היכלות זוטרתיגרסתב נמסרים לנו פרטים נוספים על דרכי התנהלותו במבואות רקיע : נתתי בהם סימן יותרבגרסה זו ממבואות ביתי . ההליכה בשבילי הפרדס דרשה מאמץ גדול , תשומת לב וריכוז רב . ייתכן שהכוונה כדי למצוא נים צריך לתת סיממכיר את ביתו ואינו הרי אדם . ב " מבואות ביתי " לא לביתו הפרטי העולה לבית המקדש צריך מיקוד ותשומת 25 . לבית המקדש הכוונה אוליאת הכניסה והיציאה ממנו . לא ייכנס למקום המותר רק לכהנים בעבודתם וכמובן שלא יתקרב למזבח אינו כהן , כדי שאם 26 לב . עבור דורו של ר ' עקיבא היו בית המקדש וההרחקות הנדרשות ( ואין צריך לומר לקודש הקודשים ) מקבילה מתבקשתמן הקודש בגדר תיאוריה עיונית בלבד ודווקא משום כך הוא היה יכול לשמש היא אפשרות אחרת . שממלאים את מקום המקדש בדמיון הנביאים והחכמיםלעולמות העליונים שהסימן במבואות הבית הוא המזוזה , עם הפרשות הכתובות בה ובעיקר ייחוד ה ', קבלת עול מלכות . 31 עמ ' , מהדורת אליאור , היכלותזוטרתי 23 . ו ע " ב " טדףחגיגה מסכת בבלי , תלמוד 24 כאלטרנטיבה או במקומו של המקדשמציב מקדש של מעלה , חזון המרכבה של יחזקאל הנאמר בגולה , על נהר כבר 25 " בין ההיכל הארצי להיכלות השמימיים ; התפילה ושירתהפיסי וכיסוד הגאולה העתידה . על כך ראו : רחל אליאור , . 341 - 380 עמ ' , ( 1961 ) ס " ד , ג ' תרביץ , הקודש בספרות ההיכלות וזיקתן למסורות הקשורות במקדש " , ירושלים וברליןשירתהקודשבספרותההיכלותוהמרכבה ; הנ " ל https : / / pluto . huji . ac . il / ~ mselio / bein . pdf, 95 - 101 : ספרי בלימה , עמ ' תשפ " ד . ה " פרשת האזינו , של , ראו : ספרי דברים 26

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר