|
|
עמוד:384
384 להתנקשויות . שום מוסד יהודי או אישיות יהודית מוסמכים לא נקטו מעולם עמדה העלולה Comité Juif Algerien d'Etudes Sociales - של הלהתפרש כתמיכה במרד . עמדתו המוצהרת הובעה בהזדמנויות מרובות : ( CJAES , ) מועצה מרכזית של אישים ושל נציגי כל הגופים היהודיים אין לשום אישיות יהודית או לשום גוף יהודי הזכות לנקוט עמדה המחייבת באופן מדיני את יהודי אלג ' יריה ככלל . יהודי אלג ' יריה הם אזרחים צרפתים וככל אזרח צרפתי רשאי כל אחד מהם ) לכך יש להוסיף שהסטטוס החוקי של הקהילות בצרפת לנקוט עמדה מדינית הנראית לו אתובאלג ' יריה אינו מותיר להן אלא סמכויות של פולחן דתי בלבד ( . עם זאת יש לחזור ולהדגיש האוריינטציה הליברלית הברורה של יהדות אלג ' יריה אשר הנאמנות הצרפתית הבלתי מעורערת שלה אין לפרש אותה כהזדהות עם אותם אלמנטים צרפתים שאת גישתם הריאקציונרית והגזענית היהודים למדו להכיר על בשרם הם ) ואשר הם גם אשמים לא במעט במצב הנוכחי בארץ זו ( . במקרה הנדון בקונסטנטין היה לחוגים אלו חלק מסוים בהפצת העלילות נגד הקהילה ועל כן חייבים הדברים להיראות מתוך פרספקטיבה זו . תכן וכאן המקום להזכיר מספר פרשיות סתומות לתקופת המרד : אחת מהן היאיי . לפני המרד הייתה בעיר זו קהילה פורחת ועשירה שהיו בה קרוב Médéa הטרגדיה של קהילת לאלף יהודים . כיום לא נותרו בה אלא כשבע משפחות . קהילה זו שימשה מטרה לשורה של התנקשויות שיטתיות שבהן נפלו רבים מבניה וביניהם הרב של הקהילה . היסודיות שבה נעשתה קבע לעצמו שלא לפגוע ביהודים באופן שיטתי FLNרותב - מלאכה זו נוגדת את הקו המדיני שה שכאלה אלא ביחד עם צרפתים אחרים . אולם יש גם ידיעות המצביעות על צרפתים מסוימים בעיר זו , מתוך חוגי הריאקציה אשר הם , באורח מוזר , לא נפגעו מעולם על ידי המורדים בנפשם או לחפות עליהם . יתכן והגיעה היום השעה לחקירהברכושם הרב ואשר ידם הייתה בדם הזה שנועד סמוך לגבולמזרח אלג ' יריה - עיר נמל בצפון Bône ] ולמשפט . פרשות דומות אירעו גם בערים בון מוסלמים ברבריים , תושביםידי - במזרח אלג ' יריה המאוכלסת על Batna ובטנה ] [ עם תוניסיה . Berbères [ שיזמיו היו מסיתים 1934 בקונסטנטין זכורה ליהודים פרשת הפוגרום הערבי בהם בשנת מבין התושבים האירופים . יהודי אלג ' יריה לא שכחו גם זאת שהאדמיניסטרציה של וישי באלג ' יריה הסיתה גם היא ) ללא הועיל ( את המוסלמים ביהודים . אולם בכל אלה , עמדתם ההיסטורית של יהודי אלג ' יריה הייתה תמיד לצידה של צרפת ; קונסטנטין שהתיימרו להביע את דעת הציבור היהודי ואפילו נמצאו כמה קומוניסטים יהודים ב בעיר זו ואשר בו הם מזדהים עם 1956 . 5 . 12 - בכרוז שפרסמו זמן מה לאחר המאורעות של ה הרי שהמורדים עצמם לא האמינו לכך . בכרוז – ( 4 נספח מס ' בתעודה זו , ) דרישות המורדים FLNתושארב - ] התנועה המתחרה בהשפעת ה ( Mouvement national Algérien ) MNA - שפרסם ה נאמר : ' טוב היה לדעת מהו ] של הקומוניסטים היהודים [ הלאומן מסאלי חאג ' [ כתשובה לדבריהם ונרדפים מתו ומילאו את בתי הסוהר ? הם לא שבה המוסלמים מדוכאיםהקרדיט של קבוצה זו המנוון , מרמת חיים אשר ] הקולוניאלי [ ולמעשה נהנו , מתוך שנתנו ידם לאנשי המשטרעשו דבר , היא יותר מבורגנית . . . ומקיום מובטח . וכל אלה על חשבון אותם הדברים שהיום הם מנסים להראות כמזוהים עמם . יתר על כן , בנגדם בכוונה תחילה את ערכיו החיוניים של העם האלג ' ירי היהודית ] הכוונה כאן למדינת ישראל עניין פלסטינה – הם הוכיחו נאמנות רבה למען מטרה זרה הקריבו קורבנות למענה . . . על [ ואף המנדטורית ישראל - ארץמימיפלסטיןולא לערביי 1948 מאז . ( 5' מסנספחבתעודה זו , ) לא יהיה תמים עד כדי כך . . . ' MNA - כך אין מקום לאשליות . ה
|
אדמוני, אריאל
|