בסבך המאבק על אופייה של אלג'יריה הקולוניאלית, 1962-1954: היהודים בין לאומיות אלג'ירית, צרפת ומדינת ישראל כולל תעודות החושפות את רוח התקופה - מיכאל לסקר

עמוד:382

382 10 ות האחרונ והונגשו בשנים נחשפו שרוח התקופה בראי מסמכים . II וללא שם מחבר ללא תאריך 1962 שנת – יהודי קונסטנטיןגבי : הערות ל 1 מס ' תעודה כללי . א מהווים חלק בלתי נפרד מיהדות אלג ' יריה בכללהמזרח אלג ' יריה [ - ] שבצפוןיהודי קונסטנטין בשותפות הגורל ההיסטורי , בתחושת המציאות הרוחנית , החברתית , הכלכלית והמדינית וגם מבחינת הרגשת העתיד , והפרספקטיבה והאוריינטציה שלהם . הדברים אמורים אובייקטיבית וסובייקטיבית כאחד : חיסיון העבר ולקח ההווה עיצבו בנפשו של היהודי האלג ' ירי סולם ערכים תגובה ליחסו של עולם זה אליו . - מסוים ביחסו לעולם החיצוני והולידו הרגלי טוכטוני לדרגתו ) בן חסות ( היהודי הא dhimmi - השלטון הצרפתי באלג ' יריה העלה את ה האמנציפציה המדינית של יהודי אלג ' יריה שזורה באלפי נימים בהתפתחותאזרח צרפתי . ההזדמנות ההיסטוריתמדהימה , בפרק זמן קצר יחסית , בכל שטחי החיים . יהדות זו ניצלה את - תנופה מן הגטאות בכמיהה כבירה להשתלבות מלאה במציאות הצרפתית - שניתנה לה ליציאת המערבית החדשה ; היהודי שאף להיקלט בסקטור הכלכלי האירופי , להיטמע בחברה הצרפתית , מנהגיו והרגליו ; הלשון והתרבות של צרפת מצאו להן מבחינת מקום מגוריו , מלבושיו , מאכליו האמנציפציה המדינית שהוציאה – כאן תלמידים מוכשרים וחסידים נלהבים ונאמנים . ומעל לכל . האדם שלו כשדמותה צרפתית היא - , זקפה את קומתאותו לחרות משעבוד ומימי הביניים לא רק משום עליית קרנו הכלכלית , היהודי האלג ' ירי נהנה מהשלטון הצרפתי – גם כפרט החברתית , התרבותית והמדינית אלא שמבחינה אובייקטיבית הוא נהנה ממעמד מיוחס של מתווך ומקשר בין האירופים והמוסלמים , דבר ששכרו בצידו . כך נפתחו בפני היהודים אפשרויות קיום מרובות בתחומי הפקידות והממשל , המקצועות החופשיים וקשרי המסחר שבין שני טובה לצרפת על כל אלו . - הסקטורים . יהודי אלג ' יריה לא היו מעולם כפויי נוחות - המעמד של מתווך ומקשר בין שתי העדות הגדולות באלג ' יריה גרר עמו גם אי הן משום קנאה חברתית , דעות קדומות דתיות וגזעיות ] והן [ – מרובה ליהודים מכל הצדדים תחרות כלכלית . האריסטוקרטיה האירופית הסתייגה מבחינה חברתית מהיהודים ) על אף המגע הכלכלי ( , ואלו מהמעמד העממי , אף שהיו מעורים ומעורבים זה בזה לא השתחררו מעולם מן האופייני כל כך לאקלימה של אלג ' יריה . אין גם לשכוח שחלק גדול מאוד של המתח הדתי והעדתי הישוב האירופי אינו ממוצא צרפתי טהור ) איטלקים , ספרדים , מלטזים וכדומה ( ועל כן הייתה ימחה . - הקנאה מצידם של אלו חריפה יותר . תקופת וישי השאירה בליבם של היהודים רושם בל ) הוא הדין באישי ציבור אועד היום אין הם רוכשים אמון לשונאיהם ורודפיהם מאותם הימים הכרתם בסימן - . יתר על כן כל האמנציפציה שלהם הועמדה מתת ( ) L'Echo d'Alger בעיתונים כגון שאלה מתמיד . מכאן תוצאות למגמתה הליברלית המדינית של יהדות זו אשר מיעוט קטן של האינטליגנציה שלה נמשך בכוח זה אף למחנה הקומוניסטי . אולם הביטוי האמיתי למחאה של יהודי אלג ' יריה נגד האנטישמיות והקיפוח הגזעי של וישי לבש דווקא דמות של לויאליות צרפתית ] בזמן 1942 בנובמבר 8 עליונה : עדים לכך שלוש מאות היהודים ] החברים בארגון מחתרתי [ שביום ' מבצע לפיד ' בעת שבעלות הברית בהנהגת ארצות הברית שחררו את אלג ' יריה ומרוקו משלטון ] ששיתפהוישי [ השתלטו על העיר אלג ' יר בשם צרפת החופשית . תנועת המרי הצרפתית באלג ' יר הייתה יהודית ברובה הגדול . מאידךאלג ' יר [ העירפעולה עם בעלות הברית לשחרור חלקים מ מידע בסוגריים מרובעים עם כוכביות . הכוללכל הסוגריים המרובעים ] [ הם שלי 10

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר