לתרומתם של יהודי תימן לארץ ישראל ולעם ישראל - משה גברא

עמוד:75

75 בתקופת שיא הסחר עם הודו , מן המאה הי " ב , מוזכרים כאלף יהודים בכתבי הגניזה בתימן . היו שהיו קשורים למסחר הבינלאומי , ורובם מוזכרים כמי שביקרו בתימן או נמצאים למשל , מצ ' מון בן יפת , " פקיד הסוחרים " ך , כ . קשרי משפחה בין יהודי העיר עדן ליהודי מצרים אחותו של אבו זכרי יהודה בן יוסף הכהן , " נין הגאונים " לבעיר עדן ו " נגיד ארץ תימן " היה נשוי . פקיד הסוחרים בבירת מצרים . בגניזה מפורט עוד כי יהודים מצפון אפריקה שהו בעיר עדןשהיה 14 אברהם יג ' ו , שהה בתימן ושקל אף להתיישב בה . בשםיהודי מתוניס לדוגמה , מרי אברהם , בנו . מרי שלמה ג ' יבלי , מגדולי חכמי תימן אחד עלה לארץבמאה הי " ב לארץ והקים בית כנסת ליוצאי תימן בירושלים בשם " כניסה בית אלימני " . אף הואעלה , ג ' יבלי התואר שלו בגניזה הוא " אלרייס ", הדיין , וכנראה שימש דיין העיר . הרמב " ם העיד על מרי שלמה רי אברהם עם רבי אברהם בןם . אירוע דומה היה גם לבנו מי שהוא תלמיד חכמים וירא שמיג ' יבלי 15 הרמב " ם . , ביקר בירושלים הפייטן ר ' יהודה אלחריזי , בעל ספר 1240 שנת סביבות אה הי " ג , במ רבי , רב בית הכנסת ואתבית כנסת תימני בירושלים את קיומו של זכיר האלחריזי . " התחכמוני " קהילה מעולה , ובראשם השר ר ' סעדיה איש ימיני והוא " ושם מן האשקלונים : סעדיה התימני קאפח הר " י . פחות כל הל 1240 חזיק מעמד עד שנת בית הכנסת ה 16 משכיל ונחמד , ושכלו לא ימד " . ר הקימה לה בית כנסת אש , יתה קהילה מגובשת תימנית בירושלים באותם שנים יכי ה , הסיק מכך תן להסיק ני ", מן האשקלונים " כי הרב סעדיה היהדברי אלחריזיבהתבסס עלכמסורת תימן . ת בירושלים והשנייה באשקלון . , האחבמאה הי " גשהיו שתי קבוצות עולים מתימן בארץ ישראל ידוע על מרי סעדיה בן דוד עדני , אשר נסע מתימן לארץ ישראל ולסוריה באמצע המאה הט " ו , עוד יטוי לעלייתו סיגל לעצמו כתיבה ספרדית כבמחבר זה . ואילך 1446 - ואשר חיבר ספרים בשנים ר " ו 17 . 1485 - פטר בעיר צפת לאחר שנת רמ " הנ הוא והשתקעותו בארץ . , כתב איגרת 1489 - ט רבינו עובדיה מברטנורא , בהיותו בירושלים בשנת רמ " פרשן המשנה לאחיו באיטליה : ובימים האלה באו הנה יהודים מארץ עדן . . . ואנשיה נוטים אל השחרות מעט . אין להם ספר התלמוד כי אם ספר רב אלפס עם פירושים עליו והרמב " ם ז " ל . וכולם מגדולם ועד קטנם בקיאים בהרמב " ם כי אינם עוסקים אלא בו . . . וסיפר לי רב אחד זקן אשכנזי אשר כי זכור לו בימי חרפו כאשר באו יהודים , מ " ג [ הכוונה לירושלים ] נולד במדינה הזאת 18 . הזה שוה בשוה בלי תוספת וחסרוןאחרים מארץ עדן כדרך שבאו אלה , וספרו כדבר . הגל השני אירעעולה , כי היו שני גלי עלייה של יהודים מתימן לירושליםמדברי ר " ע מברטנורא , כנראה בשנים כן דור אחד או שניים לפני . קדם לו גל ראשון שאירע 1489 - בשנת רמ " ט , בימיו . 93 - 38 , עמודים התימנים גויטיין , 14 משה גברא ) עורך ( , אצל עוד ערכיהםומ ' . ורא - , עמודים ל " דקאפח , קשריה ; 12 3 - 12 ,1 עמודים התימנים גויטיין , 15 . 53 עמוד , תשס " א , בני ברק : המכון לחקר חכמי תימן ) כרך א ' ( , תימןחכמי אנציקלופדיה ל . 350 , שער מ " ו , עמוד תרנ " ט , וארשא : אחיאסף , מהדורת קמינקא , תחכמוניי , רבי יהודה אלחריז 16 : אביב - תל , יהודי תימן בישראל : סעי יונה שלום סרי ) עורך ( , : הרב יוסף קאפח , רבנים יוצאי תימן בירושלים , בתוך 17 , תימןחכמיאנציקלופדיה למשה גברא ) עורך ( , אצל עוד ערכיהםוורא 76 , עמוד 1983 , עם עובד ; אגודת אעלה בתמר תשס " ג . – , תשס " א בני ברק : המכון לחקר חכמי תימן תל אביב : גזית , שראל , י רץ אגרות אמירושלים לאחיו , בתוך : אברהם יערי ) עורך ( , רטנורא בובדיה מע ' אגרת ר 18 . 140 - 141 ודיםעמתש " ג ,

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר