|
|
עמוד:70
70 קניין השדה מותנה 87 ' . אתה צריך לקנות והיא אינה מתרצה אלא אם כן תשאנה - רות המואביה בנישואין . מכאן , שגאולת הנחלה והייבום מותנים זה בזה . הזיקה ההדוקה בין הייבום לירושת הנחלה משתקפת היטב בספרות בית שני . כך למשל כתב יוסף בן מתתיהו : שאין לה בנים ובעלה מת עליה , חייב אחיו של זה לשאתה והוא יקרא לבן הנולד בשםהאש כי דבר זה נעשה לתועלת הציבור , כדי שלא ייתמו הבתים . ויגדלו ליורש נחלת ) אביו ( המת ) בישראל ( וכדי שיישארו הנכסים לקרובים ותהא לנשים הקלה באסונן , כיון שתינשאנה 88 בשרם הקרובים ביותר של בעליהן הקודמים . לשארי על פי יוסף בן מתתיהו , בחוק הייבום תועלת רבה : ראשית , הבן ינציח את שם האח שנפטר ללא שנית , כשיגדל הבן , הוא יירש את נחלת האח הנפטר , וכך יישארו הנחלות המשפחתיות 89 בנים . במסגרת המשפחתית . שלישית , הייבום יקל על האלמנה לשאת את אסונה . את הזיקה הברורה בין ייבום לירושת הנחלה מבטא יוסף בן מתתיהו ביתר שאת בתיאור מעשה בועז ורות : אמר בועז : ״אם כן , אין לזכור רק את מחצית החוקים , אלא יש לעשות הכול לפיהם . הרי אם רוצה אתה לזכות בקרקעותיו , חייב אתה , לפי החוקים , ; באה כאן אשתו של מחלון 90 . גם את הירושה וגם את האישהלשאת אותה״ . הלה הניח לבועז ייתכן שהפקעתכאמור לעיל , נישול ביתא ישראל מאדמותיהם הפקיע מהם כל זיקה לירושת נחלה . דין ירושת נחלה גרם להפקעת דין הייבום . סיכום העדויות שבכתב בעניין הייבום בביתא ישראל לקוחות מיומנו האישי של ד ' אבדי ומתשובותיו של . אבא יצחק מונה שלושה נימוקים : 1848 בשנת גר לוצאטו - אבא יצחק לשאלותיו של אוהב מנהג ה ' זמד ' יצר רתיעה מקיום מצוות הייבום . . 1 מסורת ביתא ישראל רואה בייבום היתר זמני לאיסור ערוות אשת אח . מיד לאחר העמדת צאצא . 2 יש לגרש את היבמה ולכן העדיפו לא לייבם . הפקעת הנחלות גרמה לביטול הייבום . . 3 הנימוקים הראשון והשלישי ייחודיים לביתא ישראל . הראשון קשור במנהג ה ' זמד ' שאין כמותו בשאר קהילות ישראל והוא מתנגש חזיתית עם הייבום . השלישי קשור בנסיבות ההיסטוריות של ביתא ישראל . כפי שראינו , ביתא ישראל נושלו מנחלותיהם ולפיכך דין הייבום מתרוקן מתוכנו . ני אמנם נדחה בהלכה הרבנית , אך הותיר עקבות בפשט המקרא , במפרשיו ובספרות הנימוק הש חז " ל . נימוק זה מלמד על קיומה של דעה הלכתית קדומה הרואה בייבום חובה שנפסקת מיד לאחר לידת הבן הראשון . ' . ה ', דרותרש " י על 87 . 134 ) מהדורת שליט ( , עמ ' 256 – 254 יוסף בן מתתיהו , קדמוניות היהודים , ספר ד ' 88 , היהודים קדמוניות , ראו : מחלון ולאעובדלבןקוראות נעמי של ששכנותיה מכך מתעלם בן מתתיהועם זאת , יוסף 89 . 336 – 328 ' ) מהדורת שליט ( , הספר . 176 ) מהדורת שליט ( , עמ ' 334 – 333 יוסף בן מתתיהו , קדמוניות היהודים , ספר ה ' 90
|
אדמוני, אריאל
|