הימנעות מייבום בביתא ישראל - יוסי זיו

עמוד:69

69 81 השיב על כך שאין להביא ראיה ממגילת רות , שהרי המגילה עוסקת בגאולת קרקע ולא בייבום , לעומת זאת , 82 . כלכליתמצוקהמתוך שנמכרה נחלה בחזרהלרכושהמשפחהקרוביחובתכלומר ב ממקורות רבים עולה שמעשה בועז ורות היה ייבום . הסבר זה מופיע , למשל , בתרגום הארמי למגילת רות : ' , ה ' רות ד תרגום חוזר 83 התרגום לארמיתנוסח המסורה וַיֹּ אמֶר בֹּעַז בְּיוֹם קְ נוֹתְ� הַשָּׂדֶה מִיַּד נָעֳמִי וּמֵאֵת רוּת אֵשֶׁת הַמֵּתהַ מּוֹאֲבִיָּה קָנִ יתָה [ קניתי ] כתיב : . לְהָקִים שֵׁם הַמֵּת עַל נַחֲלָתוֹ ואמר בועז ביום זבינתא ית ידא דנעמי ומן ידא 84 חקלא מן תהאדרות מואביתא אִתת מיתא קני ליבמה יתה בגין דיקום שם . מיתא על אחסנתיה ויאמר בועז ביום קנותך את השדה מיד נעמי ומיד רות תהא המואבייה אשת המת קונה לייבם אותה כדי להקים . שם המת על נחלתו מפורש בדברי המתרגם הארמי , שרכישת השדה ונישואי רות כרוכים זה בזה לצורך ייבום , שמטרתו להקים את שם המת על נחלתו , כלומר , להוריש לצאצא את שדה הנפטר . דברים ברוח זו כתב ' : ח , ח " לבראשיתבפירושו לביחס למעשה יהודה ותמר , רמב " ןה לקרא לבנו כשם אחיו המת , ואמר בבועז וגם את רות המואביה אשתואין היבם מְצֻוֶּה ולא יכרת שם המת מעם אחיו ) רות ד , ה ( מחלון קניתי לי לאשה להקים שם המת על נחלתו 85 . לא מחלון ) שם ד , יז ( ותקראנה אותו עובד ) שם ד , י ( ומשער מקומו נקטנו דרכם של הרואים במעשה בועז צורה מסוימת של ייבום , על אף שלא כל פרטי במאמר זה מעשיו של בועז חושפים זיקה 86 המעשה במגילה תואמים את לשון ספר דברים ואת הלכת חז " ל . ברורה בין הייבום לירושת הנחלה . בעיון בסיפור המקראי , בועז מציע לגואל לקנות את שדה אלימלך . הגואל מעוניין , אך נסוג מהסכמתו לאחר שהתברר שגאולת השדה כרוכה בנישואין עם ומאת ' : רש " יירושהאלמנה . כלומר , הייבום וירושת הנחלה אחוזים זה בזה . גישה זו עולה גם בפ וגאולה ייבום , ' איזנברג יהודהייבום , ראו : כגאולה ולא כבמגילת רות את המעשהרואהה פרשנות זו , להרחבת 81 . רות , ציגלר ; יבום , ליונשטם ; http : / / www . daat . ac . il / daat / tanach / megilot / yibum . htm דעת , אתר ', רותבמגילת . ח " יא , " שמיטה ויובל יהלכות ; רמב " ם , ' ט – ' ב , ו " ד ; ירמיה ל " ל – ד " , כה " כויקרא : ראו 82 דברי הקדמה עם I, תרגום לחמש מגילות : רות , קוהלת , שיר השירים , איכה ואסתר , כתב יד וטיקן אורבינטי 83 . 66 ר , עמ ' ז " תשל ירושלים תרגומים ומפתחות מאת איתן לוין , כל מגילה ומגילה מעיד על כך שלא לתרגוםההמיוחד של ומגילות יש אופי דרשני מובהק . אופיהשל חמש לתרגומים התחברו בידי מחבר אחד . מגילת רות תורגמה לארמית , ככל הידוע , בשלהי תקופת חז " ל ובאזור ארץ ישראל . תרגום רות נוטה להיות מילולי ורק לעתים הוא מוסיף על הפסוק דברים שונים , מרביתם ברוח ספרות חז " ל , באגדה ובהלכה . , מקראנטאתרתרגום הארמי למגילת רות ', להרחבה ראו : לאה מזור , ' ה תרגומים , ' תנ " ך , תרגומים , קוֹמלוֹש ; יהודה post_29 . html - http : / / mikrarevivim . blogspot . co . il / 2016 / 05 / blog . 764 – 760 ח , ירושלים תשמ " ב , עמ ' כרך , אנציקלופדיה מקראית ', יהודייםארמיים ' . בתורה שלמה מגילת רות , דנעמי ידאעליו מבוססת מהדורת לוין לעיל , מופיע ' מדי ש I, יד וטיקן אורבינטי בכתב 84 ' וכך הבאנו . דנעמי ידאודפוסים ישנים ' מן יד תבי ' פח , תוקן על פי כעמ תשנ " ט , ירושליםמיסודו של הרב מנחם כשר , ' . מואביתאדרות ידא גירסה זו תואמת את המשך הפסוק ' ומן לעיל . 38 ראו ה " ש 85 לרות ד , ה , בפירושו " ג , תשל ירושלים , מקרא דעת מלצר , פיבל רבים ממפרשי מגילת רות נוקטים בדרך זו . ראו : 86 . 80 ' עמ " ז , תשסשבות אלון , רות במגילתעיון – ממעמקיםתקווה מדן , יעקבוכן ; 15 ' עמובמבואו שם , מלמד , רות , סקר את הרואים במעשה בועז ורות ייבום ואת המתנגדים להם , ומסכם : ' אף נישואי בועז ורות היו מעין ייבום ולא ייבום . במילים אחרות : ייבום לפי המנהג הקדום , שאין בו פגיעה בערווה , ולא ייבום לפי מצוַ ות התורה ' ) עמ ' אם מעשה בועז בשער העיר הוא ייבום . גרוסמן הביא תשע ) ! ( ראיות ואילך , סקר בהרחבה ה 273 קס ( . גרוסמן , רות , עמ ' להוכחת מעשה בועז כמימוש מצוַות הייבום , אך כנגדם סקר ראיות שמקשות על תפיסה זו . גרוסמן חתם את הדיון ( . 278 בנימה מורכבת : ' גם אם לא מדובר בחוק הייבום , מתממש כאן רעיון הייבום ' ) שם , עמ '

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר