|
|
עמוד:66
66 כל זאת כמנהג שקדם למתן תורה . משניתנה תורה , נקבע שהיבמה - להיפרד מתמר לאחר לידת הבן : שפתי חכמיםחידוד של הדברים קיים בפירוש 61 היא אשתו לכל דבר . לא הוסיף סבר דעתו של יהודה לא היה שיבא עליה , אלא כדי להקיםהכי פירושו מאן דאמר זרע על שם המת , וכיון שקיים לא בא עליה עוד , ומאן דאמר לא פסק כיון שראה יהודה 62 . שמתאווה להוליד בנים ממנו והיתה אפשר כוונתה לשם שמים , לכך לא פסק מלדעתה יסף ', היא מחלוקת בדעתו של יהודה . האם סבר נמצא , אם כן , כי המחלוקת בפירוש הביטוי ' ולא יהודה שלא ראוי להמשיך ולחיות עם תמר לאחר הלידה ) ' לא הוסיף ' ( או סבר שמאחר והתגלתה צדקתה של תמר ראוי לו להמשיך ולחיות אִתה ) ' לא פסק ' ( . כללו של דבר , הבנה מסוימת בפשוטו של מקרא ומגוון רחב של פרשני מקרא ופרשני רש " י מצביעים על מסורת קדומה , שלפיה מצוות הייבום יוצרת נישואין ממוקדי מטרה וזמניים שמטרתם הקמת זרע לאח הנפטר . עם השלמת המשימה פוקע ההיתר המיוחד של נישואי אשת אח והיבם רד זה מזה . מסורת קדומה זו מתקשרת במישרין לעמדת ביתא ישראל . עדותוהיבמה נדרשים להיפ למסורת זו מצויה בדבריו של הרב פרופ ' עזרא ציון מלמד ז " ל : ומעין זה ראיתי מקרה של ייבום בעדת יהודי פרס , לפני כארבעים שנה ) כלומר בסביבות י " ז ( . בעיר שיראז ) אחת הקהילות הגדולות בדרום פרס ( נפטר אדם בלא זרע , – 1920 שנת עד שילדהואחיו , שהיה תושב ירושלים , והיה בעל אישה , נסע לשיראז וייבם את אשת אחיו , ואחר כך נפרד ממנה וחזר ירושלימה . שאלתי בימים אלו את זקני העדה , אם מעשה 63 בת זה מנהג הוא או מקרה יחיד . ענוני הזקנים , שהברירה היתה נתונה בידי היבם , אם להמשיך 64 בחיי נישואין אם היבמה גם לאחר היוַ ולד זרע והקמת שם המת , או להיפרד ממנה . ב . ' כנסה הרי היא כאשתו ' חז " ל קבעו כי פעולת הייבום יוצרת זיקת נישואין גמורים בין היבם ליבמה ואין צורך להיפרד לאחר ובלבד שתהא כתובתה על נכסי בעלהכנסה הרי היא כאשתו לכל דבר לידת הבן הראשון : ' אותו : הבבלי מעלה את החשש לאיסור אשת אח בנישואי יבמה ודוחהתלמודה 65 ' . הראשון ] . . . [ הרי היא כו ' . למאי הלכתא ? א " ר יוסי בר חנינא : לומר , שמגרשה בגט ומחזירה - כנסה מצוה דרמיא רחמנא עליה עבדה , השתא תיקום עליה באיסורמחזירה , פשיטא ! סד " א , הרי היא - , קמ " ל . ואימא הכי נמי ! אמר קרא : ולקחה לו לאשה , כיון שלקחהאשת אח 66 כאשתו לכל דבר . ולחן ; ש ', ט ' נחלות גהלכותע " א ; רמב " ם , ח " לדף יבמות מסכתבבלי , תלמוד ; ' ד משנה , ' ד פרק יבמותראו : מסכת 61 . ' , אח " קס , , אבן העזרערוך . 948 פירוש " שפתי חכמים " ) מהדורת ארטסקרול ( , עמ ' 62 י " ז . – ההדגשה שלי 63 , מח ) תשכ " א ( , עמ ' קנה ) להלן : מלמד , רות ( . סיני עזרא ציון מלמד , ' מגילת רות לאור ההלכה ', 64 . ' ד משנה , ' דפרקיבמותמסכת 65 ' עמ , יבמות , נוסחאות שינויי , בבבלי שינוי הנוסח בכתבי היד עיינולסקירת . א " ט ע " ל , דףיבמות מסכת , בבליתלמוד 66 . נט
|
אדמוני, אריאל
|