הימנעות מייבום בביתא ישראל - יוסי זיו

עמוד:64

64 47 ' = ' אולם הוא לא ידע אותה יותר ' . cognovit illamattamen ultranon הוולגטה : ' . ii 48 ' . ף עוד למדעהיסֵולא אוֹ : ' אונקלוס . iii 49 תרגום הפשיטתא : ' ולא אוסף תוב למדעה ' . . iv 50 ' . וְלָא אוֹסֵף תּוּב לְמֵ ידְעָהּ בְּמִשְׁכְּבָא : ' יונתן המיוחס לתרגום . v 51 השומרוני : ' ולא יסף עוד לדעתה ' . . vi הרמז למנהג ביתא ישראל מופיע בנימוקו של 52 מנמקים את פרשנותם . מפרשים אחרים אף הרמב " ן : אף על פי שהיה אחרי שהקים זרע לבניו לא רצה להיות עמה עוד - ולא יסף עוד לדעתה . וזה טעם האומר ) סוטה י ב ( ברצונו , כי איננה אסורה עליו והיתה אשתו כמשפט היבמים 53 ' . קול גדול ולא יסף ', וכתיב התם ) דברים ה יט ( ' ולא יסף ' לא פסק , כתיב הכא כלומר , לדעת הרמב " ן , הריונה של תמר ולידת התאומים הם שמנעו מיהודה המשך חיי אישות עם תמר . תמר נחשבת אשתו החוקית של יהודה ' כמשפט היבמים ' . אבל מרגע הקמת הזרע , התייתר הצורך בהמשך חיי האישות ביניהם . הרמב " ן מבסס את פירושו על דברי שמואל סבא כי ' לא יסף ' ק ' . בהתאם לכך , נראה כי היה מקום להמשך חיי נישואין בין יהודה לתמר , אלא משמעו ' לא פס שיהודה לא חפץ בכך לאחר שהוקם הזרע לבניו . כפי שראינו לעיל , זהו בדיוק הנימוק שרשם אנטואן ד ' אבדי מפי אבא יצחק , להימנעות מייבום בביתא ישראל . להרחבת היריעה נבסס דברינו על מפרשים נוספים . בדברי רבנו יעקב בעל הטורים מוסבר שהקמת הזרע היא זו שגרמה ליהודה לנתק את הקשר עם תמר : מותרת לו כמו יבמהה ) סוטה י , ב ( לא פסק , שהיתולא יסף עוד לדעתה . איכא מאן דאמר כיון שקיים מצות הקמתאף על פי שהיתה מותרת לו , ליבם , ולמאן דאמר שלא בא עוד עליה 54 . זרע לא רצה להיות עמה עוד רש " י מביא את שתי הדעות לפירוש ' לא יסף ' בלשון ' יש אומרים ' : ) במדבריש אומרים לא הוסיף . ויש אומרים לא פסק ] וחבירו גבי אלדד ומידד - ולא יסף עוד 55 . יא כה ( ולא יספו , ומתרגמינן ולא פסקו [ . 57 מהדורת וובר , עמ ' 47 . 110 מהדורת הכתר , עמ ' 48 מהדורת העליר , עמ ' מ " ח . 49 . 60 מהדורת רידר , עמ ' 50 . 161 מהדורת טל , עמ ' 51 . 111 - 110 על אתר . בתוך : מהדורת הכתר , עמ ' ' יוסף בכור שור ראו למשל פירושי הרשב " ם , רד " ק ור 52 . 111 בתוך : מהדורת הכתר , עמ ' , כ " ו . ח " לבראשיתרמב " ן על 53 מהדורת רייניץ , עמ ' קצא . 54 . 110 בתוך : מהדורת הכתר , עמ ' רש " י על בראשית ל " ח , כ " ו . 55

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר