|
|
עמוד:61
61 עקר את מצוות . בנידון דידן , מנהג ' הזמד ' 30 יישום של הכלל ' מנהג עוקר תורה ' במסורת ביתא ישראל הייבום . לפי החוק , אם הבעל נפטר בלי ילדים , האח של הנפטר צריך לקבל רק ילד אחד ' : השני הנימוק ' לחיות ביחדולהמשיךלעבור נוטה בודד מהאלמנה , אבל אך לפי מסורתם , הקמת שם הנימוק השני מוכיח שחכמי העדה הכירו את חוק הייבום המקראי . לאח שנפטר ערירי מסתיימת עם לידת הצאצא הראשון מנישואי הייבום . לפי תפיסה זו , לאחר הלידה נדרש היבם לעזוב את היבמה , מכיוון שסיים את תפקידו ואין סיבה שימשיך לחיות עם אשת לידה הראשונה , אחיו . במילים אחרות , מצוות הייבום נתפסת כהשהיה של איסור ' אשת אח ' עד ה ולאחר מכן צריכים בני הזוג להיפרד . אולם , מדובר בטרגדיה משפחתית והלב מבקש להמשיך את כלומר , החשש ' . לחיות ביחד נוטה לעבור ולהמשיךחיי הנישואין , במיוחד לאחר לידה ראשונה : ' הוא שנטיית הלב להמשיך לחיות עם אשת האח לאחר הלידה , תגרום לעבירה חמורה של איסורי עריות בתורה . מסיבה זו העדיפו ביתא ישראל שלא לייבם כלל . לשיטה זו רמזים בספרות בית שני ובדברי חז " ל , כפי שנראה להלן . ' תועלתחסר , וכך החוק נחלות אין לנוכןעליתר ' שלישי : נימוק ביתא ישראל היו מנועים מכל בעלות על קרקע , כפי שמתארת הגר סלמון : על פי החוק האתיופי , 31 היה הראשון מבין המלכים הסלומוניים ש ( 1430 - 1413 ) הקיסר הנוצרי איצחאקצַּו מי שייטבל כנוצרי יוכל לרשת את , קבע : ' את חייליו למלחמה נגד ביתא ישראלשהוביל אפשר שהצהרה זו היא המקור לכינוי פלאשה . אדמת אביו . מי שלא יעשה כן , יהיה לפלאסי׳ שהיה למונח בו התייחסו - דהיינו נווד , זר העובר ממקום למקום מהיותו אדם חסר אדמה - הושלם תהליך נישול היהודים 17 – 16 - במהלך המאות ה ] . . . [ הנוצרים לביתא ישראל ] על אדמתם [ הוסיפו להיות עובדי אדמה , והפכו לאריסיםרבים מבני העדהמקרקעותיהם . . אחרים התמקצעו במקצועות שאינם דורשים קרקע , שכניהם הנוצריםתחת בעלותם של 32 בעיקר : קדרות , נפחות , אריגה ובנייה . הוא הבסיס לנימוק השלישי בדברי אבא יצחק , שכן אין תועלתהקיסר איצחאקצוייתכן , אם כן , ש בקיום מצוות הייבום ללא הורשת נחלה . כלומר , ייתכן שהחוק שנישל את ביתא ישראל מאדמותיהם הוא שנישל אותם גם מקיום מצוות הייבום . : ' והמנהג מבטל את ההלכה ' . 829 , עמ ' ( ) מהדורת האקדמיה ' , א ' יבמות אמסכתירושלמי , כלל זה מופיע בתלמוד 30 - קלה ' עמ " ד ( , תשנ - " ג תשנ ) יז , ישראל דיני להרחבה ראו : דוד הנשקה , ' מנהג מבטל הלכה ? ) לאישושה של השערה ( ', ; ישראל שציפנסקי , ' מנהג מבטל הלכה ', 13 – 8" ם ( , עמ ' תש ) ב / א , פו , סיני ליפשיץ , ' מנהג מבטל הלכה ', ברכיהו ; קנד . 166 – 147 ' עמ " ב ( , תשנ , ב ) מ , המזרחאור Stephen Kaplan, ראו : . המלך ) סלומון ( לשלמהעצמהומייחסת , 15 – 13 במאות שלטה אשראתיופיתמלוכהשושלת 31 , ) . Ethiopia : History, Culture and Challenges'Solomonic dynasty', In : Alessandro Bausi et al . ( eds , Michigan State University Press 2017 . p . . 111 . 286 – 284 סלמון , אתיופיה , עמ ' 32
|
אדמוני, אריאל
|