הימנעות מייבום בביתא ישראל - יוסי זיו

עמוד:60

60 ' הגיסהעםלהתחתןלגיסמרשיםלא אנחנו הדין : ' כאמור , שורש המילה יב " ם חסר בלשון געז ולכן בתשובה יש שימוש במילה ' גיס ' במקום ' יבם ' . הניסוח מעודן יותר ביחס ליומנו של ד ' אבדי , כפי שעולה מהטבלה : תשובות אבא יצחקיומנו של ד ' אבדי להתחתן עם האלמנה של האח בושההם מאמינים שזו ' לגיס להתחתן עם לא מרשים ' אנחנו ' . הנפטר הגיסה ' . או נישואין של האלמנה של האח וורסהלגמרי נגדהם ' ' . הנפטר המתארים הסתייגות מובהקת – ' בושה ', ' לגמרי נגד ' – השתמש ביומנו בביטויים חריפיםד ' אבדי ממנהג הייבום ; ואילו הניסוח המובא מפי אבא יצחק מאופק : ' אנחנו לא מרשים ' . ' אחהשלטוביןכי הוא יכול ליפול בחטא של לנגוע ב ' : הראשון הנימוק , ומשמעותו היא כלל good לאנגלית תורגםאשר , le bien ' טובין ' הוא תרגום של המונח הצרפתי 25 רכושו של האדם . רכוש זה כולל את האישה , בדומה ללשון המשנה : ' האשה נקנית בשלוש דרכים ' . ', פירושו האיסור להינשא לאשת האח , כפי שדורשאחטובין של הלנגוע בנראה כי החטא של ' וְאִישׁ אֲשֶׁר יִקַּח אֶת אֵשֶׁת אָחִ יו נִדָּהוכן : ' 26 ', עֶרְוַת אֵשֶׁת אָחִ י� לֹא תְגַלֵּה עֶרְוַת אָחִ י� הִ וא המקרא : ' 27 ' . הִוא עֶרְוַת אָחִיו גִּלָּה עֲרִ ירִים יִהְ יוּ אף על פי כן , במקרה של ייבום התירה התורה במפורש נישואי אשת אח שנפטר ללא ילדים , והיא אינה חוששת לעריות במקרה זה . אמנם , במקורות התנאיים מובא בשם אבא שאול החשש : . 28 ' הבא על יבמתו לשם נואי לשם נכסים רואין אותו כאילו פוגע בערוה וקרוב הולד להיות ממזר ' עם זאת , לחשש זה לא נמצאה עדות במנהג ביתא ישראל , לא בתיעוד שבכתב ולא בריאיונות . מכיוון לא נזכר החשש מייבום 29 ידועה לביתא ישראל כלל ועיקר , השספרות המשנה והתלמוד לא היית שלא לשם מצווה . נראה , כי מנהג ה ' זמד ', שאסר נישואין בין קרובי משפחה עד שבעה דורות , הוא שעמד ', הוא מעין אח טובין של הליפול בחטא של לנגוע ב ' בבסיס ההימנעות מייבום בביתא ישראל . החשש שילוב בין איסורי העריות שבתורה ) ' אשת אח ' ( עם מנהג ה ' זמד ' . אם נכונים דברינו , הרי שיש כאן מסכת קידושין פרק א ', משנה א ' . 25 . ז " ח , ט " ייקראו 26 . א ", כ ' כויקרא 27 הדיון בדברי התוספתא ראו : להרחבת . 21 , עמ ' " חמתש - " ותשט , ניו יורק ', ט ' ) מהדורת ליברמן ( יבמות ו תוספתא 28 מסכת , בבליתלמוד : ראו , משמעותייםולאקלים נוסח שינויי ב שאול אבאלדברימקבילותקיימות . 58 – 57 ' עמ , שם ) מהדורת האקדמיה ללשון העברית ( , ירושלים ' א , ' א יבמות מסכת , ירושלמיתלמוד " א ; עט " קדף " ב ; עט " לדףיבמות , נוסחאות שינויי עםבבליתלמוד ) להלן : מהדורת האקדמיה ( . לסקירת שינוי הנוסח בכתבי היד ראו : 829 תשס " א , עמ ' ) להלן : בבלי , שינויי קצה – קצדסה ; שם , עמ ' – יבמות , עמ ' סד מסכתמכון התלמוד הישראלי , ירושלים תשמ " ג , ופתחנוקיצורים השלמנו , פיסוק סימני הוספנו , ופוסקיםמפרשים " ל , חזמדבריבציטוט , המאמר כל לאורךנוסחאות ( . . תיבותראשי – 28 עדר ספרות חז " ל בקרב ביתא ישראל קיימת תמימות דעים בין החוקרים , ראו : אשכולי , ספר הפלשים , עמ ' יה על 29 . 9 ; זיו , הלכות שבת , עמ ' xli – xlii ; לסלאו , אנתולוגיה פלשית , עמ ' 30

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר