הימנעות מייבום בביתא ישראל - יוסי זיו

עמוד:55

55 ד ' אבדי ביומן 14 : פסקה רביעית בדף 3 תמונה מנהג הזֶמֶד . ההלכה האתיופיתקרבת דם עד שבעה דורות : שְׁאֵרוּתהַהוא מושג 10 געזשפת הב ( ደመዘዘ ) ' דמֶזֶ ' 11 אחורה . שבעה דורות ביניהם עדןשואייולכן אסרה נ , אחים ואחיותקרובי המשפחה כהחשיבה את לזמד משמעות רבה . מנהג זה הביא לכך שקשרי נישואין נערכו תמיד בין משפחותישישראלבביתא מכפרים רחוקים זה מזה . כפועל יוצא , הבנות אשר נישאו בגיל צעיר , התנתקו למעשה מבית הוריהן 12 ברגע החתונה . מנהג זה מרחיב מאוד את איסורי העריות שבתורה אך עומד בניגוד מובהק למצוות הייבום , שמחייבת נישואין בין גיסים במקרה שהאישה התאלמנה ללא ילדים , כדי לקנות שם והמשכיות לבעל המת . הדעת נותנת שמסורת הלכתית שאוסרת בקפדנות נישואין בין קרובי משפחה עד שבעה ום דבר מאוס , ומכאן נראה שד ' אבדי דייק בתיאורו . חיזוק לראיית הייבום כדברדורות תראה בייב הייתה השפה המדוברתוההיא השפה הקלאסית של אתיופיה , המשתייכת לענף הדרומי של השפות השמיות של גֵעז 10 אתהאמהרית תפסה 14 - הבמאהזו מתוארכים למאה השלישית . שפהבממלכת אקסום . כתבי היד המוקדמים ביותר ב בכנסייה הןהקודשכלשוןהגעזנותרההיוםועד מאז אך , אבבהואדיסאמהרהבאזורהמדוברתכלשוןהגעז של מקומה והברכותהתפילות , הקודשכתבי . מעמדה של הגעז באתיופיה דומה למעמדה של הלטינית באירופה : ישראלבביתאוהן רית ' : ' אוּכגון , יהודית לארמית זיקה על מצביעותגעזבלשוןרבותמילים . געזבלשוןכולם , היוםעדבאתיופיה הנהוגים ) התורה ( = אורייתא ; ' מסוויאת ' = מצוה / נדבה ; ' תבות ' = ארון / תיבה ; ' טעות ' = עבודה זרה ; ' צלות ' = תפילה ; ' הימנות ' ) להלן : 83 " ג , עמ ' ל , ירושלים תשספר הפלשים = אמונה . על הגעז מאפייניה ושימושיה , ראו : אהרון זאב אשכולי , , אתיופיה - והעשריםעשרההתשעבמאותבמזרח ישראל קהילותהגר סלמון ) עורכת ( , וכןאשכולי , ספר הפלשים ( ; The Ethiopians : AnEdward Ullendorff, ( ; ישראלקהילות , סלמון ) להלן : 80 – 71 ' עמ " ח , תשסירושלים Harry Middleton Hyatt, - , Oxford 1960, pp . 116 Introduction to Country and PeopleThe Church of ; 135 V . 2, Encyclopaedia Aethiopica 23 ; Stefan Weninger, 'Geez', - , London 1928, pp . 22 Abyssinia , London 1951, pp . xxFalasha Anthology2007, pp . 732 ; 741 ; Wolf Leslau ( trans . ) , - Wiesbaden 2003 , ) להלן : לסלאו , אנתולוגיה פלשית ( . . 50 , ז ) תרצ " ו ( , עמ ' תרביץאהרון זאב אשכולי , ' ההלכה והמנהג בין יהודי חבש לאור ההלכה הרבנית והקראית ', 11 מפנה לרשימותיו של וחשש נישואין בין קרובי משפחה , רק אשכולי אינו מזכיר במפורש הרחקה של שבעה דורות אלא . קודם לשריפה 166 בשריפה שפרצה בבניין כי " ח שם הופקדו . ראו : ולדמן , מעבר לנהרי כוש , עמ ' שהושמדויוסף הלוי 58 , פעמיםפורסם תקציר באנגלית , שתורגם , הוער ונערך מחדש , ראו : יוסף הלוי , ' מסע בחבש לגילוי הפלשים ', ( . בכל הפלשים אל מסע , הלוי : להלן . שקדמרים : לעבריתתרגום ) הערות והקדמה : סטיבן קפלן , 66 – 5 ) תשנ " ד ( , עמ ' דורותשבעהלהרחקתמפורשאזכור מצאתי לא אחרים שבכתב , ובתיעודיםהחומר ששרד מרשימותיו של הלוי איונות רבים שערכתי עם מידענים י בנישואין . אולם בעדויות שבעל פה הדבר ידוע ומפורסם . על מנהג הזמד שמעתי בר זקני של רוחםלמורת שנישאים או נישואין לבטל נאלצים , הבימינוהעדהצעירי של עדויותב גם . העניין עלה מבני העדה . הזוג בני ביןשהתגלתה רחוקה משפחהקרבת בגלל , משפחותיהם ; לסלאו , אנתולוגיה פלשית , עמ ' 22 – 20 בנושא נישואין בביתא ישראל ראו : אשכולי , ספר הפלשים , עמ ' להרחבה 12 , האוניברסיטה הפתוחה תשס " ג , אתיופיה : נצרות , אסלאם , יהדות ; חגי ארליך , הגר סלמון וסטיבן קפלן , xvii - xviii יהדות אתיופיה : זהות ; מיכאל קורינלדי , 123 – 122 ) להלן : סלמון , אתיופיה ( ; סלמון , קהילות ישראל , עמ ' 327 – 326 עמ ' . 81 – 77 ' עמ , ירושלים תשמ " ט , ומסורת

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר