מהפכת הדמוקרטיזציה של ההלכה - אברהם טננבוים

עמוד:353

353 - אפילו בימינו , קרוב ל 35 . שחלק גדול ממי שידעו לכתוב את שמם לא ידעו לכתוב טקסטים אחרים 36 ( אינם יודעים קרוא וכתוב . מיליון איש , רובם נשים 865 - כמכלל האוכלוסייה בעולם ) 41 % בלימוד ויהוו נם מעבר ללימודים בסיסיים , היה גם צורך באלו שישקיעו את רוב זמ , אולם מחלוקת . האם להתרכז בבעלי היכולת או ללמד את כל בנושא זה התגלעהגםאת השדרה הרבנית . לרבן גמליאל נשיא ישראל הייתה תפיסה על המתאימים ללימודים . הוא הכריזהרוצים בכך ? במפורש כי הוא מחפש תלמידים חכמים , מוכשרים , בעלי הכנסה מתאימה , וממשפחות מכובדות . כי האחרים אינם יכולים ללמוד , אלא שהמשאבים מצומצמים , ויש להתרכזלא סבררבן גמליאל מבטיחים ביותר . אשר על כן , מן הראוי להתמקד באותה אליטה שיכולה לתרום אתתלמידים הב פתח דלת בית המדרש כדי שייכנסו רק אלו בשם שומרעשה ואף , המקסימום לציבור . אמר המוסמכים לכך . אלא שבשלב מסוים אירע סכסוך בין רבן גמליאל לשאר החכמים . רבן גמליאל הנשיא נהג את נשיאותו ברמה ופגע במספר חכמים . בסופו של דבר קמו הללו והעבירוהו מתפקידו ובחרו במקומו את רבי אלעזר בן עזריה . לבן עזריה הייתה מדיניות שונה לחלוטין . הוא סילק את שומר בית המדרש פתוח לכולם . ואכן ,, הכריז שכל מי שרוצה ללמוד יבוא וילמדהפתח בו במקום ו התלמידים באו בהמוניהם . יש הטוענים שבאותו יום הוסיפו ארבע מאות ספסלים , ויש הטוענים שהוסיפו שבע מאות ספסלים , אך אין חולק על הצפיפות הנוראה והגדולה של אותו יום שבעטיו 37 שני . כמעט ישבו הלומדים אחד על ה 38 להגעה לאמת . סיעור המוחות וריבוי האנשים והלומדים התברר כדרך הטובה ביותר הצפיפות והתנאים הירודים , לא הייתה הלכה אחת שלא נפתרה באותו יום . ריבוי האנשים , למרות המוחות , הקולות , והדעות בחלל בית המדרש ענה על כל שאלה שהסתפקו בה קודם לכן . ויש מאז ועד היום כבר נקבעה 39 אומרים שכל מסכת " עדיות " נשנתה באותו יום גורלי בו שונתה השיטה . אין " אליטה " כלשהי שרק לה גישה ללימוד ולהלכה . כל מי שרוצה ליטול את השם , הלכה ביהדות מאז ועד היום אין מגרשים תלמיד מישיבה משום שאיננו חכם , איננו מוכשר , 40 יבוא וינסה ליטול . שייך למשפחה לא נכונה , או איננו נושא חן בעיני מאן דהוא . מי שרוצה ללמוד , פתוחה לו הדרך 41 ובתמים . מת שרונותיו , ובלבד שירצה זאת באימבלי קשר לייחוסו וכ . 4 , הערת שוליים 95 עמ ' , 62 ( ו " ע ) תשדפים ", מי היו המורים הראשונים ? ממי למדו ומה לימדו ? " אליאור , ' ר 35 : ורא 36 . 2024 . Illiteracy, The Columbia Electronic Encyclopedia, 6 th ed http : / / www . infoplease . com / ce6 / society / A0858751 . html ' . אהסיפור המלא מופיע בתלמוד בבלי מסכת ברכות , דף כ " ח עמ ' 37 : התועלת של ריבוי הקולות וחכמת ההמונים ראו בעניין 38 . 2004 J . Surowiecki, The Wisdom of Crowds, Little, Brown . ' אתלמוד בבלי מסכת ברכות , דף כ " ח עמ ' 39 ' משנה ח ' . בות פרקברכמסכתעל משקל 40 ו , י ענ ויש רמזים על מחלוקת דומה בין בית שמאי לבית הלל . לדעת בית שמאי , " אל יִ שנֶה אדם אלא למי שהוא חכם 41 ובן אבות ועשיר " ; ואילו לדעת בית הלל , " לכל אדם יִ שנֶה " . לדעת בית הלל יש שני הסברים : האחד , ש " הרבה פושעים בישראל ונתקרבו לתלמוד תורה ויצאו מהם צדיקים חסידים וכשרים ", כלומר שלימוד התורה מביא תועלתבהםהיו ת תרנגולת על הביצים . מתוך הרבה היא מוציאה בלפושעים ; והאחר פרקטי יותר : " למה הדבר דומה ? לאשה שהיא מוש עדיף להרבות בתלמידים משום שלא ברור מראש מי יצליח ומי לא , כלומר . מעט ומתוך מעט אינה מוציאה כלום " . הגרסה הראשונה בנוסח א , פרק ג , ) מהדורת שכטר ( סחים של אבות דרבי נתןויצליח . שתי הגרסאות מופיעות בשני הנ משנה א ; והשנייה בנוסח ב , פרק ד , משנה א .

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר