|
|
עמוד:352
352 נאסר תיםילעו 28 סוף המאה התשע עשרה - ברוסיה היו האיכרים צמודים לקרקע עד אמצע 27 . בולכתו ללמד עבדיםמסוימותבתקופות נאסר , מדינות הדרוםברוב , ללמדם קרוא וכתוב . גם בארה " ב בעלילמלחלחלהסמכות האינטלקטואלית והרוחנית נבלמה , לשון אחר 29 שחורים קרוא וכתוב . הסטטוס הנמוך בחברה . 30 " . מַמְזֵר תַּלְמִיד חָכָם קוֹדֵם לְכֹהֵן גָּדוֹל עַם הָאָרֶץכי " י חז " לל ידע נאמר לעומת גישה זו , וקובעת כי כהן קודם ללוי וזה לאנשים שונים בעם המשנה מדרגת את הכבוד והיחס הראויים הכהנים היו אלה שכן באותו הזמן בניגוד למקובל , זאת . לישראל , אך מי שיודע תורה קודם לכולם ואףבמפורש בתורה כמה פעמיםה נאמר סמכותם בקביעת הלכהפסקו את ההלכה לכל העם . ש ובכל זאת , ממזר תלמיד חכם קודם למי שאיננו יודע תורה . 31 בפועל . הנהג כה ברור כמו באופןלא מצאנו בשום מקום באותה תקופה את הערצת הידע והחוכמה 32 שינוי מהותי שכזה היה בניגוד לרוח התקופה וניתן אף לקרוא לו חתרני ומהפכני . במשפט זה . משמר , שתואר לעיל , מקרה רבי אליעזר בן הורקנוס . לא היה פשוט והיו כנגדו חולקים שינוי זה זו הנורמה שנקבעה . אך על אף ההתגדות , עדות להתנגדות זו . התורה פתוחה ללימוד לכולם , וכל המרבה הרי זה משובח : העיקרון השלישי לדעת קרוא וכתובשעל כולם , התקבלה התפיסהו לפני וחלקית גם פרשנות זו , במקביל לאימוץ מחלוקתקיימתזו וחובה לא ברור מי תיקן ) אם כי החובה הייתה בעיקר על הגברים ( . ללמוד תורהו אך ברור כי בסמוך לחורבן הבית כבר התקבעה תפיסת 33 , קודמים לו אם היה זה יהושע בן גמלא או אנו חיים כיום בחברה שבה הזכות להשכלה ולידע נחשבת נו . י האוריינות . אל יהי הדבר קל בעינ או בעידן החדש , במאהה נרחבת רק הכרזכות זו זכתה לעלינו לזכור שאך 34 כזכות אדם בסיסית . את הידיעה לקרוא ולכתוב ) אוריינות ( , שדומני שאין , לדוגמה , . ניקח האחרונות שנה המאתיים כמעט מי שחולק בימינו על נחיצותה לכלל האוכלוסייה . עד לפני כמאתיים או שלוש מאות שנה , % 44 – מן הגברים ו % 33 חתמו באנגליה 1841 רוב הציבור לא ידעו לקרוא ולכתוב . עוד בשנת כיוון שלא ידעו לכתוב את שמם . סביר להניח מהנשים על תעודות הנישואין שלהם בטביעת אצבע , מ ראו , למשל : לידיעת קרוא וכתוב בקרב איכרים באנגליה 27 . 127 . L . Stone, “Literacy and Education in England 1640 - 1900 ,” Past & Present Vol . 42 ( February 1969 ) , p הוצאת משרד הביטחון 1881, – 1772 אירופה - ברטל , מ ' אומה ' ל ' ללאום ' : יהודי מזרח ' י של את דבריווראו , למשל , 28 . 130 עמ ' 2002, לסקירת חוקים אלו בארה " ב ראו : 29 Literacy as Freedom, The Smithsonian American Art Museum https : / / americanexperience . si . edu / wp - content / uploads / 2014 / 09 / Literacy - as - Freedom . pdf כפי שמוסבר שם , חוקים אלו חוקקו אחרי אחת ממרידות העבדים במיוחד כדי למנוע מהם אפשרויות למרידה . מסכת הוריות פרק ג ' משנה ח ' . 30 שם נאמר במפורש כי במקרה של שאלה הלכתית יש לעלות למקדש . לכהנים ' ט - ראו למשל דברים פרק י " ז פס ' ח ' 31 והם אף לא היססו להכריז על , ו ( " ט - ג " ניתנה בין השאר הסמכות המוחלטת לקבוע מי מצורע ומי לא ) ויקרא פרקים י מלך כמצורע כשפרצה מחלוקת בינם למלך עוזיהו על סמכויות ההקטרה במקדש . הכרזתם ניצחה , ועוזיהו הודח הנביא חגי שואל מפי הכהנים תורה ) חגיא ( . " כ - ז " ו פס ' ט " ובנו יותם מילא את מקומו ) דברי הימים ב ' פרק כלמעשה ( . ' ג - ' א ( , ואף בזכריה מוזכרת סמכותם של הכוהנים לפסוק הלכה ) זכריה פרק ז ' פס ' א " פרק ב ' פס ' י חוגינבקביעתם זו לבצע מהלך פוליטי שלכמובן , ניתן לטעון שהפרושים שהיו מקובלים על רוב העם הפשוט , ניסו 32 . עמדת חז " ל די בהסבר זה לשם הבנת אולם אין משאר הזרמים . האליטה הכהנית יותר , בהם תמכה הצדוקים יהושע בן גמלא פעל כשש שנים לפני המרד הגדול , השתתף בו ונרצח א ע " א . " כ דף בבא בתרא תלמוד בבלי מסכת 33 י " נ שמחוני , הוצאת שטיבל : יוסף בן מתתיהו , מלחמות היהודים , ספר ד , ה , ב , תרגוםו : במהלכו על ידי הקנאים . רא תרפ " ג . קובע כי " כל אדם זכאי לחינוך . החינוך יינתן חינם , לפחות 1948 להצהרת זכויות האדם של האו " ם משנת 26 סעיף 34 בשלבים הראשוניים והיסודיים . החינוך בשלב הראשון הוא חובה " . ראו : https : / / www . un . org / en / about - us / universal - declaration - of - human - rights
|
אדמוני, אריאל
|