מהפכת הדמוקרטיזציה של ההלכה - אברהם טננבוים

עמוד:349

349 אם " התרגז ואמר , ר ' אליעזר . " ראיה מאמת המיםןמביאיאין " כיוחכמים השיבלאחוריהם . בתגובה , ליפול . נטוהמדרש - כותלי ביתבעקבות זאת , " . תלי בית המדרש יוכיחווההלכה כמותי , כ נכם . עניי אין זה " אם תלמידי חכמים מנצחים זה את זה בהלכה ", : ם רבי יהושע בן חנניהכתליגער ב קפו מפני כבודודזה חנניה ולאשל רבי יהושע בןודולא נפלו מפני כבכך נוצר מצב ביניים , הכתבים אליעזר . ' של ר קול - יצאה בת 10 . " השמים יוכיחוןאם הלכה כמותי , מ " ר ' אליעזרבסופו של דבר אמר להם , משום שדעת הרוב הייתה שונה . לא חשובאך זו לא התקבלה בידי החכמיםואמרה שהלכה כמותו , הורקנוסאליעזר בן ' גדול כפי שיהיה , הרוב הוא זה שיקבע . וכמובן , ר , אחד יהיהאדםמה אומר נראה כי בתפיסתו . ונותר איתן בצדקת דרכו ובטעותם של החולקים עליוסירב לקבל את דעת הרוב שרבי אליעזר העיד על עצמו בגאווה כי מעולם לא הורה הלכההוא נסמך על מסורת מרבותיו , מאחר 11 שלא שמע מרבותיו . המחלוקת הייתה אידיאולוגית . האם ההלכה תיקבע אך ורק על פי המסורת שעברה מאב טעןןקיצונוטה לעמדתרבי אליעזר השמרן ה ? או על ידי החלטת רוב הציבור ? לבן ומרב לתלמיד ל צריך להתבסס על התורהושהתורה ניתנה מהשמיים ועברה מדור לדור ולכן אין לשנות דבר . הכ הרוב הוא זה הקובע וזכותו אף לשנות את המסורת . שבעל פה הקמאית . חבריו לא הסכימו עמו . במונחים מודרניים היינו אומרים שביבנה נוסדה הדמוקרטיה ההלכתית . אפילו זה שקבע את החוק 12 שונה בבירור מכוונת המחוקק . הפרשנות , לראשונה כפוף לפרשנות המחודשת של הרוב ולא יקבל את דעת הרוב , לא יהיה מנוס אלא לנדותו . וכדרבדמיתשאם יר ' אליעזר הוזהר אינטלקטואלית . איש לא ידבר עימו , " מבחינה הוצאה להורגמעין " היה במונחי הימים ההם נידוי אך האיום לא שינה דבר והוא נשאר בשלו , 13 איש לא ישב בדלת אמותיו , וכמובן איש לא ילמד ממנו . " הלכה כמותי ואתם טועים " . בסופו של דבר , לא הייתה ברירה והוא נודה , נראה כי ר ' אליעזר אמר כי הרוב צודקהדעההתקבעהאז 14 . ומאז לא דבר איתו שום חכם מחכמי ישראל עד יום מותו שאחד החכמים פגשה האגדהרוב , אפילו אם הוא טועה לחלוטין . עוד סיפר נקבעת על פי הוהלכה הלה ענה לו שאלוקים צחק . בעניין תנורו של עכנאי מה אמרו בשמיםאת אליהו הנביא ושאלוֹ קרי , אפילו הקב " ה לכאורה השלים עם כך שהרוב קובע את 15 צחוני " . י בהנאה ואמר " ניצחוני בני נ . , ואפילו זאת בניגוד להלכה המקוריתהמסגרת ההלכתית הוא מת לא רק מתוסכל , אלא אולי גם . רבהלותסכבתחושתר ' אליעזר בן הורקנוס מת מאוכזב ומריר מכך שלא הצליח בדרכו . כל אלו שתמכו בדרכו נעלמו גם הם . בתחושתו , התורה : בידי איש לא תיוותרועם מותותיעלם מהעולםוראשבוושבידי להרחבה על פרשנות הסוגיה , ב ' . מוד בבא מציעא דף נ " ט עתלמוד בבלי מסכתמופיעה ב ' תנורו של עכנאי ' סוגיות 10 . 50 – 45 א ', עמ ' ) תשל " ד ( שנתון המשפט העבריפירושיה של אגדה ", : אנגלרד , " תנור של עכנאי ' יראו : תלמוד בבלי מסכת סוכה דף כ " ח עמוד א ' . 11 ( . 2015 . 4 . 15 ) פורסם בנבו , אבנרי נ ' הכנסת 11 / 5239 ץ " בג ב 42 בנידון , בפסקהוראו דברי השופט דנציגר 12 . 2011 וראו : י ' אלדן , נידוי , מוות ואבלות , רסלינג 13 להתפייס עמו , אך הוא לא שב חכמיםביום מותו הגיעומסכת סנהדרין דף ס " ח עמוד א ' מתואר כיצדבתלמוד בבלי 14 מדעתו גם אז . ב ' . מוד בבא מציעא דף נ " ט עתלמוד בבלי מסכת 15

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר