|
|
עמוד:42
42 " ולא תאמר אני בריוח מה אני מתפלל , וכשתגיע לך צרה תבא ותתפלל , אלא עד שלא תבא לך הצרה , . 2 הוי מקדים ומתפלל . אמר רבי אלעזר כתוב בספר בן סירא אוקיר לאסיאך עד שלא תצטרך ליה 45 " . ] = כבד את רופאך בטרם תצטרך לו [ מי שנשכו " תוספתא שבת : מובא ב , למשל , . כךכבר בספרות התנאים מוסד הרופא ידוע ומעוגן בהלכה באותו 46 " . נחש קורין לו רופא ממקום למקום . . . מחמין חמין לחולה בשבת בין להשקותו בין לרפאותו המודר הנאה מחבירו ונכנס לבקרו , עומד אבל לא יושב , ומרפאהו רפואת " נדרים : במסכת האופן מובא : כי רמב " םה קבע בפירושו למשנה זו 47 . " נפש , אבל לא רפואת ממון ורפאות נפשות , הוא שירפא אותו ורפאות ממון הוא שירפא בהמתו . ומותר לו לומר לו מה יועיל לבהמתו ולא נאסר עליו אלא לרפותה בידו . ולא נאסר זה לחולה עצמו מפני שהיא מצוה כלומר לרפאות חולי ישראל והרי הוא בכלל אמרם בפירוש הכתוב והשבתו לו לרבותשחייב הרופא מן הדין 48 את גופו שאם ראהו אובד ויכול להצילו הרי זה מצילו בגופו או בממונו או בידיעתו . התייחסו לשכרו של הרופא : " אסיאכמיםח . הספרות התלמודית עוסקת הרבה בענייני רופאים ורפואות 50 המיטב . משום שלא יטרח לעשות את , לרופא חינם אין ערךפירוש הדברים כי 49 . מגן שוה " - דמגן במגן אלא שבימי קדם ובימי 51 אף קובע מפורשות : " אסור לדור בעיר שאין בה לא רופא ולא מרחץ " . התלמוד למעשה , ורק מיום ייסודן של 52 . הביניים המוקדמים הגבולות בין מדע , דת ומאגיה היו מטושטשים רמת הקבענבמסגרת זוורופאיםכשרת ונהגה הה 53 , מהמאה הי " ב ואילך , האוניברסיטאות באירופה יהדות כיבדה את המקצוע הרפואההש , ככלל יש לומר וגם החלה מתפתחת האתיקה הרפואית . הרפואה ים . יוראתה בו שליחות מן השמ היה חיובי . רבים מהרופאים היהודים היו תלמידי חכמיםלרופאיהודי ימי הביניים שלבדרך כלל היחס : ליחס החיובי מופיעה ביצירתו של בן התקופה , ר ' אברהם אבן עזראדוגמהם . ואף רבני , יראי שמים שִׁמְעוּ נָא אֶל דִּבְרֵי הָ רוֹפֵא עַם נָ בוֹן , הֶחָזָק וְהָרָפֶה , כִּי בֵאֵר אֶל כָּל מַחֲלָה מַרְפֵּא , מֵחֹדֶשׁ אֶל חֹדֶשׁ אֵ י� יִצְפֶּה , אֶת גּוּפוֹ , וְאַף אֶת הַפֶּה , אִישׁאִישׁ בַּעֲבוּר יִהְיֶה בָרִיא גַם יָפֶה . יִהְיֶה , יָפֶה הָאִישׁ רַבּוֹת שָׁנִים יִחְיֶה , . ' מדרש תנחומא ) בובר ( , פרשת מקץ , סימן י 45 . ט " ו - י " ד , וט " ) מהדורת ליברמן ( תשבתוספתא 46 . ' ד משנה ,' דפרקים נדר מסכת 47 ' . דד ', נדרים ( , קאפחפירוש המשנה לרמב " ם ) מהדורת 48 תלמוד בבלי , מסכת בבא קמא , דף פה ע " א . 49 . 279 , עמ ' גן תשל " ה - רמת , אמוראי בבל : פרקים בחיי הכלכלה , בר ' מורא 50 . פרק ד ' הלכה י " במסכת קידושיןירושלמיתלמוד 51 . 23 - 15 , עמ ' 2017 רפואה ומאגיה בקרב יהודי גרמניה בראשית העת החדשה , חיפה : , בעל השם והרופא זינגר ' נורא 52 The Journal of Higher ", University : Medieval to Postmodern TransformationsThe Mission of the , " J . C Scott 53 Education 77 : 1 ( 2006 ) , p . 6 .
|
אדמוני, אריאל
|