|
|
עמוד:38
38 מעמדה התיאולוגי של הרפואה במקרא ובספרות חז " ל . ב פסוקים רבים מביעים אמונה זאת : , במקרא האל הוא המכה והוא המרפא חֻקָּיו כָּלוְהַיָּשָׁר בְּעֵ ינָיו תַּעֲשֶׂה וְהַאֲזַנְתָּלְמִצְוֹתָ יו וְשָׁמַרְתָּכָּלאֱ �הֶ י� ה ' שָׁ מוֹעַתִּשְׁמַע לְ קוֹל וַיֹּ אמֶר אִם " . 1 11 " . רֹפְאֶ�ה ' אָשִׂים עָלֶ י� כִּי אֲנִישַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם לֹאהַמַּחֲלָה אֲשֶׁר 12 " . וְאֵ ין מִיָּדִי מַצִּילמָחַצְתִּי וַאֲנִי אֶרְפָּאאֲנִי אָמִית וַאֲחַיֶּה " . 2 13 . " מַ דּוּעַהִכִּ יתָ נוּ וְאֵין לָ נוּ מַרְפֵּא קַוֵּה לְשָׁלוֹם וְאֵין טוֹב וּלְעֵת מַרְפֵּא וְהִנֵּה בְעָתָה " . 3 14 . " וְאֵרָפֵא הוֹשִׁ יעֵנִי וְאִוָּשֵׁעָה כִּי תְהִלָּתִי אָתָּהה ' רְפָאֵנִי " . 4 15 . ה '" כִּי אַעֲלֶה אֲרֻכָה לָ� וּמִמַּ כּוֹתַיִ� אֶרְפָּאֵ� נְאֻם " . 5 16 " . הִנְנִי מַעֲלֶ ה-לָּהּ אֲרֻכָה וּמַרְפֵּא וּרְפָ אתִים וְגִלֵּ יתִי לָהֶם עֲתֶרֶת שָׁלוֹם וֶאֱמֶת " . 6 17 " . כִּי הוּא טָרָף וְיִרְפָּאֵ נוּ יַ� וְיַחְבְּשֵׁ נוּ ה ' לְכוּ וְנָ שׁוּבָה אֶל " . 7 וַיֶּחֱלֶא אָסָא בִּשְׁנַת שְׁ לוֹשִׁים וָתֵשַׁע לְמַלְכוּתוֹ בְּרַגְלָיו " ואכן , המקרא מבקר את המלך אסא על פנייתו לרופאים : , ת נחש הנחושת תת איכמסופר שהמלך חזקיהעל 18 . " כִּי בָּרֹפְאִיםה ' דָרַשׁ אֶתבְּחָלְ יוֹ לֹאלְמַעְלָה חָלְ יוֹ וְגַםעַד הָאֲשֵׁרָה וְכִתַּת נְחַשׁהַמַּצֵּבֹת וְכָרַת אֶתהַבָּמוֹת וְשִׁבַּר אֶתהוּא הֵסִיר אֶת " נשוכי הנחש : לריפוי 19 שעשה משה 20 " . לוֹ נְחֻשְׁתָּןיִשְׂרָאֵל מְקַטְּרִים לוֹ וַיִּקְרָאבְנֵיהַיָּמִים הָהֵמָּה הָ יוּ עָשָׂה מֹשֶׁה כִּי עַדהַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר ששה דברים עשה חזקיה המלך , " הייתה מסורת על פעולות נוספות שחזקיה עשה : לחכמי המשנה רש " י 21 . " על שלשה הודו לו ועל שלשה לא הודו לו . . . כיתת נחש הנחשת והודו לו , גנז ספר רפואות והודו לו רחיבהרמב " ם 22 . " לפי שלא היה לבם נכנע על חולים אלא מתרפאין מיד " גנז ספר רפואות , חזקיהרש שפי בימי שנקשרו – אסטרולוגיה וקמיעות – לחם באמונות עממיותכך הוא נבתוךו , בפירוש משנה זו את הדיבור ברפואה : קדם ספר רפואות , היה ספר שהיה בו סדר רפואות במה שאין מן הדין להתרפות בו , כגון מה שמדמין וכאשר קלקלו בני אדם ונתרפאו בו גנזו . ואפשר שהיה ספר שיש ] = קמיעות [ . . . בעלי " הטלסמאת " בו הרכבת סמים המזיקין כגון סם פלוני מרכיבין אותו כך , ומשקין אותו כך , וגורם למחלה זו וזו , ורפואתו בכך וכך , שכשיראה הרופא אותם המחלות ידע שסם פלוני השקוהו ונותן לו דברים נגדיים י אדם והיו הורגין בו גנזו . ולא הארכתי לדבר בענין זה אלא מפני שיצילוהו , וכאשר קלקלו בנ שאם חלה אדם באיזו מחלה שהיא פנה אליו ועשה כמו שהוא , ששלמה חבר ספר רפואות . . . ששמעתי ו . " שמות ט " ו , כ 11 דברים ל " ב , ל " ט . 12 י " ט . ירמיה י " ד , 13 ירמיה י " ז , י " ד . 14 . ז " יל ', ירמיה 15 . ל " ג , ו ' ירמיה 16 . ( ' דג ," ) איוב י " טֹפְלֵ י-שָׁקֶר רֹפְאֵי אֱלִל כֻּלְּכֶםוְ אוּלָם אַתֶּם " נזכרים גם רופאי אליל : במקרא הושע ו ', א ' . 17 דברי הימים ב ' ט " ז , י " ב . 18 . " נְחַשׁ הַנְּחֹשֶׁת וָחָיאִישׁ וְהִבִּ יט אֶלנָשַׁ� הַנָּחָשׁ אֶתהַנֵּס וְהָיָה אִםוַיַּעַשׂ מֹשֶׁה נְחַשׁ נְחֹשֶׁת וַיְשִׂמֵהוּ עַל : "' טא ," במדבר כראו 19 י " ח , ד ' . מלכים ב ' 20 וכבר הוסבר העניין במשנה : " וכי נחש ממית וכי נחש מחיה , אלא בזמן שישראל מסתכלין כלפי מעלה , ומכוונים את ליבם לאביהם . ) מסכת ראש השנה , פרק ג ', משנה ח ' ( שבשמים , היו מתרפאין " נקבע הנחש כסמל ארגון הבריאות העולמי . כיום הוא מופיע בסמלי רופאים ורוקחים ברחבי העולם , ובחילות הרפואה 20 - במאה ה , לב ללב ראי : פתגמים מפי יהודי בוכרה באוזבקיסטן מהל ' : יעל הנחש ברפואה ראו . ל השונות " בצבאות שונים , לרבות יחידות צה . 163 , עמ ' ירושלים תשפ " אובישראל , " . טבלה של רפואות " היא : ההגירסמסכת פסחים פרק ט ', הלכה א ' ירושלמיתלמודב . ' ט משנה ,' ד פרק פסחים מסכת 21 רש " י לתלמוד בבלי , מסכת פסחים דף נ " ו ע " א . 22
|
אדמוני, אריאל
|