סימפוניה של חמש קריאות במזמור ב' בתהלים - עמוס פריש

עמוד:35

35 רש " י 53 . אֱדוֹם " ( יא ) " מִי יֹבִלֵנִי עִיר מִבְצָר מִי נָחַנִי עַדלמזמור ק " ח , של רש " יבין השאר את ביאורו יחד עם בקשה לחזרתם בימות , מתייחסים למה שכבר קרהכתיאורים בפסוקמפרש את ה מי יובילני לימות המשיח לפשוט יד בעשו ובערי מבצריו ? מי שנחני כבר עד אדום , " המשיח : ורואהבדוגמה זו רש " י מפצל את הפסוק . ", יג ( ) ש " ב ח ' עשר אלףבגיא מלח שמנה ' שהכיתי בהם תוך הישענות על ההבדל בצורת הפועל : " יֹבִלֵנִי ", , כנראה זאת , 54 . בו תקבולת משלימה ולא נרדפת מותיר את הפסוק כשאלה ללא תשובה , אין הוא וכך . זמן עבר – לעומת " נָחַנִי " , זמן עתידבשהוא , ומציג שאלההרישא עוסק בימות המשיחשאלא מוצא את התשובה בתוך הפסוק . כך נמצא היסטורי מימי דוד . התקדים ה הוא – סיפאב ניתנת התשובהו נו : ר ' רפאל בירדוגו מציג בתחילת פירושו למזמורהשיטות נתקדם עוד צעד אחד בשילוב שתים , כמקובל על רבים בפרשנות המסורתית . ימלחמת הפל – את האירוע שאליו הוא מתייחס , הוא מוסיף : " ועתיד זה המזמור ) פס ' יב ( אולם בביאורו לפסוק האחרון , " אשרי כל חוסי בו " מלכנו משיחנו , שככה יקרה לו עם גוג ומגוג , כמפורסם בנביאים ישעיה וירמיה ליאמר על היסטורי ראשוני בימי דוד , וקיום : קיום זמני קיוםיש שני אם כן , למזמור 55 ויחזקאל וזכריה " . לגבי המזמור . במזמור מלך אחר , מ " ה , נקודתית אך היא , שלבתמתפיסהזועתידני בימי המשיח . ם האלה כחלופות : " כל המזמור מפורש . . . על דוד המלך ע " ה , ויותר רי הוא מציג את שני הביאו 56 נכון על מלכנו משיחנו " . בצורה שיטתית יותרמודגםהגאולתיתגישהההיסטורית עם הגישהשילוב זה של ה מובניות של הכתוב , - א צידד ברבובפרשנותו הטיפולוגית של ר ' יוסף יעבץ , מדור מגורשי ספרד . ה לגבי מזמורנו : כתב וכך , למשל , ורבותינו הקדושים פירשו בהרבה מקומות דברי דוד להוה ולעתיד , כי מה שקרה לו עם : " כל מה שאמר דוד , פסחים קי " ז ( ) האומות סימן למה שיקרה לבן בנו , ובפירוש אמרו – כנגדו וכנגד כל ישראל אמרו " . . . ולכן בא זה המזמור פעם בלשון עבר , פעם בלשון עתיד 57 מפרש מה שעבר ורומז למה שיבוא . ההיסטורית : המזמור נכתב עם הגישהיתתהגישה הסוגניתן לומר גם לגבי שילובאותו דבר נעשה בו שימוש חוזר ונשנה בחג או בטקס מסוים , ר מכן אחלפעמי , אך - לראשונה על אירוע חד לסתור את האמור נה אי התיאולוגיתה הגיש גםממש כפי שאנו עושים היום במזמורי תהלים . " אלאאירוע ומתי ? איזה " על : לא , משלימהמחפשת זווית ראייה אחרתהיאקודמותיה , אלא זונחת את ההתכנסות לתוך גבולות המזמורהגישה העריכתית , הא בזהכיוצ . " מה נאמר ? " . שתי הגישות האחרונות ואל הספר השלםם שכני מזמוריםומבקשת להביט החוצה : ממנו אל אם כן , יש לנו כאן סימפוניה , אשר כשמה כן היא : יכולות להצטרף בקלות לכל קודמותיהן . מעים יחדיו בהרמוניה . קולות אחדים הנש – קולפון = יחד , = סינ ח . 67 ( , עמ ' 16 נוצרי " ) לעיל , הערה - גרוסמן , " פירוש רש " י לתהלים והפולמוס היהודי 53 לת נרדפת , המשפט השני חוזר על המשפטובתקבולת משלימה , המשפט השני מוסיף על המשפט הראשון . בתקב 54 הראשון . . ] בחלק ב של הספר [ 142 עמ ' תש " ן , ירושליםבירדוגו , משמחי לב , מהדורת הרב שלום משאש , רפאל ' ר 55 . 166 שם , עמ ' 56 . 9 ( , עמ ' 10 ר ' יוסף יעבץ ) לעיל , הערה 57

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר