עיוות הדין במשפט בהווה ובקהילות ישראל בעבר ועמדות חכמי ישראל - מרדכי פרישטיק

עמוד:335

335 במשפט העבריחוקהשלטון אלא לפי הוראה מפורשת מן " ן " אין עונשין מן הדי כיב ( ע " ה , דףמכותתלמוד בבליקבעו ) חז " ל כלומר , דיין חייב להיות צמוד לספר החוקים , ואסור לו לדון לפי לוגיקה פרטית שלו . . התורה הוכחותעלספר החוקים וכן את העדפתהתלמוד מבטא את העדפת החוק מעל הלוגיקה של הדיין : ( בע " ט , " נדףבבא מציעאתלמוד בבלי ) בסיפור הבאמטפיזיות ם : כל תשובות שבעולם ולא קיבלו הימנו . אמר לה ( רבי אליעזרר " א ) באותו היום השיב אין מביאין ראיה מןאמר לו נעקר החרוב ממקומו . . . אם הלכה כמותי , חרוב זה יוכיח , הלכה כמותי מן השמים יוכיחו . יצאת בת קול ואמרה : מהחזר ואמר להם : אם החרוב . . . לכם אצל ר " א שהלכה כמותו בכל מקום ? עמד רבי הושע על רגליו ואמר : לא בשמיים ( א חייך ) הקב " הק יני , אין אנו משגיחין בבת קול . . . שכבר ניתנה תורה מהר סהיא . . . . ואמר : נצחוני בני משפט צדק ומשפט שוויוני ק עצמו עלול להיות מעוות , ולא חסרותפט צדק . החומשקיוםכשלעצמו אינו מבטיחספר החוקים , החל מהוראת המלך אחשוורוש להשמיד את העם היהודי , וכלה ב " חוקי נירנברג " דוגמאות לכך לקיים שלטון חוק , הסתפקו בדרישהחכמי ישראל לאששללו זכויות אזרחיות של יהודי גרמניה . " ז , ) דברים ט נכתב בתורהזהאלא הם דרשו שהחוק יהיה מבוסס על עקרונות צודקים . בעניין ומקורות ( זט " זכריה ) " אמת ומשפט שלום בשעריכם " כןו , צדק "" ושפטו את העם משפט : ח ( " י . נוספים ) רמב " ם , תשנ " ט , " השווית שני בעלי דין בכל דבר " : " משפט צדק " ב " ם הגדיר את המונחהרמ בצדק תשפוט עמיתך " : ( ' א , ז " חו " מ י שו " ע ) תשנ " ב , ר ' יוסף קארו , ובלשון ( ' ב – ' א , א " סנהדרין כ גם קרון השוויוניות נמצאלעביטוי . איזה צדק המשפט ? זו השווית שני הבעלי דינים בכל דבר " – זה : שפירשו פסוק , בדברי חז " לוכןב ( " כ , ד " ויקרא כ " משפט אחד יהיה לכם " ) בתורה בה נכתב : אתרש הספרייבדרך דומה פ . ב ( ע " ג ," פדףבבא קמאתלמוד בבלי ) " משפט השווה לכולם " מגיד הכתוב שהכל שווים " , ב ( " כ , א " כל המצווה הזאת " ) דברים יהפסוק " שמור תשמרון את בשלטון חוק , החוק חל לא רק על אזרחים מן השורה , אלא גםזאת ועוד , . ( עקב ) תש " כ , " בתורה ', אפרקירושלמי , ראש השנה תלמוד חז " ל ) קק עצמו . עקרון זה מקבל ביטוי בדברי על המחו בנוהג שבעולם , מלך בשר ודם גוזר גזירה , רצה מקיימה , רצה אחרים מקיימים אותה , : " ( ' גהלכה . אבל הקב " ה אינו כן אלא גוזר גזירה ומקיימה תחילה "

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר