|
|
עמוד:32
32 ראש לישראל , הקרוים " בני בכורי " ) שמ ' ד , כב ( , והם יתקיימו על ידך ; כמה – אתה בני שנאמר באבנר " כי ה ' אמר . . . ביד עבדי דוד אושיע ) בנוסחנו : הושיע ( את . . . ישראל " ) ש " ב ילדתיך , שהמלכתיך עליהם , היום אני ג , יח ( ; ובשבילם אתה לְפָנַי כבן , שכולם תלויים בך . , וחביב עלי כבן בשבילם ; כמה שנאמר " וידע דוד כי הכינו ה ' למלך על בני להיות קרוי – ישראל וכי ) בנוסחנו : כי ( נשאת . . . מלכותו בעבור עמו ישראל " ) דה " א יד , ב ( ; ומצינו במלכי ישראל החביבים לפניו שקראם ' בנים ', כמה שנאמר בשלמה " הוא יהיה לי לבן ואני אהיה ) בנוסחנו ללא ' אהיה ' ( לו לאב " ) דה " א כב , י ( . נובע אינו המיוחד של המלךמעמדו – ם ישראלמעמד עעלגם מסר חשובמצוי כאן , רש " ילפי כבן לפני עם ישראלמאישיותו או מייחוסו אלא מהיותו שליח ציבור , דהיינו , ממעמדו של גם על פי ועם זאת , . נוצרי - פולמוס אנטי משוםאלו ישבדברי רש " יגם יתן להניח שנ 40 . היםוהאל ו של עם ישראל . בהיותו שליחכרוךמעמד המלךמסתבר שמקראפשוטו של ו התרכזו במזמור עצמו וביקשו למצוא בוהקריאות . כלה החמישית שונה מכל קודמותיהקריאה , גם אם לצורך זה נעזרו בהשוואה למזמורים אחרים ) בפרט בקריאה בה עסקותשובה לשאלה אינה מעוניינת בעיון במזמור 41 הקריאה החמישית , שנכנה אותה העריכתית , לעומתן , הסוגתית ( . מעבר מןתי סוגיות , תוך נדון כאן בשבתוך הספר . משתלבכשלעצמו אלא בשאלה כיצד הוא : הפרט אל הכלל במעגלי ההקשר מזמור אחדוכולל שאלת עצמאות מזמורנו או היות , א ' למזמורמזמור ב ' שלזיקההא ( עם קודמו גם תוך השוואה למזמורי מלך אחרים , משמעות מיקומו של מזמורנו בפתח הספרב ( בהקדמתו לספרס " גרהעלה אותוכברו , ו חדשהעיסוק בשאלת סדר המזמורים וסמיכותם אינ מצוא הנמקות אחרות למיקום אינו כרונולוגי , הוא ביקש ל . לאחר שקבע שהסדרתהלים מיקום ) קשר בנושאי הפולחן קיים , בעיקר על פי השערה שבין מזמורים סמוכיםהמזמורים כותבהואבהסבר ארבעת המזמורים הראשונים , . אמנם ( אמירתם , זמן אמירתם , זהות אומריהם : " וכשם שהראשון שהוא ' ודרך רשעים תאבד ' אמר בהפכו ' אשרי ענייני לשוני ו על קשרבהקדמתו הוא מקשר את המזמור השלישי לשני דבריובהמשך 42 . האיש ', כך אמר כאן ' אשרי כל חוסי בו '" הנזכר בכותרת של , אבשלום – לכךהתאגדות אנשים נגד ה ' ונגד משיחו , ודוגמהעל פי הנושא של מזמור ג ' . הראשונים אינה מתמצית ביסודות משותפים אלה , אלאזיקה בין שני המזמוריםה , אולם : בספרות התלמודיתכברהופיעהתפיסה זו קיימת דעה שהם בעצם מזמור אחד . . . . ובשבילם אתה לְפָנַי כבןובהמשכו : " רש " י : " ראש לישראל , הקרוים ' בני בכורי '", כתב הקטע המצוטט בתחילת 40 " . להיות קרוי בני , וחביב עלי כבן בשבילם ספר תהלים כספר על פי – ראו : ב ' גזונדהייט , " מבוא ההקשרית , הקנונית . לעניין קריאה זו לקמן נקרא לה גם : 41 הפרשנות ההקשרית ", בתוך : י ' מילר ) עורך ראשי ( , תהלים קורן : שירו לו זמרו לו שיחו בכל נפלאותיו , ירושלים ח . – תשע " ה , עמ ' ב ירושלים תשכ " ו , מהדורת הרב יוסף קאפח , , זצ " ל בינו סעדיה בן יוסף פיומיש הגאון רתהלים עם תרגום ופירו 42 " בסיום מזמורתאבדרשעיםודרךקדמה ראשונה ", עמ ' מז . לקישור המובא בדבריו כדאי להוסיף , שכך גם כנגד " " ה " . דרךותאבדולסיפא הנ " ל : " פן יאנף םא ', מזמורנו מסתיים , ברישא הקוד
|
אדמוני, אריאל
|