עיוות הדין במשפט בהווה ובקהילות ישראל בעבר ועמדות חכמי ישראל - מרדכי פרישטיק

עמוד:333

333 חכמי ישראל דרשו מהדיין לשקול בכובד ראש ( . ' ח ', סנהדרין כהלכות , תשנ " ט , ) רמב " םרשעים " סנהדריןתלמוד בבליכדברי חז " ל ) . כל מקרה ומקרה לגופו , ולא לנהל את המשפט בדרך של שגרה ותיו , וגיהנום ב ( : " לעולם יראה דיין עצמו כאילו חרב מונחת לו בין ירכע " ט ," א ; יבמות קע ",' זדף " יהיו הדיינים יודעים את מי הן דנין , ע " ב ( : , דף ו ' סנהדרין תלמוד בבלי ) כן ופתוחה לו מתחתיו ", ין , ומי עתיד להיפרע מהן " . ולפני מי הן דנ כלל מנהלי , נקבע כמצוות אנשים מלומדהת מעמיק במשפט ולא להבטיח שיקול דעכדי ידיות . בעניין זה קבעו חז " ל אתיפסק זמן ולא יגיע להכרעות משבמשפטים מורכבים ייקח השופט " דיני ממונות גומרים בו ביום , בין לזכות בין לחובה ; : ( ' א ', משנה ד פרק סנהדרין סכת : ) מהכלל בן שמואל ודה ר ' יהת , וביום שלאחריו לחובה " . הרחיק לכת דיני נפשות גומרין בו ביום לזכו לא יכריע , גם בדיני ממונות , שקבע שבכל דיון משפטיא ( " סימן תי , ספר חסידים תצ " ח , החסיד ) דין " . " אם יבוא דין לפני חכם אל יפסוק מיד ביום ההדיין בו ביום , וזה לשונו : השפעות קהילתיות על השיפוט של דיינים דיין או העשויים להשפיע על השופט , עשויים להשפיע על השיפוטכפי שגורמים פנים ארגוניים וניסו למנוע אותה . חכמי ישראל היו ערים לתופעה זו גורמים קהילתיים . חזקהציבוריתעמדהמשפטי בו העומד לדין הוא בעלדיון עלול אלא גם מעמד ציבורי רם של המתדיין , להשפיע על השיפוטיםעלולעל דייןלא רק איומים לגבי . באותו האופן , ( ב " יק , ,1891 פלגים ) תשב " ץ . כשמדובר בבעלי דין שהם עשירים מו לעשות כן " יבררו דרך ישר : את הכלל סנהדרין , בהגהות ( , תש " ז ) ראש הקהילה או ראש עיר קובע המרדכי אתאו לצמצםלמקום הגון לנדונים , כדי שיוציא הדיין דין אמת לאמיתו " . כלומר , כדי למנוע נקבע שיש , בכירות על דרכי השיפוט של הדייניםהעלי המשרותבעשירים אוהבעלי דיןהשפעת ת המתדיינים על הדיינים מוגבלת . עביר את הדיון בעניינם לעיר אחרת , בה השפעלה בנושא בעל אינטרס קהילתידיון משפטי . שיפוטוהדיין ולהשפיע על דרךלהוביל ללחצים עלמשפטי בנושא החשוב לקהילה עלולגם דיון לכן קבעו חז " ל שגם במקרה זה על הדיון לעבור לעיר אחרת , עיר שאין לה אינטרס ציבורי במשפט " בני עיר שנגנב ספר תורה שלהן , אין דנין בדייני אותה : א ( ע " ג ," מדףבבא בתראתלמוד בבלי ) לפסק הלכה ) ר ' כויר " . דברי התלמוד הפ האומר תנו מנה לבני עירי אין דנין בדייני אותה עעיר . . . " לא ידונו דייני אותה עיר כי יש להם נגיעה בדבר " . : ב ( " י ', חו " מ ז שו " ע תשנ " ב , יוסף קארו ,

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר