|
|
עמוד:331
331 קרה לבני דין בבני אדם , כנראה בחוש , כאשר ייש בני אדם שעיני חיותם הוא כשפועלים ב והינו מצד חימה להענישם . . . עבירה , תכף מתחמם לבם ויתמלא אדם אנשים עוברי ה שיפעלו בבני אדם . שטבעם רע בעצמם על כן זאת הרע דייןההיכרות אישית של בעל הדין עם כדי למנוע היכרות או עיוות הדין עלול לנבוע מהיכרות אישית של השופט עם אחד המתדיינים . דבריאתדעה מוקדמת של הדיינים לגבי אחד מבעלי הדין , קבעו חז " ל נוהל שאסור לדיין לשמוע חכמים אףב ( . ע ",' זדףסנהדריןתלמוד בבליאחד מבעלי הדין לפני שהגיע לדיון בעל הדין השני ) ותקבעו שעל דיין המכיר את אחד המתדיינים לפסול עצמו מלדון בעניינו , כדברי הרמב " ם ) הלכ : ( ' ו , ג " סנהדרין כ מי ושבינו ולא ריעו אשר כנפשו ; ולא באסור לדיין לדון למי שהוא אוהבו , אע " פ שאינו ש ששונאו , אע " פ שאינו אויב לו ולא מבקש רעתו , אלא צריך שיהיו שני בעלי דינים שוין . בעיני הדיינים ובלבם קבלת שוחד על ידי הדיין התורה . לכךדבר נדיר , וגם שופטים עלולים להתפתותהתופעת קבלת שוחד של עובד ציבור אינ : " לאע מלקחת שוחדלהימנ רה אותםזהיהלעמוד בפניהם ויםעלולערה לפיתויים שדיינים תה ייה ור עיני חכמים ויסלף דבריתטה משפט לא תכיר פנים במשפט ולא תקח שוחד כי השוחד יע על דיין שאינו מקפיד ולוקח שוחד אמרו חז " ל . ( ' ח , ג " שמות כוהשווט ; " י , ז " ) דברים טצדיקים " " דיין שלוקח שוחד ומטה את הדין אינו מת מן הזקנה עד שעיניו : ( ' ט ', פרקחפרקפאהמסכת ) ולא שוחד ממון . : " לא תקח שוחד . . ( ' ג , ג " הלכות סנהדרין כ תשנ " ט , כן פסק הרמב " ם ) כהות " . ם " הרמבאת הצורך בזהירות יתר בנושא , מתאראלא אפילו שוחד דברים " . כדי להמחישבלבד , : ( שם ) ת האירועים הבאיםא ת קטנה לעבור בנהר ופשט אחד ידו וסייעו בעליתו , י מעשה בדיין אחד שהיה עולה בדוג ומעשה באחד שהביא מתנה אחתוהיה לו דין , ואמר לו הדיין : הריני פסול לך לדין . . . . , ואמר לו : פסול אני לדין . . . הונה לדיין כהן ממתנות כ עלולים להשפיע על דרכי השיפוטאיומים על הדיין ה ולכךאחד המתדיינים , מצדאו חיי בני ביתםלאיומים על חייהםלא אחת נתונים ועדיםשופטים דברים ) את הדיינים תורהזהירה העל רקע זה ההשפעה על דרכי השיפוט שלהם . עלולות להיות " שניים : ( ' א , ב " הלכות סנהדרין כ תשנ " ט , . בדומה כתב הרמב " ם ) " לא תגורו מפני איש " ז ( : " י ', א
|
אדמוני, אריאל
|