סימפוניה של חמש קריאות במזמור ב' בתהלים - עמוס פריש

עמוד:29

29 צפניה ) " כי אז אהפך אל עמים שפה ברורה לקרא כלם בשם ה ' בנבואת ( ו [ ט " ז , יטמיהיר ] 24 ג ', ט [ ( . ניה לעבדו שכם אחד " ] צפ המקרא משמיע קול ברור ומוצק של תקווה זו . תפיסהן את המסר הגדול שיש בראוי לציי עולמם של כש בתוך עולם שיש בו ליקויים ועיוותים וחוסר צדק , . לאנושות , של עתיד אוטופי שדרוג חיי אודות קול ברורמקראתסכול , בעולם כזה השמיע הו סבל מְלֵארבים הוא אנשים מלךהיעמוד , כשבמוקדתעמוד במרכזיותנהרוחלא תהיינה עוד מלחמות , ומצב בוהאדם , 25 אידיאלי . ה אוריאל סימון , לפי . ינבוא ייתכן שראוי יהיה לראותו כמזמור ? מה אופיו לפי זה , נו נחזור למזמור לאו פניות אנושיות אל ה ', תהליםמזמוריברואהרס " גאיןלדבריו , . רס " גזו הייתה תפיסתו של : תפילות , אלא הספר כולו אינו אלא דבר ה ' אל דויד . תפיסה חדשנית זו של ספר תהילים כמעין תורה להשמיט את הקרקע – כפי שהראה כבר משה צוקר – , נועדה הנביא שנייה שניתנה לדויד ם ישראלעם הינו סידור התפילה שליהקראית , לפיה ספר תהילמתחת לאמונה 26 לדורותיו . ד י שיטות שונות , ישמייצגות שתהמשיחית - הגאולתיתקריאהההיסטורית והקריאההשף על פיא בעוד , שאליה המזמור מכוון . תקופה אחת מוגדרתחיפוש : מסוים מכנה משותףבכל זאתלהן תקופה מן העבר , השנייה קובעת את הזמן בעתיד האידיאליראשונה מנסה לאתרקריאה הה לעומת שתי השיטות האלה , וליתר . המשיחית ( קריאהם ל מי מתאימזמורים רבים אינם , אמנם ) מכוון לזמן מסוים אחד , אינו : המזמור טוענת שלישיתגישהדיוק כנגד המכנה המשותף שלהן , מתי היו אומרים את שעלינו לשאול היא : ההשאללפי קריאה זו , . אלא הוא כמו פרק תפילה 27 המזמור ? : , אמנם לא על מזמורנו זוגישהבמן הפרשנות המסורתיתיםהסבר שני נראה וגו ' . זה המזמור חברו דוד , ה ' יענך לדודמזמור למנצח על מזמור כ ' : המאיריר ' מנחם - צרהביוםה ' יענך יצא למלחמה ; והוא ענין בכל עת שלהיות הלויים אומרים אותו עליו . עם האויבצרה כלומר : כשתהיה ב 28 " לאמרו בשעה שיכנס להלחם עם אויביו " . : על מזמור כ " זוכך כותב גם ר ' יוסף חיון יפרשו את . באותו האופן , יצמצמו את עוצמת התיאורים המופלגים הנזכרים מי שמתנגדים לקריאה הגאולתית 24 הרצון להתנתק משלטון המלך מבית דוד : " עבדו את ה ' ביראה " וכן את " על ה ' ועל משיחו " בהקשר המדיני ולא הדתי – מוצג במזמור כמעין מרידה בה ' ) וראו לדוגמה : י ' קויפמן , תולדות האמונה הישראלית , כרך ב , ספר שני , ירושלים . ( 712 אביב תש " ו , עמ ' - תל למשקל החשוב של חזון העתיד ביהדות ראו : י ' זקס , בלשון עתיד : חזון ליהודים וליהדות בתרבות הגלובלית , תרגם 25 . תוזכר קביעתו : " היהדות היא הציוויליזציה היחידה שתור הזהב שלה נמצא בעתיד . . . יש 2021 צ ' ארליך , ירושלים עתיד , ספרות - לנו אפוא ביהדות ארבעה רעיונות הכרוכים זה בזה : אל ששמו הוא בלשון עתיד , תפיסת זמן מוכוונת ( . 227 – 226 בא , ותור זהב המשתייך לעתיד " ) שם , עמ ' - שטרם - שסיפוריה נגמרים תמיד בעתיד . 10 א ' סימון , ארבע גישות לספר תהלים : מר ' סעדיה גאון עד ר ' אברהם אבן עזרא , רמת גן תשמ " ב , עמ ' 26 : נוראמברטעובדיה פעמית , לבין " הוא היה אומר ", כהסברו של ר ' - אמירה חד – בדומה להבדל שבין ' הוא אמר ' 27 ב ( . משנה א ', פרקאבות מסכתהיה רגיל לומר כן תמיד " ) בפירושו ל " בהקשר זה תצוין קביעתו של . קי תשע " ו , עמ ' ירושליםמהדורת הרב יוחנן קאפח , , חיוןיוסףלרבנולתהליםפירוש 28 על מנת לשמש כנוסח המוכן אשר חוברו מלכתחילה צייטקין : " רד " ק מציין בפירושיו שורה שלימה של מזמורים

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר