|
|
עמוד:28
28 , שאותו של רש " ישיקולוזה 18 . לא לפרש עוד את המזמור על המשיחבסביבה הנוצרית , שנכתבה תוכן – רש " י שיקול פרשני : " לפי משמעו " דתי מקדים - לשיקול הבין 19 " לתשובת המינים " . הגדיר גםכותב כיוצא בזה . יותר את ימי דודהולםהמזמור נראה בעיניו פחות מתאים לימי המשיח ו ויש מפרשים זה המזמור על גוג ומגוג , וה ' משיח ' הוא מלך המשיח ; " : ביאורו למזמורבסוף רד " ק כי דוד אמרו – ומבואר זה המזמור על זה הדרך , אבל הקרובוכן פרשו רבותינו ז " ל ) ברכות ז , ב ( . . " על עצמו , כמו שפרשנו אבל העדיפו עליה 20 האסכטולוגית , רפרטציהרש " י ובעקבותיו רד " ק הזכירו את האינט כשוות מעמד מציג את שתי האפשרויות ראב " עלעומתם , ההיסטורית . רפרטציהאת האינט האסכטולוגיתגישההמלבד ראב " ע , 21 . " על דוד ביום המשחו . . . או על המשיח " : להבנת מזמורנו מבחינה פרשנית טהורה , היא נבנית עלמה הבסיס לפרשנות זו ? . בדברי חז " ל , כאמור , גם נמצאת תיאורים . דוד ימי למו אתלא הואשר ככל הנראה שיש במזמור , תיאורים מופלגים של המציאות 22 להתאים דווקא לימות המשיח : יכוליםאלה שלושה - יםיקואליציה של שנ אין המדובר ב : ) פס ' ב ( תיאור האויב , " יתיצבו מלכי ארץ " ( 1 , טו , ל " ח , ט ] נבואת יחזקאלוו ) השייחס למלכים רביםמתכ שמע נזהתיאור , אלאמלכים קואליציה זו מתייצבת . בראש עמים רבים ( רץ ישראלעל גוג , שיעלה למלחמה על א [ כב . תחילה נגד מלך ישראל , והמשורר קורא להם לסגת , כי מפלתם בטוחה . ( פס ' ב ) " ועל משיחו על ה ' יתיצבו . . . " כביכול גם נגד הקב " ה : האויב מתכנן להילחם ( 2 , הבטחה ( ח ) פס ' " ואתנה גוים נחלתך ואחזתך אפסי ארץ " הבטחת ה ' למלך ישראל : ( 3 23 . ב היקףחהמתארת שלטון ר שלכשהיא מתפרשת במובן , כקריאה המופנית לעמים ( יא ) פס ' " עבדו את ה ' ביראה " ( 4 בנבואה המפורסמת של ישעיה , לדוגמה , אנו מוצאים זאת : הכרת הגויים במלכות ה ' ( , בנבואת [ כ ] ישעיה ב ', ) " ביום ההוא ישליך האדם את אלילי כספו ואת אלילי זהבו " ירמיה ) " אליך גוים יבאו מאפסי ארץ ויאמרו אך שקר נחלו אבותינו הבל ואין בם מועיל " ," 2 Journal of Hebrew Scriptures M . Gomez Aranda, "Medieval Jewish Exegesis of Psalm 18 ראו : 18 . 3 Article , ) 2018 ( ה ע " ב , " צדףלדעת אלעזר טויטו , " תשובה " כאן היא במשמע של קושיה ) כפי שרש " י עצמו , בפירושו לבבא מציעא 19 לקושייתןכוורש " י מת . ביאר את המילה " תשובה " ] במאמר " וזהו קל וחומר שאין עליו תשובה " [ : " פירכא " ( טויטו , " למשמעות המושג ' תשובת המינים '' ראו : א . מענה לקושייתםנמצא כאן הנוצרים , אם כי בסופו של דבר אסופת מאמרים ) בעריכת אוריאל – בכתבי רבותינו הצרפתים ", זכר לעולם בריתו : פרקי מחקר פרשנות וחינוך . 80 – 75 רחובות תשע " ד , א , עמ ' – טויטו ( , אלקנה . תורת אחרית הימים . לקמן נקרא לה גם : הגאולתית , המשיחית 20 ( . [ , עמ ' לה 5 הערה , ] לעיל : " על דוד או על המשיח " ) מהדורת " הכתר " ) לתהלים ב ', א ( וכך גם בפירוש האחר שלו 21 את לשון " ועל משיחו " ) פס ' ב ( , עִם שהיא יכולה אינטואיטיבית לעלות כראיה ראשונה , איננו מביאים כראיה , 22 מכיוון שהמילה " משיח " בתנ " ך אין פירושה כבימינו , אלא היא מי שנמשח , ובפרט המלך ; לדוגמה : " ויתן עז למלכו ב ', י ( . ל א ' אווירם קרן משיחו " ) שמ לאור הבנת " אפסי ארץ " = קצות הארץ , במשמע של תבל , העולם כולו ; וכך מסתבר בכמה וכמה כתובים , לדוגמה : 23 נ " ב , י ( ; " אליך גוים יבאו מאפסי עיה ב ', י ( ; " לעיני כל הגוים , וראו כל אפסי ארץ " ) ישל א ' או " ה ' ידין אפסי ארץ " ) שמ כ " ב , כח ( ; " עמים כלם . . . כל אפסי ארץ " ) שם לים ט " ז , יט ( ; " כל אפסי ארץ . . . כל משפחות גוים " ) תה מיה ארץ " ) יר התיבה " ארץ " יכולה להתפרש גם בהיקף מצומצם , כמוסבת רק על ארץ ישראל ) לדוגמה : " ותשקט , ח ( . אמנם - ס " ז , ו שני הסבריו החלופיים של עמוס חכם ל " ומנהר עדב ניתן למצואהארץ " ] שופטים ה ', לא [ ( . דוגמה להתלבטות הפרשן אפסי ארץ " בתהלים ע " ב , ח ) ע ' חכם , ספר תהלים ] דעת מקרא [ , ירושלים תשמ " א , א , עמ ' תכה ( .
|
אדמוני, אריאל
|