עיוות הדין במשפט בהווה ובקהילות ישראל בעבר ועמדות חכמי ישראל - מרדכי פרישטיק

עמוד:329

329 כל המכה : " ( ' א ', הלכות חובל ומזיק ה תשנ " ט , עבירות גופניות כתב הרמב " ם ) בעניין , הלדוגמ דיןכלומר , . ה " לוק . . . כה את חבירו כן " כל המו , " הרי זה עובר בלא תעשה אדם כשר בישראל . . . מדובררשא . לעומת זאת , כהיהיאשריהיה מוצאו העדתי של היהודישראל , שווה למכה אדם מי בשאלהבסוג העבירה שהעבריין ביצע ותלויהדברמורכב יותר . אינו יהודי , הדין העברישבןורקב אם הואאלילים , עובד , אם הוא מונותיאיסט אוהוא גר תושברבןוהקאם . הנוכרי רבןוהקמיהו . בנושאים אלו עסקו מלומדים בחיבוריםמולםם ישראל או שהוא במצב מלחמהעחי בשלום . מלפרט בסוגיה זו היריעהתקצרו ; פרישטיק , תשמ " ו ( 1985 ) אריאל , תשמ " ד ; ליכטנשטיין , שונים רבנותוקין נסתפק בהצגה תמציתית של עמדות חכמי ישראל בנושא , ונתחיל בהבחנה בבחיבור זה סוג העבירה שהעבריין ביצע . בהתאם ל , העבירה לגבי . : " גזל כנעני אסור " ב ( ע " ג , " קידףבבא קמא תלמוד בבלי ) עבירות רכוש קבעו חז " ללגבי ( : ' ב – ' א , ח " בה שמיהלכות גנ , טור חו " מר ' יעקב בן אשר , תשנ " ג , נקבע בהלכה ) גניבה מנוכרי ואחד " כל הגונב אפילו שווה פרוטה עובר על לאו דלא תגנוב וחייב לשלם , אחד הגונב בישראל . . . עם זאת , המשפט העברי אינו מתייחס באותה " . ה , שגניבתו אסור ) נוכרי ( הגונב מעובד כו " ם . קרן קנס נוסף על הםושלבתת את הגנב ייב מח מיהודיהבי גנ החומרה לגניבה מגוי ומיהודי . הלכות , תשנ " ט , ) רמב " םולא את הקנס וכרי חייב לשלם רק את הקרןאדם שגנב מנ , לעומת זאת של נוכרי , או בטעות חשבוניתבאבידהיתרה מכך , אם לא מדובר בגניבה , אלא ג ( . " י ' ; א ', גניבה ב ; בע " ג , " קי דף בבא קמאתלמוד בבלי ) הבידנוכרי , אין חובה להחזיר את האהו שלשל נוכרי לרעת או להודיע לנוכרי על טעותו ( ' א , ו " הלכות אבידה ומציאה רס , טור חו " מר ' יעקב בן אשר , תשנ " ג , בעין יפה והחכמים לא רא אך ( . ' ד , א " הלכות גזילה ואבידה י תשנ " ט , ) רמב " ם , החשבונית שו " ער ' יוסף קארו , תשנ " ב , בעל " באר הגולה ", סימן קטן ה ' בתוך : וכתבו ) התנהגות מעין זו " ואני ראיתי רבים שהטעו גוי והעשירו בנכסיהם , אך זאת לזמן מועט , ולאחר מכן : ח ( " חו " מ שמ רבן הנוכרי בעבירות רכוש קיימת גםוהקפלייתאירדו נכסיהם לטמיון , ואני כותב זאת לדורות " . , טור חו " מר ' יעקב בן אשר , תשנ " ג , כשאדם גרם נזק לרכושו של הנוכרי . בעניין זה נקבע בהלכה ) פטור , ושל כותי שנגח של ישראל , ור של ישראל שנגח שור של כותי ( : " ש ' א , ו " הלכות נזקי ממון ת משלם נזק שלם " . אל . כשמדובר בעבד כנעני הדבר תלוי במעמדו הדתי של הנוכרי ויחסו לעם ישרבעבירות גוף , ', הלכות רוצח ושמירת נפש בט , תשנ " פוסק הרמב " ם ) שקיבל על עצמו עול מצוות הדת היהודית , . " אחד ההורג את ישראל או ההורג עבד כנעני הרי זה נהרג עליו , ואם הרג בשגגה גולה " : ( א " י – ' י משפטים , פרשהפרשת , שמותספר , מכילתא ) תשנ " זמדרש הנכתב בכשמדובר בנוכרי רגילאך

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר