התגוררות שירית: אתגרים חינוכיים בחשיבה של היידגר על השירה - שלומית תמרי

עמוד:476

476 שהואכיווןת , בהענקה ובביסוס של אמיתוֹעצמו מוצא באותו אזור של רגיעה . בכך הוא הופך שותף ת שבשיר מתייחסות לישות של האדם ומבססים את אותןאו היא מעניקים את הדרך שבה האמיתוֹ ת בקיום שלהם עצמם . אמיתוֹ מנות ות האיצירהאם המורה יכול להראות , דרך הישות שלו או שלה , שהאמת שנחשפה ב רק אם המורה או התלמיד יהיו מוכנים לקפוץ , היא גם התחלה ? אפשר שהתרחשות כזאת תיתכן מנות . לדוגמה , האמת האיומהות האיצירת שהתבססו ב הנמצא בהתאמה לאמיתוֹ , לתוך דבר חדש לגבי מלחמות רבות , שנחשפת במונולוג של המלט , עשויה לעודד אדם לקפוץ לתוך קיום שנאבק נגד - שֶׁבַּעֲבוּר דִּמְ יוֹן וּמַ דוּחֵיאֵ י� מָוֶת מְרַחֵף עַל רִ יבּוֹתַיִם נֶפֶש ," אלו המסוגלים בלי הנד עףעף לראות , אדם כזה עשויבעולם - אחרי הקפיצה אל אופן אחר של היות . " אֶל קֶבֶר , כְּאֶל עֶרֶשׂ , יְדַדוּ תּהִ ילָּה אבק באופן יומיומי נגד פוליטיקאים שחצנים ורשעים כאלו , ונגד מנהיגים אחרים שמסרביםילה לעצור או אף להטיל ספק בקטל ההמוני שמאפיין כל כך הרבה מלחמות סתמיות . לדוגמה , רבות מן המלחמות בנות זמננו באפריקה דומות למדי למלחמה של פורטינברס , כפי שהיא מתוארת על ידי ל אדם שקופץ לאופן קיום שמבקש לבער מלחמות כאלו , ההצהרה של המלט היא המלט . בשבי ציטוט יאה להצדקת התחלה שכזאת . ה של היידגר את האמת שבשיר כהתחלה היא פחות קיומית . הוא אינו מתייחסיהראי ת של הקיום האנושי , שכוללת אהבה , בגידה , כבוד , מאבק לצדק וחיפוש אחר חוכמה ויופי . אוּלֵ למְ היידגר ציין תחילה , שהאמת המתרחשת בשיר יכולה להוביל לשינוי של הידע לגבי העולם , ושינוי ביחס שלנו להוויה . היא יכולה להוביל לחשיבה . ההתחלה יכולה לעלות בהתייחסות שלנו לשיר שהאמת מוציאה ממסתור אזורים שהיו מוסתרים עד כה . אנסה להרחיב את גישתו שלכיוון ת לגבי השמחה והעדינות היידגר . שיר האהבה של אי . אי . קאמינגס מוציא ממסתור אמיתוֹ ת אלה יכולות להוביל אנשים מסוימים , המרעננת במפגש המחודש של גוף עם גוף אוהב . אמיתוֹ דע לגבי אהבה , שינוי החשיבה לגבי האהבה , ואולי אף שינוי שלותלמידים ביניהם , לשינוי של הי ת עשויות להוות התחלה בשביל אותםהאופן בו הם אוהבים . כאשר אלו מתרחשים , אותן אמיתוֹ תלמידים וקוראים . לימוד שלובוודאי מנות , וודאי היה תומך בה , שלימוד אואסכם בטענה שהיידגר קרוב ל מנות גדולות מבססות , מציאותות איצירששירה ו , שירה , חייב לכוון ולהצביע על מציאות של רגיעה ת אלה הן משמעותיות לקיום האנושי ; הן הכרחיותמתרחשת ויוצאת ממסתור . אמיתוֹאמתשבה ת , לחיפוש אחרי חיים ראויים , אחרי ידע ואחרי חוכמה . מדידה של חיינו בהתאמה לאותן אמיתוֹ מה לה מטרה כפי שהן מתגלות בשירה גדולה , היא המהות של התגוררות שירית . גישה חינוכית ששׂ היא מפחיתה או מתעלמת מן המתנה שת משטה בתלמיד , היות פחותה מן הגילוי של אותן אמיתוֹ רה מגלות , מבססות ומעניקות . היא מתעלמת מן האפשרות האנושית של מנות ושי והייחודית שא התגוררות שירית .

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר