|
|
עמוד:27
27 בחירתולשתים בדוד כתגובה מיידיתימפרשים מסורתיים למצוא כאן הד שירי למלחמת הפל שמשקל חשוב להיאחזותושיערנוישראל . הבהרנו את הקשיים הפרשניים שבזיהוי זה על למלך היוםשמסתבר להבינו : יש לפסוק " אני היום ילדתיך ", על אף קשייו , בהסבר זההמפרשים עם זאת , ניתן להציע גם זיהויים אחרים : מלחמות מאוחרות יותר שלהמלכתי אותך על ישראל . 14 תקופת שלמה . במרידותאו אף , כנזכר לעיל , דוד ג חז " לההיסטורית מציגים עמדה פרשנית נועזת למדי : קריאהדברי רש " י שהובאו בתחילת עיוננו ב לא ילך בדרכם , אלא " לפי משמעו ולתשובת המינים " הואאולםל המשיח , שו את המזמור עפיר לא – שיטת קריאה אחרתכגדירנבקש לה כאן אנו שומעים מה שבדברי חז " לעל דוד . יפרש אותו , שלעתיד לבואאלא תפיסת המזמור כנבואה על תקופת הגאולה , עברהמן ות יחיפוש אירוע ואיש 15 על ימות המשיח . עקבות חז " לה זו , ננסה להבין את שיקוליו של רש " י לא ללכת בגיש לפני שנעבור לדון ב שיקוליו : " ולפי משמעו ולתשובת המינים " . תרש " י מציין אלצעוד במסלול ההיסטורי . אלא הנוצרים : שני בדווקא פרשני . נתחיל - שיקול חוץ – השיקול הראשון הוא שיקול פרשני , ואילו השני אם גם 16 " בני אתה " . נאחזו במזמור הזה וראו בו אישור לאמונתם , בפרט כאשר מדובר בו על הנוצרים להסתמך גם עליהם בטענתם יוכלוהיהודים מודים שהמזמור מתייחס למשיח , אך אם המזמור עוסק בעבר הרחוק , בדוד המלך , שוב אין להם . שהמזמור מתייחס למשיחם גם רש " י . בסוף ביאורו של רד "' ק למזמורנו מצוי הנוצרית ויכוח מפורט עם התפיסהאסמכתא זו . אך בשל הצנזורה הנוצרית הַרְבֵּה מאמירותיו נעלמו , , נוצריה - היהודי לפולמוס רבה להתייחסהִ - רק בכתבי היד ) ובזמננו גם בפירושיו במהדורת " הכתר " אשר מבוססת על כתבין וניתן לראות , בפרט זוהיהודית נטייה בפרשנות נגלית , םרמזים למשיחמזמורנוכיוון שהנוצרים מצאו ב 17 יד ( . דוגמה קיצונית להתמקדות בהיבט ההיסטורי מצויה בפירוש תהלים אשר משנה את סדר המזמורים ומציג אותם 13 לפי תאריך חיבורם המשוער . כך הדבר בפירושו של בוטנויזר , אשר אף מפצל מזמור לחלקים ומציב כל אחד מהם ראו לדוגמה את מזמור י " ט , שאותו הוא מחלק לשניים . חלקו . במקום שונה לאור ההשערה בדבר זמן חיבורם השונה N . M . Buttenwieser, . ראו : 853 – 852 בעמ ' – טו ( - , ואילו חלקו השני ) פס ' ח 177 – 170 ז ( נדון בעמ ' - הראשון ) פס ' א . 1938 The Psalms : ChronologicallyTreated , Chicago לאור הרמזים ההיסטוריים השוו אמירתו של אלכסנדר רופא ) כנגד דרכו של גרץ ( : תיארוךליסוד הספקולטיבי שב " הניסיון הנאיבי לזהות במדויק את השעה ההיסטורית שבה נתחבר מזמור . תה ' ק " א , למשל , נכתב בידי חזקיהו ( . 331 המלך בעלותו לשלטון " ) מבוא לספרות המקרא , ירושלים תשס " ו , עמ ' ( , לדוגמה , טוען : " הוא 528 מ " צ סגל ) מבוא המקרא , מהדורה ה , ירושלים תש " ך , כרך ב ] ספר ג : כתובים [ , עמ ' 14 מתאים רק למלך אחד בישראל , הוא שלמה " . כנקודות המתאימות לשלמה הוא מציין : שלטון על ממלכות , ניסיונות ז ', יד . עוד ראוי לזכור ששמו של שלמה ' בואלמרד של משועבדיו , הגדרתו " בני אתה " בהלימה לנאמר עליו בשמ ע " ב וקכ " ז . : מוזכר במפורש בכותרותיהם של שני מזמורים משנה של קודמתה , בכך שגם היא מתרכזת בשאלת הזמן , אלא - מי שירצה יוכל אולי לראות בשיטה זו רק שיטת 15 לא אירוע מן העבר אלא נבואה על תקופת הגאולה . אך לא ראוי להתעלם – שאצלה חייב להיות תמיד אותו זמן מאופיין השונה של השאלות : בעוד השאלה המרכזית של השיטה הראשונה היא מתי התחבר המזמור , הרי שיטה זו ו . לא מתמקדת בזמן החיבור המשוער של המזמור אלא בזמן המתואר ב השוו קביעתו של גרוסמן : " כוחו של הנימוק השני , ' התשובה ' לנוצרים , גדול לאין ערוך מאשר ההקשר של 16 ( . 157 הנוצרי , רמת גן תשפ " א , עמ ' - הכתובים " ) א ' גרוסמן , רש " י והפולמוס היהודי ; י ' 332 – 320 ראו לדוגמה במחקרים אלה : י ' בער , " רש " י והמציאות ההיסטורית של זמנו ", תרביץ כ ) תש " ט ( , עמ ' 17 קובץ – נוצרי בפירוש רש " י על התנ " ך ", בתוך : ש ' פדרבוש ) עורך ( , רש " י : תורתו ואישיותו - רוזנטאל , " הפולמוס האנטי ; מ ' כהן , " הקדמה ", מקראות גדולות 45 - 59 לרגל מלאות שמונה מאות וחמשים שנה לפטירתו , ניו יורק תשי " ח , עמ ' כ ; י ' רוזנסון , "' הומה וצועק מן הגלות ' : עיון בדרכי הפרשנות ובמשקעים - ( , א , עמ ' יא 5 הכתר ) לעיל , הערה ; ובמיוחד אצל אברהם גרוסמן , במאמרו 75 - 98 ) תשס " ו ( , עמ ' 17 הפולמוסיים בפירוש רש " י לתהלים ", מים מדליו נוצרי ", בתוך : ד ' רפל ) עורך ( , מחקרים במקרא ובחינוך : ספר היובל לפרופ ' - " פירוש רש " י לתהלים והפולמוס היהודי הנוצרי - , ובמחקרים נוספים שלו . ספרו האחרון , רש " י והפולמוס היהודי 59 - 74 משה ארנד , ירושלים תשנ " ו , עמ ' ( , מוקדש כולו לנושא זה . 16 ) לעיל , הערה
|
אדמוני, אריאל
|