|
|
עמוד:320
320 בתחום הענישה הפלילית הקריאהכיאגבבהערתיש להקדים ולומר כנס לעובי הקורה י שנ לפני יותר קביעה , " ד ( מ ) תשג , לדברי השופט זילברלא לעוות את הדין היאששל חכמי ישראל איך עליו לנהוג . זאת משום שמאזלשופטמוסרית האמורה לחנך בני אדם מאשר הנחיה - נורמטיבית חורבן בית המקדש השני וביטול מוסד הסנהדרין לא אפשרו השלטונות בעבר , ולא מאפשרות כיום , לגבי הדין האזרחי והדין הדבר לא כן . פלילייםכולל במדינת ישראל , לדייני בתי הדין לדון בעניינים המשפחתי . במדינת ישראל ובמדינות נוספות קיימים בתי דין רבניים פרטיים הדנים בענייני ממונות ם בענייני משפחה . כך ובעניינים משפחתיים , ובישראל קיימים גם בתי דין רבניים ממשלתיים הדני בימינו . ותנטי וו המשפטית של חכמי ישראל רל העמדההעמדה המוסרית ו , אלושלגבי שני תחומים " מפנה את השופט לעקרונות המשפט 1980 - חוק יסודות המשפט , תש " ם " , לגבי המשפט הפלילי העברי , כאשר הוא לא מצא פתרון במשפט פוזיטיבי אחר , כולל בעניינים פליליים בהם דן השופט . הטילו עונשים פליליים על ימינו אנו מעבר לכך , לגבי בתי הדין הרבניים הפרטיים , הדיינים בעבר וב הדין הפלילי גם שבמידה מסוימתברבים , גלות וקנס כספי . מכאן עבריינים , כגון : חרם , נידוי , ביזוי ממילא עולה נטי למערכת המשפטית של ימינו , בעיקר במדינת ישראל . ווהעברי עשוי להיות רל יה בענישה , לא רק בשיפוטעמדת חכמי ישראל לתופעת עיוות הדין ואפלאתהצורך לבחון המשפחתי והאזרחי , אלא גם לגבי השיפוט בעניינים פליליים . העומד לדיןעל רקע תכונות אישיות וחברתיות של אפליה בדין י של העומד לדיןאקונומ - אפליה בדין על רקע מעמדו הסוציו המשפט כלפי - מספר לא מבוטל של מחקרים מצביעים על כך שקיימת אפליה בבתיכאמור , לאורך כל הדורותחכמי ישראלות נמוכות בחברה . אקונומי - המשתייכים לשכבות סוציו נאשמים . הם התריעו נגדה ורים לקיומה של התופעההיו ע ( , וכן " לא תהדר בפני גדול " ' ו , ג " : " לא תטה משפט אביונך בריבו " ) שמות כבמקרא נכתב שלא – תהדר בפני גדול " לאמוסברת בפירוש רש " י על אתר : אמרה השנייה ה ( . ו " ט , ט " ) ויקרא י בדבר . לכןאך אביישנו ואראה בבושתו ? עונש יש תאמר עשיר הוא זה , בן גדולים הוא זה , הי י על הפסוק " ומה כתב רשדגדול , בצדק תשפוט עמיתך , כמשמעו " . בדרך נאמר : ולא תהדר פני " שלא תאמר היאך אני פוגם : ז ( " י ', פט כקטן כגדול תשמעון " ) דברים א " לא תכיר פנים במש . אזכנו עכשיו וכשיצא לחוץ אומר אני לו תן לו שאתה חייב לו ", בכבודו של עשיר זה בשביל דינר חו " מ שו " ער ' יוסף קארו ) תשנ " ב , ( ו ' ג – ' ב , א " הלכות סנהדרין כ שנ " ט , תהרמב " ם ) וכן פסק
|
אדמוני, אריאל
|