|
|
עמוד:318
318 בבתי הדין הרבניים בישראל והאם התופעה הייתה ענישה ועיוות הדין קיימים גםהאפליה ב זה נדון בפרק הבא . שאו בנ ? קיימת בקהילות ישראל בעבר בהווה ובקהילות ישראל בעברבתי הדין הרבניים בעיוות הדין ואפליה בענישה על אחת ונכון הדבר עדיין לוקה בחסר , בימינו אנו המידע על שיקולי בתי המשפט בהחלטותיהם לגבי ההווהת , . יחד עם זאהווהבהןעבר ובהןבתי הדין הרבניים , כמה וכמה כשמדובר בהחלטות ; 2006 תשנ " ד ; פרישטיק , - תשנ " ג ; פרישטיק , 1991 אמפיריים ) פרישטיק , נערכו מספר מחקרים , לגבי העבר . ( 1978 שוחטמן , ; ם ) אריאל , תשמ " ד ; גילת , תשל " חי ( ועיוני 2001 פרישטיק ואדד , ורטי שיפ נישה ועיוותי הדין , כפהאפליה בע לנושא – אם כי לא רבה – התייחסותבמקורותקיימת להלן . הוא מחקרו של כותבה בבתי הדין הרבניים שעסק בנושא האפליהמחקריםאחד , ההווהלגבי ) פרישטיק שאלת המשמורת על ילדיםשעסק ב . המחקר , פרופ ' משה אדדבשיתוף עםשורות אלו על רקע שיוכם זוג ם בתי הדין הרבניים מפלים לרעה בני א , יתרבין הק , ובדניסה ל , ( 2001 ואדד , , , שעסק גם הוא באותו נושא ( 2006 מחקר נוסף ) פרישטיק , של בני הזוג . העדתי של הדיינים או יםממצאי המחקר ניסה להשוות בין השיפוט הרבני לבין השיפוט בבתי המשפט לענייני משפחה . בנושא זוג לענייני משפחה מפלים לרעה בני ובתי המשפטששו את ההשערה שבתי הדין ילא א ולא של בני הזוג . השופטשל , לא על רקע המוצא העדתי , לא של הדייןהמשמורת הדיןהחכמים נגד תופעת עיוותי הדין בבתיהתרעמוהיסטוריה היהודיתלאורך ה , לגבי העבר תקופתבבקהילות ישראל בעבר . הקיימתבתקופתם , דבר היכול להצביע על כך שהתופעה ה תבטאה , בנו , שלמה המלך . ( : " עד מתי תשפטו עול "' ב , ב " פ ) תהלים בספר דוד המלךכתבהמלכים תרעם הנביא התקופת הנביאים , בז ( . " ט ', בצורה גורפת : " מקום המשפט שם הרשע " ) קהלת ג הונו , ואת הגר : " עם הארץ עשקו וגזלו גזל והעני ואביוןפטיחזקאל על התערערות מערכת המש בתקופת חכמי התלמוד מסופר על רב הושעיה שראה . ט ( " כ , ב " ) יחזקאל כמשפט " עשקו בלא א ( . " כ ', ב , תשכ " ב , דייניו וקרא : " שנאתי את החיים " ונפטר ממפח נפש ) מדרש קהלת רבה " רבו בתי דין שאינם ( : ' ב , ב " הלכות סנהדרין כ תשנ " ט , ) הרמב " םתרעםהבתקופת הראשונים גביל את הדיינים בשיקול הדעתבבתי הדין מצא ר ' יוסף קארו לנכון לה האפליה . על רקעהגונים " " משרבו בתי דינים שאינם הגונים ובעלי בינה ( : ' ה , ו " ט , שולחן ערוך חושן משפט תשנ " ב , ) ופסק שלא יהפכו שבועה אלא בראייה ברורה " . , הסכימו
|
אדמוני, אריאל
|