|
|
עמוד:462
462 - בתוך - המצב דומה אך מורכב יותר . השפה היא מרכזית לקיום של דהזיין כהיות , בשירה העולם . אבל ההתעלמות המתמידה ממתנת השפה יכולה להפחית מאוד ואף כמעט למחוק את הקיום הייחודי של דהזיין , בהפחיתה באופן מהותי את המיוחדות של כל אדם ואדם . כך קורה תועלתניותבעית ומשמשת רק כאמצעי לתקשורת למטרות כאשר השפה הופכת לכאורה לתופעה ט של חיים בלתי אותנטיים . כאשר סוג כזה של שימוש בשפה הוא הנפוץ , הייחודיות של דהזיין מתנת השפה עלולה לחסום את , התעלמות זו מִעל כךת . נוסף מאוימת וכך גם החיפוש אחר אמיתוֹ היידגר הסביר שפטפטת , סקרנותהיותוזמן , החשיבה ולמנוע אפשרות של חיים אותנטיים . בספר ות הם אופנים לא אותנטיים של פעולה בעולם . אלו אופני פעולה שחוסמים חשיבה במידהעמימו רבה . סכנות נוספות לקיום האנושי מתרחשות כאשר השפה משמשת בעיקר לתקשורת תועלתנית , ות . דיבור וכתיבה כאלהעמימהפצתומעבר לזה , שימושי השפה הנוספים הם רק פטפטת , סקרנות ו ת ראויות וניסיון לממש דבריםהאישית ומעכבים כל חיפוש אחר אמיתוֹייחודיות חונקים את ה שהם ראויים בפני עצמם , כמו אהבה , חוכמה או חברות . שירה גדולה לעיתים קרובות פותחת מקום של מרגוע בתוך השפה . היא יכולה לעשות זאת ששירה אינה משתתפת ישירה בעימות שבין דהזיין המבסס עולם בעזרת השפה שלו , ומה כיוון תי בפסקה הקודמת , התופעה הטבעית לכאורה של השפה . התופעה הטבעית לכאורה של כיני ש השפה מכרסמת את הייחודיות , האותנטיות , החשיבה והשאיפה לדברים שהם ראויים , אצל דהזיין , ת של אותו עולם . שירה גדולה מרוממת את העימות הזה . על ידי רוממותובכך מאיימת על האמיתוֹ זו היא יוצרת אזור של מרגוע שבו אמת יכולה לעלות ולהפוך למקור של שפע רב . בשפה , הכרחיתמה הוא שפע זה ? כפי שפרקים קודמים הראו , שירה , כהתרחשות של אמת לעיתים קרובות לביסוס של תחום שבו בני אדם יכולים להתייחס לדברים שהם ראויים כשלעצמם , כמו יופי , אהבה , צדק או חוכמה . שירה גדולה נמצאת בשכונה של חשיבה ; מכאן שהיא יכולה לעזור שהיאלאדם להיכנס לארץ החשיבה . כך , בנוסף לפתיחה של מקום מרגוע , הברכה שבשירה הינה ת של חשיבה , ולכוון את האדם אל אותם דברים ראויים שהםיכולה להביא את האדם לשכנוּ הכרחיים לביסוס עולם טוב יותר ולחיים ראויים ואותנטיים בעולם זה . מנות מובחנת על ידי יצירה של אזור מרגוע שבו מתרחשת אמת . ולפיכך , יצירה של עבודת א ציוד . פיסתשרון ליצירה כזאת . אבל אלו דרושים גם ליצירתיכמובן שנדרשים יכולת טכנית וכ מסוימת של ציוד . כאן אנו נתקלים פיסהועדיין שום התרחשות של אמת אינה עולה ביצירת כאשר נוצרת מופיע מנות . שום אזור פתוח שבו מתרחשת אמת אינו ו בהבחנה בסיסית בין ציוד וא ציוד . פיסת נחזור לפרספקטיבה אחרת בראייה של היידגר את האמת , ברצוני להדגיש שהקריאהבטרם וההקשבה לשירה כהתרחשות של אמת שונה במידה רבה מקריאה או הקשבה לשיר כמקור לתענוג . . היפתחות להתרחשות של אמת עשויה להוביל לפעולה , לידע , לחשיבהמידיבאופןהבדל אחד עולה ולחוכמה . מכאן שהיפתחות עצמית כזאת הכרחית להתגוררות שירית . תענוג אסתטי כמעט לעולם לא יוביל לאחד מאלו : זוהי בדרך כלל התענגות פסיבית . כלל זה נכון גם ללימוד של שירה . מורה ור של מרגוע , שבו ניתן להבחין בהתרחשות של אמת , עשוישמתייחס לשירה גדולה כמבססת אז דרך הפעולה , הידע והחוכמה . עניין זה יהאעללעיתים קרובות להצביע לתלמיד , על בסיס אמת זו , קשה למדי למורה שמתייחס לשירה קודם כל כמקור לתענוג אסתטי .
|
אדמוני, אריאל
|